כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

היסטוריה: נחשפו בגדי אצולה מימי דוד המלך

נחשפו עדויות של אריגים צבועים מתקופת דוד המלך - באזור בקעת תמנע. אלו האריגים הקדומים ביותר שנמצאו בארץ

צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות
צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות



עשרות פיסות של אריגים נמצאו בחפירות שנערכו בבקעת תמנע. הם נשמרו הודות לאקלים היבש והקיצוני השורר באזור. האריגים מתוארכים לתקופת המלכים דוד ושלמה, ומעוטרים בחלקם עם פסים בגווני אדום וכחול.

זהו הממצא הקדום ביותר בארץ ובלבנט, שבו נמצאו שרידי צבע שמקורם בצמחים. הזיהוי נעשה בעזרת מכשור אנליטי מתקדם, במעבדות אוניברסיטת בר-אילן. ניתוח הנתונים, הצביע על שימוש בשני צמחים עיקריים: הראשון הוא פואת הצבעים, שבעזרת שורשיו השיגו את הגוון האדום. השני הוא החומר אינדיגוטין שמקורו ככל הכנראה, מאיסטיס הצבעים, והוא שימש להשגת הגוון הכחול. זה הצבע הקרוי בשפת חז"ל קלא אילן.

שני צמחים אלו, אשר נמנים עם צמחי הצביעה המובהקים בעולם העתיק, קשורים באופן הדוק לתעשיית הצביעה. הם גודלו בעבר בארץ ישראל במיוחד עבור תעשיית הצביעה, והיו בשימוש עד לגילויים של הצבעים הסינטטיים. האריגים מתמנע נצבעו בצביעה אמיתית, שמאופיינת בקישור כימי בין הצבען לסיב, עובדה המעידה על ידע ואומנות מקצועית בצביעה כבר בתקופה זו.


לדברי ד"ר ארז בן יוסף מאוניברסיטת תל אביב, וד"ר נעמה סוקניק מרשות העתיקות: הממצאים מצביעים על כך שהחברה בתמנע, המזוהה בתקופה זו עם ממלכת אדום, הייתה מרובדת וכללה מעמד גבוה, לו הייתה גישה לאריגים הצבעוניים והיוקרתיים. ההקשר של ממצאי האריגים מרמז שגם חרשי המתכת, שהפעילו את כבשני ההתכה, נמנו עם בני מעמד זה.
תמנע צבעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד