י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נתקל ברהיט בביכ"נ בחפציבה כשנכנס להתפלל - ותבע את הרב והגבאים

אדם שנכנס להתפלל בבית כנסת בשכונת חפציבה בבית שמש, נתקל ברהיט, נחבל בגופו ונזקק לניתוחים וטיפולים רפואיים • בתביעת נזיקין שהגיש בבית הדין, הוא תבע באופן אישי את רב בית הכנסת והגבאים

בית כנסת. צילום אילוסטרציה
בית כנסת. צילום אילוסטרציה



אדם שנכנס להתפלל בבית כנסת בשכונת חפציבה בבית שמש, נתקל ברהיט, נחבל בגופו ונזקק לניתוחים וטיפולים רפואיים. מאחר ובית הכנסת לא היה רשום כעמותה ולא היווה אישיות משפטית, בתביעת נזיקין שהגיש בבית דין צדק "זרע אמת" בנשיאות הרב ניסים עטיה, בבית שמש, הוא תבע באופן אישי את רב בית הכנסת והגבאים.

לטענת התובע, הרהיט שגרם לנפילתו היה פגום והיווה מכשול באופן המהווה "בור ברשות הרבים" והאחראים על בית הכנסת הם גם האחראים להימצאות הרהיט, והם הינם למעשה בעלי "הבור" וחייבים לפצותו בגין הנזקים הממוניים, שנגרמו לו, לרבות הפסד השתכרות בסך עשרות אלפי שקלים.

עוה"ד שור משה, מומחה לתביעות נזיקין אשר ייצג את בית הכנסת, טען כי מדובר ברהיט שאינו מהווה תקלה ושכמותו מצויים בבתי כנסת נוספים וכי החבלה נגרמה עקב חוסר זהירות של התובע.
בית הדין מינה מומחה בטיחות וגיהות בעבודה, אשר בדק את הרהיט ואת מיקומו בבית הכנסת וקבע כי מדובר ברהיט שהוא חלק מבית הכנסת שאינו מהווה סיכון וכי על התובע היה לשים לב לרהיט ולהיזהר.

בית הדין קיבל את קביעת המומחה ודחה את התביעה ופסק כי מאחר ומדובר ברהיט המקובל שיש כמותו בבתי כנסת, על התובע היה להישמר ולא להינזק, יחד עם זאת, ביה"ד פסק כ"עצה טובה קמשמע לן, על כל צרה שלא תבוא, על וועד בית הכנסת לרכוש ביטוח מבנה לפגיעות של המתפללים חלילה."

ביה"ד הוסיף ופסק כ"חובה", כי "על ועד בית הכנסת לדאוג לכך שמומחה בטיחות יבדוק האם בבית הכנסת אין סיכונים ומפגעים העשוים להזיק את מתפללי בית הכנסת, ועל השומעים תבוא ברכת טוב."

יודגש, כי ככל שמומחה הבטיחות היה קובע כי מדובר ברהיט המהווה סיכון, קרוב לוודאי שביה"ד היה פוסק כי על גבאי בית הכנסת לפצות, באופן אישי, את התובע.

עו"ד שור מציין כי פסה"ד למעשה מטיל חובה גמורה על כל גבאי בתי הכנסת ו/או מדרשות לדאוג לבטיחות הבאים בשעריו וכן לדאוג לכיסוי מתאים; ויפים הדברים, במיוחד לאותם בתי כנסת הנמצאים בשלב כזה או אחר של בניה; אשר מטבע הדברים נמצאים בהם מכשולות וסיכונים, אשר עלולים לגרום חלילה לפגיעה בציבור.
בית הכנסת מכשול נפילה רב גבאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד