ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הפרויקט השנתי: מצעד הרישום לישיבות הגדולות האשכנזיות

התחרות עזה, הלחצים מטורפים, אך התקופה הקשה מאחורינו • גם השנה, משרטט ביד אמן כתב עולם התורה והחצרות של בחדרי חרדים משה ויסברג, את תמונת המצב העדכנית, עם סיום השלב הכי קריטי בעולם הישיבות - הרישום, שקובע הכל. בפרויקט: הסיפורים הפיקנטיים, המספרים המדויקים, המינויים החדשים והתרחשויות עסיסיות

בחורי ישיבות לומדים. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות לומדים. צילום: שוקי לרר



עונת רישום התלמידים לישיבות הגדולות, לקראת זמן אלול הבעל"ט הסתיימה כצפוי מוקדם מהרגיל. בתחקיר שפרסמנו בשנה שעברה הצבענו על מגמה ברורה - בכל שנה תקופת הרישום מקדימה והולכת לתאריך מוקדם יותר ויותר, ואף נקבנו באומדן של שבועיים בממוצע בכל שנה.

ואכן, כך אירע השנה. הרישום הוקדם בשבועיים נוספים בהשוואה לשנה שעברה, ובחודש וחצי בהשוואה ללפני כ-4 שנים.

בעוד בשנים קודמות, בחג השבועות רוב רובם של התלמידים היו כמגששים באפלה, באשר לעתיד מקום לימודם ועדיין לא החלו שום תהליך הרשמה, ואף היו מגדילים לעשות בישיבות מסוימות שעד ר"ח תמוז לא היו אנשי הצוות משוחחים עם התלמידים כלל וכלל בענייני הרישום.

לעומת זאת, בשנה זו כבר בליל חג השבועות, 80 אחוז מהתלמידים, ישבו נינוחים בלימוד הלילה הארוך - לאחר שהם כבר רשומים וחתומים בישיבה שאליה התקבלו בסייעתא דשמייא. גם המיעוט שעדיין לא שובץ ב'משחק הכסאות', מצאו את מקומם בשבועיים שאחרי חג השבועות.

רבים תוהים, מדוע ענין תאריך הרישום הוא ענין כל כך עקרוני ורגיש שבכל שנה מייצר עניין מחדש, וכאן חשוב להדגיש שעיתוי הרישום יש בו השלכות רבות, בעיקר רוחניות.



ישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לרר
ישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לרר


למעשה הרישום המוקדם הוא הפסד משולש.

א. בראש ובראשונה המפסידים הם הישיבות הקטנות, שמוצאים את עצמם בחודש סיון כשחלקו הגדול של הקיץ עדיין לפניהם, עם שליש מהישיבה הלא הם בני שיעור ג', שכבר התקבלו לישיבה גדולה ומבחינתם הם תחת מסגרת שאינה מחייבת כל כך, אחד מאנשי הצוות באחת מהישיבות הקטנות אומר לנו ספק בהלצה ספק בעצב, 'הישיבה שלנו נהפכה לישיבת 'המקובלים' [מקובלים לישיבות הגדולות] ועקב כך עיקר סדרי הישיבה של שיעור ג' מתקיימים לאחר חצות..

ב. המפסידים העיקריים הם התלמידים עצמם שבמקום לחיות תחת מתח לימודי חיובי של הכנה למבחנים שיחזיק אותם לאורך זמן קיץ כולו, הם מחמיצים תקופת בניה זו שהייתה יכולה להיות עבורם נכס צאן ברזל לכל חייהם, ויעידו על כך כל אחד מהורי אותם תלמידים שיספרו לבניהם על תקופות העבר, עת היו מתכוננים שלשה חודשים יום וליל לבחינה של למעלה מעשר דפי גמרא בעיון, לעומת דף גמרא אחד שעליו המבחן כיום [או 'הראיון' בעגה הרשמית] לאחר תקופה קצרה של הכנה.

ג. המפסידים שמאחורי הקלעים הם הישיבות גדולות עצמן, שאע"פ שחלק מהן הם אלו הפותחות את עונת הרישום, אבל למעשה בסופו של יום יודעים הם כולם, שהתלמידים שנמצאים כעת ללא מסגרת מחייבת הם כבר אינם תלמידי הישיבה קטנה שממנה באו, אלא הם תלמידי הישיבה הגדולה שאליה נרשמו, ותלמידים אלו יבואו לחודש אלול לאחר בין הזמנים ארוך מאד ותקופה ממושכת של חוסר מסגרת, וספק אם יהיו באותה דרגת רצינות שהיו בשעה שנרשמו,

מי האשמים

ישיבת אור ישראלצילום: ישיבת אור ישראל
ישיבת אור ישראל


ישנן כמה ישיבות ידועות שבאופן מוצהר מתחילות את פעילות הרישום מצדם מוקדם מהרגיל, ויוצרות תגובת שרשרת בקרב שאר הישיבות שאף הם מצטרפות לבלאגן. מפאת כבוד הישיבות לא ננקוב בשמות אותן ישיבות הפותחות את העונה המוקדמת, אך לצורך הסיקור המקיף נמפה את מיקומם במעמד הישיבות, ונסביר.

ישנה כידוע את השלישייה הפותחת - כתר עולם הישיבות המפואר הלא הם: ישיבת חברון, ישיבת פוניבז' וישיבת תושיה בתפרח.

מעמדן של ישיבות אלו איתן ויצוק בסלע ולגביהם התחרות כמעט שאינה מעיבה ומורידה מגדלותם, אלו גם כיום מנהלים את הרישום אחרונים אחרי כולם, ומצדם היו מוכנים לאחר אותו עוד יותר, אלמלי הלחצים הרבים שבאים מקרב הבחורים וההורים המתוחים המבקשים לסיים עם תקופת המתח ולשמוע את הכרעת עתידם - האם זכו להתקבל לפסגת עולם הישיבות.

אלו כאמור כמעט ולא נושאים באחריות להקדמת התקופה. אבל הישיבות החזקות הבאות אחריהן, שם קיימת התחרות הגדולה ושם נמצאים רשמים המתחילים את עבודתם כבר מחנוכה, אלו מנסים לטעון לכתר ולהשיג אף הם את הבכורה ברשימת הישיבות הבאות בתור. הם אלו למעשה שפותחים את עונת הרישום באופן רשמי

לעומת זאת הישיבות הנחשבות מעט פחות מהשורה הראשונה, אלו הבאות אחריהן, הן אלו שתמיד צריכים להמתין ולראות מה התאריכים אצל הגדולות ולפי זה יכוונו את שעון הזמן שלהם, כיון שאחוז ניכר מהבחורים שהם מקבלים, אלו בחורים שלא התקבלו לישיבות החזקות,

ישנה כיום דרישה גורפת מצדם של ראשי ישיבות לצעירים הפונים לראשי הישיבות הגדולות המקדימים את זמן הרישום, לסכם ביניהם כי בשנים הבאות שום ישיבה לא תחל את העיסוק בעניין זה עד חג השבועות, אך ישנו ספק רב אם הדבר יצלח בידם.

למרות כל זאת ראוי לציין כי דווקא בירושלים, בכמה מהישיבות הקטנות הנחשבות 'שורה ראשונה' אנשי הצוות לא הסכימו אף השנה לשוחח עם תלמידיהם בענייני הרישום עד לאחר חג השבועות, בין הישיבות הללו נמנה את הישיבות, תפארת התלמוד, קול תורה, תורת רפאל, אמרי נועם, צוויבל, ועוד כמה חשובות.

המספרים

ראשי ורבני ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לררצילום: ראשי ורבני ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לרר
ראשי ורבני ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לרר


מספרי התלמידים שהתקבלו כבר זורמים למערכת מכמות הישיבות הגדולות העצומה שקיימת היום בשוק, ואכן כיום ישנו מבחר גדול לכל תלמיד לבחור את סגנונו האישי ואת המקום שיהיה מותאם ביותר לאופיו

ישנם תלמידים המקפידים דווקא על מיתוג ומחפשים ישיבה שיש לה 'שם' חזק, וטוענים שמותג אינו בא בחינם ובהכרח עומד מאחוריו משהו איכותי, ישנם גם כאלו שיחפשו למצוא את המקום האידאלי בדיוק עבורם, אך למעשה גם ענין המיתוג כיום עובר טלטלות, וישנם כמה ישיבות בשוק שבעבר היו נחשבות מהאיכותיות ביותר ומעמדם ושמם מעט ירד, לעומתם יש גם מקרים רבים הפוכים שישנם ישיבות שבעבר היו נחשבות פחות ומעמדם מטפס בשנים האחרונות בעקביות,

בעניין ה'מיתוג' וה'שם' נוסיף, שישנם ישיבות גדולות מסוימות שמעמדם משתנה בין הישיבות לצעירים השונות, והיינו שבישיבה לצעירים פלונית הם נחשבים מהטובות ביותר ולעומת זאת בישיבות לצעירים אחרות נחשבים הם פחות איכותיות, תופעה זו נסובה בדרך כלל כתוצאה מהסתכלות הצעירים על המחזור שאליהם, להיכן הלכו הבחורים האיכותיים בשיעור, ובמקום שאליו התקבלו הטובים, אותה ישיבה תהיה מבוקשת ביותר,

לפיכך מצוי לעיתים שבחלק מהשיקולים בדבר קבלת בחור, יצטרף מן הצד גם שיקול קטן ואסטרטגי, כיצד מעמדו בישיבה וכיצד המחזור הבא יסתכל עליו.

לאחר ההקדמה ותיאור הרקע לתקופת הרישום כפי שנערכה בשנה זו, ניגש למספרים, ולהלן נביא את המפה המלאה ביותר עם כל הישיבות הליטאיות וכמעט ללא יוצא מן הכלל.

שגיאות מי יבין, יתכן שבמהלך מלאכת האיסוף של החומר הרב מכל הישיבות, מלאכה הדורשת זמן רב ויסודיות רבה, שמא הושמטו פרטים חשובים אודות ישיבות מסוימות, אך יחד עם זאת מפת הישיבות הפרוסה לפניכם היא המקיפה ביותר וכן העדכנית ביותר נכון ליום חמישי בערב ה' תמוז.

בפרקים הבאים נסקר ב'בחדרי חרדים' את עולם התורה הספרדי ועולם התורה החסידי.



ישיבת אור אלחנן. צילום: קובי הר צביצילום: ישיבת אור אלחנן. צילום: קובי הר צבי
ישיבת אור אלחנן. צילום: קובי הר צבי


• ישיבת 'אור אלחנן' בירושלים, שם התנהל הרישום זו השנה הראשונה ללא ראש הישיבה המנוח הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל - התקבלו לשיעור א' 60 בחורים. את הרישום ניהלו ראשי הישיבה בצוותא חדא הגיסים הגאון רבי חיים אריה חדש והגאון רבי צבי וינפלד.

• ישיבת 'אורחות תורה' בראשות הגראי"ל שטיינמן – צפויים להתקבל לשיעור א' למעל מ-100 בחורים לאחר לחצים כבדים על הישיבה אך עדיין המספרים לא סגורים ואין מבחנים רישמיים ויש סינון מוקדם שנערך בקרב הישיבות הקטנות. הבוחנים: ראשי ורבני הישיבה - הגאונים רבי ברוך דב דיסקין, רבי איתמר גרבוז, רבי צבי יהודה אדלשטיין, רבי יחיאל קלרמן וראש הקיבוץ רבי נחום לבה. המראיין: המשגיח הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי האחראים על הרישום בישיבה הרב יצחק שרייבר והרב אליהו דיקמן. בישיבה מדברים על תנופת בנייה של בית המדרש הגדול של 1000 מקומות בשטח שהיה תקוע מספר שנים.

• ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקוה התקבלו לשיעור א' 86 בחורים. בישיבה הכל נקבע על פי ראיונות שעורך המשגיח הגאון רבי צבי דיאמנט בלבד ולאחר מכן יש מבחן אצל ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן. במשך השנים היו עוברים עשרות בחורים במשך זמן קיץ לחיזוקים בישיבות אחרות, אך השנה הלכו קבוצת בחורים לחיזוק בישיבת ראדין בנתניה של הרב גוגיג וכן עברו קבוצה של חשובי הישיבה לישיבת מיר פרידמן.



ישיבת באר התורה. צילום: יעקב לדרמןצילום: ישיבת באר התורה. צילום: יעקב לדרמן
ישיבת באר התורה. צילום: יעקב לדרמן


• ישיבת 'באר התורה' שעברה משכונת בית וגן בירושלים לבית שמש מוכיחים כי המעבר הוכיח את עצמו והעלו השנה משמעותית את רמת הבחורים המתקבלים לשיעור א' שימנה 55 בחורים המחולקים ל2- שיעורים מטובי הישיבות הקטנות בירושלים, בבני ברק ובקרית ספר. גורמים המעורים בנעשה בעולם הישיבות מעריכים, כי ההצלחה נגרמת בעיקר לאור מעברה של הישיבה לקמפוס המרווח בבית שמש שהביא איתו בשורה הן בגשמיות במבנים חדשים ומפוארים, וכן ברוחניות כשהקמפוס הענק מבודד מכל משיכה לעולם החיצוני ונותן לבחורים תחושת רווחות ויכולת לשקוע בתורה, הבוחנים ראש הישיבה הגאון רבי גבריאל יוסף לוי ובנו הרב אביגדור לוי שנכנס חזק לעניינים, כשקודם לזה עוברים ראיון אצל המשגיח ואצל הרב שמואל יאקב והרב יוסף הילדסהימר מרבני הישיבה.

• ישיבת 'באר יעקב' - התקבלו לשיעור א' 65 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק שפירא ובנו הגאון רבי שמעון שפירא, והמשגיח הגרמ"ד ליפקוביץ, על ניהול הרישום אחראי המשגיח הרב אריה שפירא, שידיו רב לו במלאכה זו, זאת תוך כדי עבודתו בהשגחה בתוך הישיבה. הישיבה הוותיקה, הפכה בשנתיים האחרונות ללהיט גדול בקרב הבחורים האיכותיים ביותר, בישיבה מציינים כי ביקוש בסדר גודל ענק כמו שהיה בשנה זו אינו זכור ומוכר מעולם בקרב בני ישיבת באר יעקב, הביקוש הגדול והצורך להתרגל למצב החדש הזה, הביא לישיבות צוות ארוכות וברורים מקיפים בדבר קבלת כל בחור, ואף על פי שהרצון הבסיסי היה שלא לעבור את מכסת החמישים הבחורים, כהוראת ראש הישיבה והמשגיח, הישיבה נאלצה לעבור את המכסה עקב לחץ חזק מצידם של ראשי ישיבות קטנות חשובות שהטילו את כל כובד משקלם עבור קבלתם של בחורים איכותיים.

כמו כן בשונה משנים עברו שהישיבה הייתה מקבלת בחורים המכונים 'נפילות' כאלו שלא התקבלו בישיבות מהשורה הראשונה ובאים אליה כברירת מחדל, בשנה זו הדפוס השתנה עקב קבלת כ25 בחורים שהינם אחים ובני בוגרים, ולפיכך נוצר סחף גדול שגרם שמרבית הבחורים שקיבלו תשובה חיובית על קבלתם לישיבה, הינם כאלו שבקשו את הישיבה כעדיפות ראשונה.

הישיבה מינתה בשנתיים האחרונות כעשרה אנשי צוות חדשים בעלי יכולות תורניות כבירות, הנותנים בישיבה משב רוח צעירה ותוססת, זאת לצד דמויות ההוד המבוגרות, המפארות והמנווטות את הנהגת הישיבה.

• ישיבת 'באר ישראל' בבני ברק העומדת בראשות הגאון רבי נחום שטרן קיבלה לשיעור א' 30 בחורים הישיבה השוכנת במבנה החדש ברחוב הירדן בבני ברק, הישיבה מתייחדת בלימוד המוסר מהמשגיחים וכן לשיחות מנשיא הישיבה הגה"צ רבי אלטר דוד חיים שטרן הפוקד את הישיבה ומחזק את הבחורים.

• ישיבת 'בית מאיר' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 38 בחורים. לראשונה קיבלו בישיבה קבוצה גדולה מטובי הישיבות בקרית ספר המראיין המשגיח הקטן החדש שנכנס לאחרונה הרב נתנאל סגל והמשגיח הגאון רבי יונתן שרגא דומב הבוחן: הרב כץ, כשלקבלה סופית נכנסים לראש הישיבה הגאון רבי צבי רוטברג ויחד בהכרעות הסופיות עם בנו הרב שמחה רוטברג.

• ישיבת 'בית מדרש עליון' בבני-ברק - התקבלו לשיעור א' 80 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר וכן הר"מים הגאון רבי אברהם יצחק ליפקוביץ, הגאון רבי ישראל אדלשטיין, הגאון רבי נפתלי קופשיץ, הגאון רבי טוביה שפירא והגאון רבי יואל מקלב.

• ישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק – שוברת את תקרת הזכוכית לראשונה ובאורח חריג התקבלו לשיעור א' 112 בחורים. הבוחנים הם הר"מים הגאון רבי שרגא פישהוף, הגאון רבי יהודה אריה רפופורט והגאון רבי צבי ויסבקר. בישיבה מונה משגיח חדש הרב ויספיש שכיהן בעבר ב'קול תורה' וב'עטרת שלמה', בישיבה מדברים על משבר כלכלי כבד, ודינר בקרב הבוגרים שהבטיחו להתגייס, ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר פונה לבוגרים בעצמו וכחצי שנה עובד על הרישום, הפך לחדשה עם פנימיה חדש ומיתג עצמו מחדש

• ישיבת 'בית שמואל' בקרית מטרסדורף בירושלים – התקבלו לשיעור א' 32 בחורים הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יצחק עהרנפלד והמשגיח הגאון רבי נחום בויאר מראיין. לצד ראש הישיבה בוחנים גם הגאון רבי נחום בר חיים והגאון רבי יצחק קליינמן.

• ישיבת 'ברכת יצחק' באור יהודה – הישיבה שמשנה את פניה ופתחה את 'אור יהודה' החדשה כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' מדובר במהפך המתרחש לאחר התחדשות בצוות הישיבה - בהכנסת מספר אנשי צוות חדשים. ביניהם: רבי אהרון קולדצקי שהיה בעבר בישיבת כנסת מאיר, ישיבת יסודות ועוד ישיבות. ובחודשים האחרונים פועל למען הרישום. בישיבה מקווים להגיע לשלושים בחורים שיתקבלו לשיעור א' בזמן הבא.



ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לרר
ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'גאון יעקב' בבני ברק הנמצאת בתנופת בנייה מואצת התקבלו לשיעור א' 30 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי זאב ברלין והגאון רבי נתן זוכובסקי.

• ישיבת 'גבעת שאול' בירושלים – התקבלו לשיעור א' 40 בחורים. הבוחנים ראשי הישיבה הגאון רבי אליקים געציל פשקס והרב ליוואויץ המראיין המשגיח הרב יהודה מנדלסון. בשנה האחרונה הורידו קומה מהפנימייה והחדרים עברו שיפוץ ושידרוג.

• ישיבת 'גרודנא' באשדוד – עם תום תקופת הרישום מסכמים בישיבה את המשך התפתחותה של הישיבה בריבוי גדול של בחורים בלהע"ר ובשנה הבאה צפויים להיכנס לשיעור א' 54 בחורי. סדרי הקבלה לישיבה הן שכל הבחורים נבחנים אצל ראש הישיבה הגר"מ שמידע לאחר שעברו מבחן מקדים אצל אחד מהרמי"ם בישיבה, כשהבחורים מבני ברק נבחנים אצל הר"מ הגר"י ונדרולדה הבחורים מירושלים נבחנים אצל הר"מ הגרמ"י פלס, והגרים בשאר ערי הארץ נבחנים אצל הר"מ הגר"א אייזנטל. לאחר שעברו את הבחינה אצל הר"מ עולים למבחן אצל הגר"מ שמידע. השנה נרשם חידוש מיוחד שבימים בהם התקיימו חתונות בערים ירושלים בני ברק ומודיעין עילית בחן ראש הישיבה הגר"מ שמידע את התלמידים בבתי המדרש של יוצאי הישיבה בערים אלו כשהגבאים מקצים לראש הישיבה חדר מיוחד לבחינת הבחורים.

• ישיבת 'גרודנא' באר יעקב - התקבלו לשיעור א' 70 בחורים והוא יתחלק לשני שיעורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי צבי דרבקין והגאון רבי יצחק הקר, והר"מים הגאון רבי יצחק פלונצ'ק והגאון רבי חנניה שיף. בתוך כך תפילות בישיבה לרפואת הר"מ הגאון רבי יעקב אדלר שנפל בפתח הישיבה ועבר ניתוח.



עמדת תלייה לכובעים וחליפות. צילום: שוקי לררצילום: עמדת תלייה לכובעים וחליפות. צילום: שוקי לרר
עמדת תלייה לכובעים וחליפות. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'דרך חכמה' (סילבר) בירושלים התקבלו לשיעור א' 58 בחורים, הרישום מתנהל בישיבה על ידי הרשם הרב בנימין לבנון.

• ישיבת 'היכל יצחק' - בראשות הגאון רבי ישראל לנדא, שנפתחה לפני שנתיים בירושלים וממוקמת בקרית משה מול אנג'ל התקבלו לשיעור א' 56 בחורים, הבחורים עוברים בחינה אצל ראשי הישיבה הגאון רבי ישראל לנדא והגאון רבי דניאל כהן וכן ראיון אצל המשגיח הגאון רבי יונתן אבר ששימש בעבר כמשגיח בישיבת 'אור ישראל'. לישיבה מגיעים קבוצות מאור ישראל, צעירים בני ברק, אמרי נועם, וסטפנסקי.

• ישיבת "הישיבה הגדולה החדשה ירושלים" שתיפתח לזמן אלול ומכונה ברחוב הליטאי "חברון החדשה" של הפלג הירושלמי. כינוס היסוד נערך לפני מספר שבועות במעונו של הגר"ש אויערבך בירושלים שנתן חסות וגיבוי נדיר לישיבה. הישיבה הוקמה על ידי הרב יצחק פרבשטיין נכדו של הגר"א פרבשטיין זצ"ל ראש ישיבת חברון והרב ברוך בער גרוזובסקי. בראשות הישיבה יכהן הגאון רבי שלמה אריאלי אחיו של הגאון רבי אשר אריאלי מראשי ישיבת מיר, הישיבה תשכון במרכז ירושלים ולשיעור א' התקבלו 42 בחורים, כר"מ שיעור א' יכהן הגאון רבי נוסבוים חתן הגר"מ בן מנחם ראש ישיבת תפרח בנוסף במקביל ייפתחו במקביל כל השיעורים ב' ג' וקיבוץ והישיבה תמנה 200 בחורים. לישיבה מגיעים בעיקר קבוצות מהישיבות תורת רפאל, בית דוד, קול תורה, אמרי נועם, משכן שלמה, וחדוות התלמוד במודיעין עילית.

• ישיבת - הישיבה הגדולה שבראשות ראב"ד "העדה החרדית" הגאון רבי משה שטרנבוך שהתפצלה כזכור בזמן החורף האחרון לאחר שחלק מהבחורים הפחות טובים נשארו בירושלים והחלק הארי עבר למרכז העיר לוד. הסניף בירושלים נסגר עם תחילת זמן קיץ, כידוע הישיבה נקראת בז'רגון הישיבתי 'פפנבוך' על שם מיזוגה עם ישיבת הרב פפנהיים מקרית ספר, מי שניהל את הרישום השנה היה ראש הישיבה הרב בנימין זאב פפנהיים שעבר להתגורר סמוך לישיבה. הרב פפנהיים הביא את רוב הבחורים מישיבת 'חמדת משה' במודיעין עילית העומדת בראשות גיסו הרב דרבקין ל'בחדרי חרדים' נמסר כי ככל הנראה שיעור א' הבא ימנה כמעט 24 בחורים.

• ישיבת הישיבה הגדולה קרית ישיבת ראדין בנתניה שבראשות הגאון רבי עובדיה ברויידא והגאון רבי מיכאל גוגיג, הישיבה לא פותחת בשלב זה שיעור א', אף הישיבה מונה קיבוץ של חמישים בחורים בנוסף לכולל עם ארבעים אברכים. מחברון וולפסון, בית מתתיהו ארחות תורה ועוד, מי שמכהן בישיבה הוא הרב הגאון רבי שמשון שפירא מראשי ישיבת חמד.

• ישיבת 'זהב מרדכי' איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים בנשיאות הגאון רבי שלמה פישר - התקבלו לשיעור א' 30 בחורים, שנבחנים אצל ראש הישיבה הגאון רבי אריאב עוזר. החידוש השנה בישיבה ששיעור א' יותר ישיבתי ולא רק בחורים תיכוניסטים כבעבר.



ישיבת חברון. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90 צילום: ישיבת חברון. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90
ישיבת חברון. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90


• ישיבת חברון-גבעת מרדכי – התקבלו לבחינה 250 בחורים, מתוך מאות רבות של נרשמים שמתוכם נופלים 30 בחורים, הבוחנים הם ראשי הישיבה הגאון רבי דוד כהן והגאון רבי יוסף חברוני, הישיבה שתמיד בוחנת אחרונים ראיינה השבוע עשרים בחורים האם יתקבלו למבחן. בישיבה התחדשו כזכור בחדר אוכל מפואר שעלותו הסתכמה בלמעלה מ – 20 מיליון שקל, בבין הזמנים הקרוב צפויים להיערך במקום אירועים וחתונות.

• ישיבת 'יד אהרון' בשכונת קטמון בירושלים הרישום התנהל בצלו של פטירת הגאון רבי עקיבא קיסטר זצ"ל מראשי הישיבה - כמיטב המסורת וכמידי שנה בשנה בישיבה מתקבלים לשיעור א' רק 22 בחורים כחוק ולא יעבור של ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין.

• ישיבת 'כנסת הגדולה' במודיעין עילית - התקבלו לשיעור א' 48 בחורים. הבוחן ר"מ הישיבה הגאון רבי שמואל שפירא והמראיין המשגיח הגאון רבי יחזקאל פוסרינו. מי שעובר את המבחנים נכנס לבחינה אצל ראש הישיבה הגאון רבי יצחק זאב זקס, הבחורים שמגיעים לישיבה בעיקר מהישיבה קטנה של הישיבה וכן תלמידי ראש הישיבה המנוח רבי הלל זקס זצ"ל.

• ישיבת 'כנסת יחזקאל' באלעד - התקבלו לשיעור א' 68 בחורים הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אטינגר, והרמ"ים הגאון רבי אריה פרידמן, הגאון רבי חנוך ארנטרוי, והמשגיח הגאון רבי חיים קונצקי,

• ישיבת 'כנסת יצחק' – חדרה - התקבלו לשיעור א' 92 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יהושע ארנברג וכן הר"מים הגאון רבי דוד מינצר והגאון רבי דוד דויטש, המראיין: המשגיח הגאון רבי טוביה נוביק. בפנימיה של הישיבה הותקנו מזגנים חדשים שהשיג הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ על ידי אחד הנגידים מתלמידיו. בישיבה יחנכו באלול הקרוב את הפנימיה החדשה שנבנתה בשנה האחרונה. בנוסף נבנתה תשתית לבית מדרש חדש וחדר אוכל חדש.

• ישיבת 'כנסת יצחק' במודיעין עילית – הרישום התנהל השנה בצל העננה שריחפה על הישיבה בהיותה מעורבת בפילוג הליטאי שלא ברצונה. לישיבה התקבלו לשיעור א' 54 בחורים. הבוחנים: והגאון רבי שמעון נוביק. המראיין: המשגיח הגאון רבי יהושע עלזאס. בנוסף לשרשרת המינויים בישיבה צפוי מינוי נוסף מתוך הישיבה הרב פישהוף צפוי להתחיל למסור שיעור כללי בהיותו הר"מ החשוב והבכיר ביותר בישיבה. בהנהלת ישיבה מצפים לטופס 4 לאישור קומה נוספת אם יאושר בימים אלו יוכלו להרחיב ולהגדיל את מס' המתקבלים לשיעור א'.

• ישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות - התקבלו לשיעור א' 70 בחורים והוא יחולק לשני שיעורים, הבוחנים: ראשי ורבני הישיבה.

• ישיבת 'מאור יצחק' חמד - התקבלו לשיעור א' 56 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי מנחם יעקובזון, ה מראיין ואחראי קבלה - המשגיח רבי בועז רבינסקי, יש לציין שהבחורים המגיעים לישיבה מגיעים ללא שום קשר והבטחה להתקבל בעתיד לבית מתתיהו כפי שהיה בעבר.

• ישיבת 'מיר'-ברכפלד - התקבלו לשיעור א' 95 בחורים לאחר סינון גדול. הר"מים הגאון רבי צבי פרצוביץ והגאון רבי אריה לייב אויערבך. המראיינים: המשגיחים רבי ראובן הכסטר ורבי אליהו גודלבסקי. ל'בחדרי חרדים' נודע כי היה לחץ גדול של ראשי ישיבות להגדיל את המכסה ולאחר ישיבת צוות מורחבת לא נענו לבקשה ואף הורידו מ-102 ל-95 בלבד בין הישיבות ששולחים קבוצות גדולות למירפלד הם: קול תורה, אמרי נועם, סטפנסקי, אור ישראל וחברון הקטנה. מי שעובר את כל השלבים בבחינות נכנס לבחינה מכריעה אצל ראש הישיבה הגאון רבי נועם יצחק אלון בשנה האחרונה מונו 2 מינויים ממקימי וחשובי בוגרי הישיבה, הרב יחזקאל פיין והרב רפאל נוימן שמונו למשיבים בישיבה עם התמקדות לקשר ישיר עם בחורי שיעור א' בצוותא עם המשגיח הרב גיצברגר.

• ישיבת 'משכן אשר' בירושלים - הסניף של ישיבת 'יד אהרן', התקבלו לשיעור א' 20 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין וחתנו הגאון רבי צבי שחור.

• ישיבת 'נחלת דוד' בפתח תקוה - התקבלו לשיעור א' 32 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי דוד סלומון. המראיין: המשגיח הגאון רבי יעקב כץ. בישיבה רושמים הצלחה צפויים מינויים חדשים לקראת אלול הבעל"ט יש שלד של פנימיה הרבה שנים - ובחודשים הקרובים יתחילו לבנות לאור התנופה החזקה בישיבה בוגר הישיבה תלמיד ראש הישיבה הגאון רבי ברוך שמעון סלומון זצ"ל לקח על עצמו את עלות הבנייה לעילוי נשמת מורו ורבו זצ"ל הישיבה ברחוב ריינס 35 כפר אברהם - קמפוס ענק ובית מדרש מפואר הרבנית תליט"א אם הישיבה ולוקחת על עצמה עד היום חלק גדול מהעול הכלכלי של הישיבה,

רבי יעקב שפירא המשגיח תלמיד מובהק של רבי יגאל רוזן, רבי אברהם הגר משמש כמשיב סדר ב' ורבי יחיאל שטרנברג משיב סדר א' מתלמידיו של רבי הלל זקס זצ"ל האחראי על הקבלה והרישום והראיין לפני כניסתם של הבחורים למבחן סופי אצל הגאון רבי דוד סלומון ראש הישיבה במסירות נדירה הוא רבי יעקב כץ שהוועדים שלו הם שם דבר בעולם הישיבות.

• ישיבת 'נחלת בנימין' במודיעין עילית - התקבלו לשיעור א' 20 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי דניאל יעקובוביץ'.

• ישיבת 'נחלת הלויים' בחיפה - התקבלו לשיעור א' 56 בחורים. הבוחנים: רבני הישיבה הגאון רבי אליהו וינקלר והגאון רבי דניאל ארנפרוינד. המראיין: המשגיח הגאון רבי אורי ויסבלום ורבי ישראל יעקובוביץ.

• ישיבת 'נחלת עפולה' - התקבלו לשיעור א' 42 בחורים. הבוחן ראש הישיבה הגאון רבי בלום.

• ישיבת 'נר זרח' במושב הדרומי עוצם - הסניף הדרומי של רשת ישיבות 'אורחות תורה'. רושמת גידול ובישיבה מדברים על חמישים בחורים לשיעור א'. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי יצחק זאב פיינשטיין. והמראיינים רבי אליהו ברוורמן והמשגיח רבי אברהם קוזוקין. האחראי על הרישום הרב יעקב מוסקט.



ראש ישיבת וולפסון. צילום: שוקי לררצילום: ראש ישיבת וולפסון. צילום: שוקי לרר
ראש ישיבת וולפסון. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) בירושלים - התקבלו לשיעור א' 60 בחורים שסגרה כבר את הרישום בחג השבועות עם הבחורים מהטובים בעולם הישיבות וממצבים עצמם בשורה אחת עם פוניבז' חברון. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ישראל בונים שרייבר והגאון רבי אברהם זיסקינד. הישיבה נשארת בשכונת רמות בירושלים למרות שהיו צפויים לעבור לגבעת זאב.

• ישיבת 'נתיבות החכמה' (וולפסון) בשכונת בית וגן בירושלים וולפסון - , הישיבה מקימה מבנה וקמפוס חדש בקרית נוער, מתוכנן הנחת אבן הפינה לקמפוס רחב הידים של 12.5 דונם באזור פסח הבעל"ט עקב הביקוש הגובר הוכפלה כמות הנבחנים וכיון שהגאון רבי משה לנדא אשר הוא הר"מ הבכיר והוותיק בישיבה לא יכל לבחון השנה נוצר עומס גדול של נבחנים כך שמלבד ר"מ שיעור א' ואחראי על הקבלה הגאון רבי בצלאל קרויז שבוחן בביתו הצטרפו אליו ר"מ הישיבה הגר"ז איתן המכהן בשיעור ב' וכן הרב מנחם זוריבין אשר מכהן כמשיב בכיר בישיבה, המבחנים בישיבה זו נחשבים כקשים ומקיפים וקובעים שלא כמו רוב הישיבות שהמבחן לא קובע, וכולם עוברים למבחן אצל ראש הישיבה הגאון רבי דניאל קלמן וולפסון והישיבה סוגרת שיעור א' עם 126 בחורים שהתקבלו לישיבה.

• ישיבת 'נתיבות התורה' בבית שמש התקבלו לשיעור א' 26 בחורים. הבוחנים בישיבה הם ראש הישיבה הגאון רבי יוסף דוד רובינשטיין, והגאון רבי זאב גלוסקינוס המשמש כר"מ שיעור א'. זו שנה ראשונה שהישיבה מנהלת את הרישום ללא ישיבת האם תפרח, כזכור כפי שכבר פורסם ב'בחדרי חרדים' בתחילת זמן הקיץ הישיבה חידשה את היחסים עם ישיבת האם תושיה בתפרח לאחר נתק של שנה עם החלפת המשגיח בישיבה, עם זאת למרות שתפרח פורסת את חסותה כמקדם בשליחת בחורים לחיזוק ונלמדת אותה מסכת בישיבה כמו כן נמסרים שיחות ושיעורים מרבני ישיבת תפרח החליטה הישיבה לנהל את הרישום ללא תלות בתושיה ולקבל תלמידים רק באופן ישיר, עוד נודע כי ההחלטה התקבלה לאור מצב בו בחורים הגיעו מאוכזבים שלא התקבלו לתושיה ופניהם היה תמיד לתושיה, העדיפה הישיבה לוותר על בחורים אלו. בתוך כך נערכים בישיבה לזמן אלול בבניית פנימיות חדשות לתלמידי הישיבה בסמוך למתחם בית המדרש.

• ישיבת 'סלבודקה' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' קרוב ל- 60 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי משה הלל הירש, הגאון רבי מרדכי כהן והגאון רבי שמואל זקס. ראש הישיבה הגרמ"ה הירש הוא זה שקובע את החברותות בין הבחורים בזמן אלול לאחר התרשמותו במבחנים. בעקבות שורת הקלטות שדלפו ממעונו של ראש הישיבה הוחלט בתקופה האחרונה לסדר אחראי על הבית שיעמוד ויקבל את קהל הפונים.

• ישיבת 'עטרת ישראל' בשכונת בית וגן בירושלים שבראשות הגרב"מ אזרחי - התקבלו לשיעור א' 52 בחורים. הבוחנים הרמי"ם - הרב גלזמן, הרב וינר, הרב שפירא, והרב פרובר שבמקביל פתח ישיבה קטנה ברמה הגבוהה ביותר בבני ברק, המשגיח הרב סטפנסקי מראיין, מי שמתקבל נכנס למעונם של הגרב"צ אזרחי וראש הישיבה הגרב"מ אזרחי.

• ישיבת 'עטרת שלמה' בקמפוס 'שדי חמד' - העומדת בראשות הגאון רבי שלום בער סורוצקין שהוקמה לפני שלש שנים בישיבה מתקבלים השנה למעלה מ200 בחורים כחזונו של ראש הישיבה וכהבטחתו שבתוך כמה שנים, תהיה זו הישיבה הגדולה בעולם, מה גם שאין גבול בשטח הקמפוס שבשדי חמד. הישיבה מתייחדת בתנאים גשמיים נוחים במיוחד, הבאים לידי ביטוי בארוחות ובתנאי פנימיה, כאשר הגרש"ב סורוצקין מדבר על כך תדיר, שבדורנו בחורים זקוקים לתנאים הטובים ולשפע עבור עלייתם. הרב ויספיש ששימש בצוות ההשגחה בישיבה, עוזב בתקופה זו את הישיבה, ומחפשים דמות אחרת תחתיו. בישיבה אף נפתח 'קיוסק' שמחיריו פחותים ממחירי השוק, זאת על ידי סבסוד של הנהלת הישיבה שדואג באופן אישי לכל בחור ובחור בכדי שלא יצאו משטח הישיבה.

• ישיבת פוניבז' בבני ברק - בישיבה עדיין אין בחינות והבחינות הרישמיות יתחילו באזור כ"ז תמוז לשיעור א' צפויים להתקבל לא פחות מ-200 בחורים. הבוחנים: נשיא הישיבה הגר"א כהנמן, וכן אצל הר"מים - הגרח"פ ברמן, הגר"ד מילר, הגר"ד לוי והגרי"ש מלר. הבחורים עוברים לראיון אצל המשגיח הרב אליהו קלרמן, בסיום הבחינות נערכת ישיבה בביתו של נשיא הישיבה הגר"א כהנמן שם משתתפים ראשי הישיבה וחברי מועצת גדולי התורה הגרי"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי ומחליטים על קבלת הבחורים.

• ישיבת פוניבז' בבני ברק שם גם כמיטב המסורת עוד לא החלו לבחון - הצפי לשיעור א' 130 בחורים. הבוחנים הם ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ והר"מים הגר"א דויטש והגר"י זלושינסקי. בימי עומס של נבחנים מצטרפים לצוות הבוחנים גם הר"מים הגרי"מ דז'ימיטרובסקי התשובות נשלחות בדואר לאחר ישיבת הרבנים.



ישיבת קול תורה השבוע. צילום: שמואל דריי צילום: ישיבת קול תורה השבוע. צילום: שמואל דריי
ישיבת קול תורה השבוע. צילום: שמואל דריי


• ישיבת 'קול תורה' בבית וגן בירושלים – בקרב המעורים בעולם הרישום מציינים כי המהלך של קול תורה "החדשה" הושלם השנה והישיבה כבשה את פסגת עולם הישיבות, לאחר שבשנה האחרונה נכנס לכהן כראש ישיבה הגאון רבי שלמה שלזינגר יחד עם אביו הגאון רבי משה יהודה שלזינגר חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, לצד משגיח הישיבה הגאון הצדיק רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי הבוחנים את הבחורים. כבר בשנים האחרונות הורגשה ההקפדה על הקבלה לישיבה, בית המדרש של הישיבה מונה כ- 600 לומדים יחד עם אברכי הכולל.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' בחודשים האחרונים הושלמה בניית הפנימיה לבני שיעור א' והבשורה שהשנה התקבלו לישיבה בקפידה ולאחר סינון גדול התקבלו 68 בחורים. אחד החידושים השנה הוא שלראשונה - יכהנו הגאון רבי רפאל וולפין והגאון רבי יצחק דב שכטר כרמי"ם בשיעור א' שיחולק לשניים. כמו כן הרב יהודה אורלנסקי חתנו של הגר"ש פוברסקי יכהן כמשיב בשיעור א' ובישיבה מדברים על מינוי משגיח חדש בשיעור א'.




ישיבת קרית מלך. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת קרית מלך. צילום: שוקי לרר
ישיבת קרית מלך. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'קרית מלך' בבני ברק ניהלו את הרישום בצל פטירת ראש הישיבה המנוח הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין זצ"ל ומינוי ראש הישיבה החדש הגאון רבי יעקב קארפ שעזב את ישיבת כנסת יצחק במודיעין עילית שהעלה את הרישום בישיבה, לישיבה התקבלו לשיעור א' 80 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי בנימין רימר, המראיין: המשגיח הגאון רבי ישראל הבלין. במקביל ר"מ הישיבה הגאון רבי אלישע כהן פותח בזמן אלול ישיבה קטנה 'דעת תבונות' שהצליחה ברישום בצורה מיוחדת לאחר טובי הילדים בתלמודי תורה בעיר שלחו את ילדיהם ללמוד בישיבה מה שמיצב את הישיבה החדשה בשורה הראשונה, הרב כהן ישמש במקביל ראש ישיבה וכר"מ בישיבה. מי שימש כר"מ בישיבה הוא הגאון רבי משה נחמיה סגל שעוזב את ישיבת 'בית דוד' וכמשגיח ישמש הגאון רבי שלמה פרנקרייך שעוזב את ישיבת 'שכר שכיר'.

• ישיבת 'ראשון לציון' – (דרוק) - התקבלו לשיעור א' 42 בחורים, הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ישראל מאיר דרוק והר"מים הגאון רבי ניסן גולדברג והגאון רבי שמשון שרגא ברלין. המראיין: המשגיח הגאון רבי יאיר ישראלי.

• ישיבת 'רבינו חיים עוזר' בבני ברק – התקבלו לשיעור א' 34 בחורים, הרוח החיה בישיבה הוא הגאון רבי יחיאל ברלין שבא לעזרת אביו ראש הישיבה הגאון רבי מנחם צבי ברלין ומוסר שיעור לבני שיעור ג' לצד המשגיחים הרב שמואל ברגר והרב אשר פאלי - תחת הנהלתו של המשגיח הגאון רבי דורון דוד גולד בנוסף יש 2 כוללים מופלגים של עשרות אברכים בראשות הגאון רבי חיים ברגר והשני בראשות הגאון הרב פישר. על מלאכת הרישום אחראי הרב פאלק שהינו מחשובי האברכים בישיבה ומשמש כדמות תומכת ומסייעת לכל בחור מרגע קבלתו לישיבה ועד למועד חתונתו. לאחרונה הישיבה ערכה שבת גיבוש היה באכזיב ברמה גבוהה במיוחד.

• ישיבת 'רינה של תורה' בכרמיאל - ה'סניף' הצפוני של ישיבת 'אורחות תורה'. רשמה עלייה והתקבלו לשיעור א' 70 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי אברהם סטוארט, והר"מים הגאון רבי משה בונים שכטר, הגאון רבי אהרן אוסטרן והגאון רבי יקותיאל פישל. הבחורים עוברים ראיון אצל המשגיח הגאון רבי שמעון עמנואל והרב פלונצ'ק, האחראי על הרישום הרב דב שמעון.

• ישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות - המשמשת כסניף של 'בית מדרש עליון', התקבלו לשיעור א' 30 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי אריה לוי והגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ.

• ישיבת 'שערי שמועות' במושב בית חלקיה - הישיבה קיבלה לשיעור א' 56 בחורים בראשות הגרנצ"י והגר"א שפירא. הישיבה מקפידה שנים רבות שלא להגדיל את כמות התלמידים יתר על המידה, ומבוקשת מאד בקרב תלמידים רבים והלחץ להקבל לשורתיה הינו עצום. בישיבה יתחילו בחודשים הקרובים בבניית הקמפוס הגדול ובו מבני ישיבה ופנימיות שימוקם בפאתי המושב.

• ישיבת 'תושיה' בתפרח –רושמת ירידה בכמות הבחורים אך לא באיכות והשנה לראשונה מזה שנים רבות התקבלו לשיעור א' נכון לעכשיו 100 בחורים. ראש הישיבה הגר"א פילץ הודיע כי לא מתפשר על איכות ומקשיח את עמדותיו בעניין הקבלה. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ והגאון רבי מנחם בן מנחם, וכן הר"מים הגאון רבי יעקב שיינברג והגאון רבי ברוך לוין, המשגיח הגאון רבי דניאל ארנפריונד.

• ישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד - השייכת לרשת הישיבות של 'ארחות תורה' שנפתחה רק לפני שנתיים, נוחלת הצלחה מרשימה והתקבלו לשיעור א' 180 בחורים. הישיבה צפויה למנות בזמן אלול 600 תלמידים, הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יעקב סטפנסקי, הר"מים הגאון רבי אפרים רוטשילד, הגאון רבי אלעזר דוד אפשטיין הגאון רבי חיים יעקב כגן והגאון רבי רפאל גפן, והמראיין: המשגיח קטן הרב אורי דיקמן. האחראי על הרישום הרב יצחק אדלשטיין. בהכנסת ספר תורה שהתקיימה באחרונה הבטיח ראש העיר אלעד ישראל פרוש על 13 דונם לישיבה שטח ומבנים, מיד לאחר החגים יחלו בישיבה בבניית בית מדרש חדש ופנימיה חדשה.

• ישיבת 'תורת זאב' - בראשות הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק בשכונת רמת שלמה בירושלים שהוקמה לפני עשר שנים. התקבלו לשיעור א' 62 בחורים השיעור יחולק לשניים. הבחורים עוברים מבחן סינון אצל ר"מ הישיבה הגאון רבי ישראל יעקב שמואלביץ וראיון אצל המשגיח הגאון רבי אפרים אנסבכר, ולאחר מכן הבחורים שמתקבלים נכנסים לראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק.

כמו כן הרב שלנגר שכיהן כמשיב בישיבה יהפוך לר"מ בזמן אלול. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מה שהיה מפורסם בעולם הישיבות שבחור שיגיע לישיבה לשיעור א' ייכנס בשיעור ב' לישיבת חברון הדבר נגמר השנה ובחברון הודיעו אין הבטחות משום ישיבה.

• ישיבת 'תורת משה' בראשות הגר"א ליזרוק הישיבה מונה כיום 110 בחורים ושוכנת בבית וגן ושנה הבאה שיעור א' יכיל 34 בחורים מטובי הישיבות הקטנות. ראש הישיבה הגאון רבי איסר ליזרוק צוות הישיבה: הגאון רבי פנחס כהן הגאון רבי שמואל שולמן, הגאון רבי אלחנן בלוך הגאון רבי מאיר מרקוביץ והם שותפים לבחינות של הבחורים לשנה הבאה

הרישום לישיבות עולם התורה בחינות רשמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד