י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מילים יכולות להרוג את הנפש

השורש של הרבה בעיות בחיים - אלו מילים, ששמענו מהסביבה והן הפכו לאמונות חזקות

 מילים יכולות להרוג את הנפש
מרדכי רוט



לפעמים הלב צועק אוי גוואלד, או הצילו בתרגום ללשון הקודש.

בתור מטפל יוצא לי לשבת עם מטופלים רבים כחלק מהטיפול האנשים מספרים לי על העבר שלהם על הילדות וגיל ההתבגרות. אנשים מתמודדים עם בעיות ריגשיות שונות. רוב המקרים יושבים על דברים שקרו בעבר. על מערכת אמונות שליליות שהאדם למד מהילדות שלו מהנעורים מערכת אמונות שהאדם למד מהוריו. ממוריו וחבריו.

יושב לפניך אדם ופה אני חייב להגיד אוי גוואלד, כי תמיד אני חווה את זה שוב ושוב עם אנשים. לאחר שלב האבחון אתה מגלה תמיד שהבעיה מתחילה מאמונה לקויה שהאדם שמע מהוריו ממוריו או מחברים. אם היינו מבינים את משמעות המילים היינו מסננים 90% ממה שאנחנו אומרים
כמה כל מילה ומילה יכולה ממש להרוג או להיפך להחיות נפשית לכל החיים.

אני לא מדבר על מילים שהורגות ילדים כגון מילים אתה חולה נפש, משוגע וכו', אני לא מדבר על צרכים רגשיים שונים, שילד צריך לקבל - כגון חיבוק, אכפתיות, אהבה, גבולות וכו'. אני מדבר במאמר זה רק על מילים. על מילים שהורגות את הנפש.

אני יושב וכותב וליבי זועק גוואלד, אתה רואה את זה וחווה את זה כל הזמן אצל אנשים. שכל הבעיות מתחילות מאמונות שליליות שלמדו בילדות. וכמה כוח יש לאמונות חיוביות.

בתהליך הטיפולי ישנם שלבים שונים אחד מהשלבים הוא להגיע לאמונת הליבה העמוקה ביותר, מה האדם חושב על עצמו או על העולם. לפעמים יש אמונה אחת חזקה, ולפעמים יש מספר ולפעמים יש אמונות שליליות רבות. ישנן שתי סוגי אמונות עמוקות שעל זה מבוסס ההתנהגות שלנו. אחת מה אנחנו חושבים על עצמינו. והשנייה מה אנחנו חושבים על העולם - אם הוא מקום טוב או מקום רע אם אנשים הם רעים או טובים וכו'.

ישב אצלי מטופל בשבועות האחרונים - הוא מנהל חנות גדולה באזור המרכז. הוא מספר שבמשך שנים הוא מגיע הביתה בסביבות שש אחרי הצהרים, כמה שהוא מנסה להגיע הביתה רגוע ושלו אחרי יום עבודה לא עוזר לו. איך שהוא עומד בכניסה לבית - הוא מרגיש שהוא נהיה עצבני. מבלי יכולת סיבה ולהסביר את זה. הוא ניסה וחשב אולי הוא עובד מדי שעות - הוא הפחית את שעות העבודה. ניסה כדורים טבעיים שונים להרגעה. אך ללא שום הצלחה.

"אני רק מחנה את האוטו שלי בחניה, ועולה בי תחושה של עצבנות" הוא אומר לי. הוא מתנהג בחוסר סבלנות לאשתו ולילדים שלו. צועק בלי סיבה נראית לעין.

לאחר תהליך שהוא עבר בקליניקה. הוא סיפר לי כמה אביו היה פוגע בו כשהיה בחור, שהוא יהיה אבא לא טוב. בעל לא טוב. הייתה אצלו אמונה עמוקה שהוא אבא לא טוב .
אדם שבתוך תוכו שוררת אמונה שהוא אבא לא טוב לילדיו.

ושוב אוי גוואלד - כמה סבל האדם הזה במשך שנים בגלל משפטים שאמרו לו הוריו וכמה סבלו ילדיו.

עוד סיפור שמסביר את חומרת העניין: היה זה ליל שבת אחד, בו בחור אחד סיפר לי את סיפורו: "לא יכולתי להקשיב לשיעורים בישיבה. לא נודע אם זה היה בגלל הפרעת קשב וריכוז הוא שסתם לא אהבתי את הישיבה. יום אחד אחרי אין ספור השעיות מהישיבה, ראש הישיבה צעק עלי, "מה יצא ממך? אפס מאופס!". באותו רגע התחילה הדרדרות הרוחנית. זה שבר את נפשי לרסיסים, הייתי בוכה בלילות עד שיום אחד עזבתי את הישיבה.

השורש של הרבה בעיות בחיים אלו מילים, מילים ששמעו אותן אנשים הפכו לאמונות חזקות,
וכך יצרו אצל אותם אנשים מערכת התנהגויות לא טובה. תזכרו מילים יכולות להרוג, לא רק נפשית אלא גם רוחנית.

ולא רק את האדם, קחו בחשבון מה יהיה עם הדורות הבאים של אותו נפגע, איך הוא יתנהג לילדיו.

אם אתם לא יודעים להתמודד עם הילדים שלכם, לכו לקורסים של חינוך. אם אתם עצמכם נפגעתם ומבלי משים לב אתם ממשיכים את הפגיעה הלאה לדור הבא. בקשו עזרה אך זכרו. הזהרו בדבריכם.
זה עניין של חיים ומוות.

[email protected]
נפש הרב רוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד