כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

התאונה של המשפחה מאלעד: למה חשוב לחגור חגורות בטיחות?

נתוני אור ירוק מראים כי בין השנים 2003-2009 נפגעו בתאונות דרכים בישראל 12,404 נהגים ונוסעים שלא היו חגורים. מדי שנה נהרגים בישראל בממוצע 45 נהגים ונוסעים שלא חגרו חגורת בטיחות

התאונה של המשפחה מאלעד: למה חשוב לחגור חגורות בטיחות?

תאונת דרכים קשה מאוד התרחשה אמש בכניסה למושב בית נחמיה. רכב בו נסעה משפחת קופמן מאלעד, בדרכה לחגוג פורים בירושלים, התנגש במשאית. כתוצאה מההתנגשות, ילד בן 10 נפצע אנוש ועוד שני ילדים נוספים: בן 6 ובת 3 - נפצעו קשה. האם, שנהגה ברכב, נפגעה בינוני. היום מתברר כי כל הילדים שנפגעו כלל לא היו חגורים בחגורות בטיחות ואילו אלו שכן היו חגורים - נפגעו באורח קל בלבד.

בין השנים 2003-2009, נפגעו בתאונות דרכים בישראל 12,404 נהגים ונוסעים שלא היו חגורים בחגורות בטיחות, כך עולה מממצאי דו"ח שפרסמה היום עמותת אור ירוק.

מהדו"ח, שנערך בין היתר על בסיס נתוני הלמ"ס, עולה תמונה מדאיגה, לפיה מדי שנה נהרגים בישראל בממוצע 45 נהגים נוסעים שלא היו חגורים.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, אמר כי : "הנתונים מזעזעים בכל פעם מחדש. חייהם של 45 בני אדם יכלו להינצל אילו רק היו חוגרים את חגורת הבטיחות. חיוני להגביר את מאמצי האכיפה בתחום השימוש בחגורות בטיחות, עבור יושבי המושב הקדמי והאחורי כאחד. על המשטרה לבדוק את השימוש בחגורות בטיחות בקרב כל נוסעי הרכב בכל מפגש שוטר-נהג. הקפדה על שימוש בחגורות תוביל להפחתה בכמות הנפגעים ובחומרת הפגיעות בתאונות דרכים."

על פי ממצאים נוספים העולים מן הדו"ח, בישראל עומדים שיעורי החגירה על כ-96% בקרב הנהגים ויושבי המושב הקדמי, בדומה לפינלנד, דנמרק, נורבגיה ואירלנד. שיעורי השימוש בחגורות במושב האחורי בישראל עמדו בשנת 2009 על 63%, מעט פחות מהממוצע באירופה, 7% מנפגעי תאונות הדרכים בין השנים 2003-2009 לא היו חגורים בזמן התאונה. עוד עולה כי קיים קשר ברור בין חומרת הפגיעה לבין אי חגירת חגורת בטיחות. בפגיעות חמורות יותר – יש שיעור גדול יותר של אנשים שלא חגרו – 6% בקרב הפצועים קל, 14% בקרב הפצועים קשה ו-24% בקרב ההרוגים, בממוצע לשנים 2003-2009. אחוז הנפגעים שלא היו חגורים בעת התאונה בסוף העשור, נמוך משמעותית בהשוואה לתחילת העשור. אחוז הנהגים שלא היו חגורים בעת שהיו מעורבים בתאונה חמורה נמוך משמעותית מאחוז הנוסעים.

בסוף 2009, שיעור הלא-חגורים מקרב הנוסעים שנהרגו או נפצעו קשה, היה הגבוה ביותר בקרב בני 15-24. הירידות הגדולות ביותר בשיעור הלא-חגורים בקרב נוסעים ברכב שנהרגו או נפצעו קשה בתאונות, חלו בקרב ילדים וקשישים.

בסיכום מצביע הדו"ח על כך, שיעילותן של חגורות הבטיחות הוכחה במחקרים רבים שבוצעו ברחבי העולם וידוע כי החגורות הן האמצעי החשוב ביותר להקטנת חומרת הפגיעות בתאונות דרכים. לאי-שימוש בחגורות בטיחות במושב האחורי יש השלכות קטלניות במיוחד. נוסעים היושבים במושב האחורי ללא חגורת בטיחות עלולים להיזרק קדימה במקרה של תאונה, לפגוע ביושבים במושב הקדמי, ובכך להגביר גם את סיכוייהם לפגיעה קטלנית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד