י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מכון חילוני בכיר קובע: החרדים צודקים - הסטטוס קוו נפרץ לטובת החילונים

עם חידוש מאבק החרדים כנגד רמיסת השבת ופריצת הסטטוס קוו בכל נושאי הדת בישראל, מזדעקים החילונים כי החרדים יצאו למלחמה מיותרת • מחקר המתפרסם ב'הארץ' מחזק את טענת החרדים ומציג את הנתונים - מי באמת פרץ את הסטטוס קוו. המחקר אף מוכיח את הטענות והביקורת הפנים-חרדית על הנציגים הפוליטיים על כך שאינם נאבקים מספיק בעניין השבת

הפגנת 'העדה החרדית' בשבוע האחרון נגד חילולי השבת. צילום: פלאש 90
הפגנת 'העדה החרדית' בשבוע האחרון נגד חילולי השבת. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



המחקר של המכון החילוני קובע - החרדים צודקים: בתקופה האחרונה, התחדש מאבק הנציגים החרדים בכנסת ובממשלה על נושאי יהדות מרכזיים, כמו גיור, נישואין, וכן על צביונה של השבת במדינת ישראל. החרדים טוענים כי הסטטוס קוו נשחק וחילולי השבת במדינה הולכים ומתגברים. נוכח המתקפות התקשורתיות - הנציגים החרדים אומרים שוב ושוב כי הם בסך הכל מבקשים להותיר על כנו את המצב מאז קום המדינה. מנגד מזדעקים החילונים וטוענים כי החרדים מחפשים סיבות למלחמות מיותרות, כופים את עמדותיהם ומייצרים מלחמות דת.

מחקר מקיף שערך ד"ר שוקי פרידמן, מנהל מרכז לאום, דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומרצה למשפטים במרכז האקדמי פרס - מוסדות מוכרים ומכובדים הנהנים מרקורד ארוך והערכה גדולה וכמובן חילוניים לכל דבר ועניין - מוכיח כי החרדים צודקים בטענותיהם וכי בתקופות האחרונות נפרץ הסטטוס קוו וחילולי השבת התגברו באופן משמעותי. נתוני המחקר פורסמו לראשונה ביום שישי בעיתון 'הארץ'.

נכון שהמפלגות החרדיות רשמו ניצחון והישג בשבוע שעבר עם הקפאת מתווה הכותל, וקידום חוק הגיור הממלכתי, אך בינתיים באשר לבלימת חילולי השבת שמזמן חצו את הסטטוס קוו, נראה כי הם כשלו, והמצב הולך ומחמיר.

"הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה מדומיין, אבל זה גם יתרונו", קובע ד"ר פרידמן ומאשים במחקר דווקא את הצד החילוני בשחיקת הסטטוס קוו, ומביא את הדוגמה היותר בוערת - נושא חילולי השבת בפרהסיא. התחבורה הציבורית בשבת אמנם מצומצמת משמעותית מבימות החול, אך עדיין בתי העסק הם שהרחיקו לכת מהסטטוס קוו מאז קום המדינה לפני שבעה עשורים.

משחקי כדורגל, מסעדות ובתי קולנוע, החלו כדבר שבשתיקה. "היום גם החקיקה הקיימת לרוב אינה נאכפת ונוצר נוהג כללי לפיו גם שווקים וענפים שבעבר היו סגורים בשבת, עשו שבתם חול". קובע ד"ר פרידמן במחקר המתפרסם ב'הארץ'.

עורך המחקר מאשים בין היתר את ראשי הערים, שלא אוכפים את חוקי העזר ומעדיפים להעלים עין. עוד הוא כותב: "אנו עדים לראשיתה של מגמה להתרת פעילות בשבת בחוק עזר עירוני".

ההיסטוריה מלמדת, כי הסטטוס קוו בנושא השבת, הושתת מאז ומעולם, על חוקי עזר, חוק שעות עבדוה ומנוחה, שקבעו את יום המנוחה השבועי בשבת, ולא כערך דתי. ח"כים דתיים ניסו פעמים רבות לחוקק חוקי שבת ולרענן את החוקים הישנים, ללא הצלחה.



וכעת לנתונים: 98% מבתי הקולנוע, 83% ממוסדות התרבות המרכזיים וכ-20% מהקניונים פתוחים ופועלים כרגיל בשבת. למשל לגבי השבת בירושלים "בעבר רק שלוש מסעדות היו פתוחות בשבת בירושלים, כיום העיר עתירה במסעדות, בתי קפה וחנויות נוחות", אומר מנכ"ל עמותת חדו"ש אורי רגב.

גם בנושא סגירת רחובות מסויימים בארץ, מצביע המחקר על שינוי בסטטוס קוו, כך למשל רחוב בר אילן בירושלים שהיה עשרות שנים סגור לתנועת כלי רכב, נפתח בהוראת בג"ץ לאחר מאבקים מרים בשנות ה-90. נראה איפוא כי זכויות הפרט וחופש התנועה גברו על הדת. "פסק הדין בפרשת כביש בר-אילן מהווה נקודת ציון חשיבה בדחיקת ערך שמירת השבת, שחיקת הסטטוס קוו, והעדפת הערכים הליברליים", כותב פרידמן במחקרו וקובע כי "דומה שמדובר במלחמת מאסף אבודה".

נושא נוסף בו חל שינוי סטטוס קוו דרמטי, הוא נושא הנישואין והגירושין במגזר החילוני, כך על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כבר בשנת 2013 - כ-20% מהזוגות שנרשמו כנשואים, התחתנו בחו"ל, נתון זה לא כולל את הזוגות הנישאים באופן פרטי בישראל אך מוותרים על הכרת המדינה בהם כנשואים ומוגדרים כ"ידועים בציבור".

ולגבי הגירושין, גם בתחום זה חל כרסום והופקעו הסמכויות מבתי הדין הרבניים לחלק רכוש, ולקבוע תשלום מזונות על פי דין תורה - סמכויות אלה הועברו לרשות השופטת.

הנושא היחיד שעדיין לא הצליחו לפגוע בו ולכרסם בו, לפחות לא משמעותית, הוא נושא הכשרות. בג"ץ אכן קבע כי אסור לה לשלול תעודות כשרות בשל עניינים שלא קשורים במישרין להלכות כשרות, אך עדיין נותרה הרבנות הראשית לישראל כסמכות העליונה במתן אישורי, למעט שינוי קט שחל, עם הקמת גוף כשרות בשם "השגחה פרטית" על ידי אהרן ליבוביץ מירושלים, אינו יכול לציין "כשר" על התעודות שמעניק.

המחקר נוגע בעוד שלל נושאים המעידים דווקא על שינוי סטטוס קוו, מצד המגזר החילוני ולא מהצד החרדי, בניגוד לכלי התקשורת המנסים לגייס את דעת הקהל נגד המגזר החרדי בתואנה כי הוא הוא זה אשר מנסה לשנות את הסטטוס קוו הנהוג מימים ימימה - ימי הקמת המדינה.
סטטוס קוו חילולי שבת הארץ מאבק השבת המתחדש המכון הישראלי לדמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד