י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הדולר בשפל של שלוש שנים: מתקרב ל-3.5 שקלים

שערו היציג של המטבע האמריקאי טיפס היום ב-0.1%, אך נחלש לאחר מכן במסחר הרציף

הדולר בשפל של שלוש שנים: מתקרב ל-3.5 שקלים



שערו היציג של הדולר האמריקאי עלה היום (ד') ב-0.1% - אך מיד לאחר קביעת השער היציג, ב-15:30, הוא החל להיחלש משמעותית במסחר הרציף, ונסחר כעת בשער של 3.504 שקלים לדולר - אותו חצה בפעם האחרונה באוגוסט 2014. הירידה הנוכחית של שער הדולר משלימה היחלשות של יותר מ-1.2% מתחילת יוני, ושל יותר מ-8.5% מתחילת 2017.

ההיחלשות של הדולר קשורה להיחלשות שלו מול היורו היום בשוקי המטבע העולמיים. בהתאם, שערו היציג של היורו מול השקל זינק היום בשיעור חריג של 1.1%. עם זאת, גם היורו נחלש כעת בכ-0.5% במסחר הרציף מול השקל, לשער של 3.983 שקלים ליורו.

הדולר נחלש למרות הניסיונות של נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, להחלישו. לשם כך פלוג נוקטת במדיניות רכישת דולרים שבה החל קודמה בתפקיד, סטנלי פישר, ב-2008. רכישות אלה, שנעשות במנות של מאות מיליוני דולרים בכל פעם, הצליחו עד כה למתן את ההיחלשות של הדולר רק בטווחים קצרים.

השקל התחזק באחרונה מול הדולר, כמו מול מטבעות אחרים, בין השאר בעקבות היציבות והצמיחה של כלכלת ישראל. אלא שהתחזקותו מדאיגה את ראשי בנק ישראל, מכיוון שהיא שוחקת את הרווחיות של יצואנים ישראלים. מדיניות רכישת הדולרים המתמשכת של בנק ישראל זכתה לביקורת רבה באחרונה, כולל מידי בארי טאף, שהיה מהוגיה.

בין המומחים שהזהירו כי מדיניות זו לא תועיל, היה יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון. במארס 2017, העריך כץ בוועידת הפייננס של TheMarker כי השקל יגיע לשערו הנוכחי עוד לפני סוף 2017, והוסיף: "במקרה הטוב, אולי ב-2018, כשריבית הבנק הפדרלי בארה"ב תהיה 2%, תגיע התייצבות בשער החליפין שקל-דולר".

הריבית הנוכחית בארה"ב היא בטווח של 1% עד 1.25%, גבוהה בהרבה מהריבית הכמעט אפסית בישראל (0.1%) ובגוש היורו, פער שהיה אמור בתיאוריה לחזק את המטבע האמריקאי.
שער יציג הדולר האמריקאי מסחר רציף שוקי מטבע שער היורו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד