כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

האם מאות רופאים ואחיות ינטשו ויעברו לבית החולים הכי חדש בישראל?

בית החולים החדש באשדוד יידרש לגייס 500 אחיות ו–250 רופאים — ומתחרה עליהם עם בתי החולים במרכז ■ המדינה תסייע לבתי החולים לגייס כוח אדם חדש ולפתות רופאים ואחיות להישאר לעבוד בהם ■ נציבות שירות המדינה: "אנו רואים לחץ ודאגה של מנהלי בתי חולים באזור"

האם מאות רופאים ואחיות ינטשו ויעברו לבית החולים הכי חדש בישראל?



אסותא אשדוד, בית החולים החדש בעיר, אמנם כבר פתח את שערי מרפאות החוץ שלו, אך הדרמה הגדולה של פתיחת חדר המיון של בית החולים עדיין לפנינו: בנובמבר, בעוד כארבעה חודשים, ייפתח בית החולים באופן מלא. עד אז עליו לגייס 500 אחיות ו-250 רופאים.

לגיוס הזה יש השלכות דרמטיות על בתי החולים באזור, ובהם ברזילי באשקלון, תל השומר, אסף הרופא, וולפסון בחולון, איכילוב בתל אביב וקפלן ברחובות: התחרות על אנשי הצוות הוא מעין משחק סכום אפס במציאות של מחסור ברופאים ומחסור חמור אף יותר באחיות ובעלי מקצועות נוספים כמו עובדי רנטגן. כעת נוצר מצב מעט אבסורדי, שבו מצד אחד המדינה השקיעה מיליארד שקל בבניית בית חולים חדש ורוצה בהצלחתו, ומצד שני נדרשת לסייע לבתי החולים הוותיקים שלה לשמר את הרופאים והאחיות שלה כדי שלא יעברו לבית החולים החדש.

"היום לא אגש לפתיחת בית חולים ציבורי חדש בלי שמראש נסכם את השיטה והגיוס של כוח אדם. הדבר הזה מורכב מאוד, בעייתי מאוד, ולא צודק כלפי בתי החולים האחרים", הודה פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא והמקים של אסותא אשדוד, בראיון ל–Markerweek בסוף השבוע האחרון. לדבריו, "אתה בונה בית חולים, ואז צריך לגייס מאות רופאים ואחיות. ומאיפה אתה מגייס אותם? מהמחסור. ממצב שבו אין אחות בישראל מחוסרת עבודה, ושכל רופא עובד בשלוש משרות בערך, ושההשתכרות של כולם במרכז גבוהה מאוד. אתה צריך לגייס רופאים מהאין. כדי לייצר רופא צריך 12–15 שנה. אם מדינת ישראל חושבת להקים בית חולים בעוד עשר שנים היא צריכה להכשיר את הרופאים והאחיות שעוד לא קיימים".

כמה עשרות אחיות ומספר נמוך יותר של רופאים מבתי החולים האלה כבר הודיעו על עזיבה לאשדוד, ורבים אחרים נמצאים במשא ומתן מתקדם עם בית החולים — מה שמחייב את בתי החולים באזור להיערך בהתאם.

הבעיה הקשה יותר נוגעת לאחיות: בישראל קיים מחסור חמור באחיות, שהן עובדות קריטיות בבתי החולים. שמר אמנם הצהיר בפני Markerweek כי הוא לא מציע לאחיות שכר גבוה. עם זאת, אסותא אשדוד נהנית מכמה יתרונות תחרותיים בגיוס אחיות: ראשית, בעבור רבות מהן שמתגוררות באשדוד מדובר בהטבה משמעותית בתנאי העבודה. שנית, בית החולים החדש יפעל בתקינה גבוהה וללא מיטות מסדרון, כך שסביר שתנאי העבודה שלהן יהיו משופרים.

חלק מבתי החולים מדווחים שהאחיות קיבלו מאסותא הצעה לעבוד במשמרות של 12 שעות, כך שיוכלו לרכז את שבוע העבודה כולו בשלושה ימים. זוהי הצעה שבתי חולים ממשלתיים וציבוריים אחרים לא יכולים לתת לה הצעה נגדית, משום שהם כבולים להסכמים קיבוציים, שלפיהם שבוע העבודה של אחות במשרה מלאה הוא בן חמישה ימים. אסותא, לעומת זאת, היא מעסיק פרטי שאינו חייב להיות כפוף להסכמי העבודה הקיבוציים בשירותה המדינה.

"אחות שמציעים לה לעבוד שלושה ימים במקום חמישה — זה פיתוי אדיר וזה צ'ופר. לנו כמערכת עם 22 בתי חולים יהיה קשה מאוד לעבור למתכונת עבודה כזאת", אומר מנהל אגף בכיר מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן. לדבריו, "הנהלות בתי החולים השקיעו באחיות האלה שנים ארוכות של טיפוח והשקעה — ובאירוע אחד כזה של פתיחת בית חולים עם הצעות אטרקטיביות, הם מאבדים רבות מהן".

כמה רופאים ואחיות יעזבו לאשדוד?

הערכת נציבות שירות המדינה לגבי עזיבת רופאים ואחיות מבתי חולים ממשלתיים לאסותא אשדוד
בתי החולים נלחמים על האחיות והרופאים

בשבועות האחרונים גובשו בנציבות שירות המדינה, בשיתוף עם משרד הבריאות, שורה של כלים לסיוע לבתי החולים שסובלים יותר מאחרים מעזיבה של אחיות לטובת אסותא אשדוד. "אנחנו רואים לחץ ודאגה גדולים של מנהלי בתי חולים באזור ביחס לעובדה שעשרות אחיות הודיעו כבר על עזיבה לאסותא אשדוד, ושיש עוד אחיות שעתידות לעזוב אך עדיין לא הודיעו על עזיבתן", אומר דוקן. לדבריו, "היצע האחיות גם כך מוגבל, ובתוך כל זה נוצר מצב שצוותים של אחיות מבתי חולים באזור עוברים ועוזבים לאסותא, מה שיוצר בעיה וקשיים ומשבר באספקת השירותים שבתי חולים נותנים — בעיקר אחיות חדרי ניתוח ואחיות במחלקות לרפואה דחופה. בנוסף מדברים על אחיות באונקולוגיה, בפגיות, ובעוד מחלקות בתי החולים".

לפיכך, הוחלט לצייד את הנהלות בתי החולים בכלים שיסייעו להם מצד אחד לשמר אחיות ורופאים שמודיעים על רצונם לעזוב, ומצד שני להיערך ליום שאחרי העזיבה, באמצעות סיוע בגיוס רופאים ואחיות חדשים.

לדברי דוקן, "בספטמבר הקרוב אמור להסתיים מחזור גדול של קורסי אחיות, וכדי לאפשר לבתי החולים הממשלתיים לגייס אחיות שמסיימות את הקורס, איפשרה הנציבות חריגה בתקציב — לקלוט מעל התקן לתקופה מסוימת, כשיהיה פרק זמן שיעבדו בתקינה עודפת". כך, הוא מסביר, כשהאחיות שעוברות לאסותא אשדוד יעזבו — בית החולים לא יישאר בבעיה. בנוסף, נוצרו מסלולי קידום נוספים בסיעוד, "כדי לאפשר אופק קידום לאחיות באותם בתי חולים ולשמרן במקום עבודתן הנוכחי". לגבי הרופאים, אושר למנהלי בתי החולים לפתוח לאיוש מיידי תפקידים של מנהלי שירות, שעל פי הסכם הרופאים אמורים היו להיפתח רק בסוף 2018.

שקלתם גם לאסור על מעבר אחיות במקרה שבית חולים "יתרוקן" מיותר מדי אחיות מכפי שהוא יכול לספוג?

דוקן: "אי־אפשר לעשות זאת, כי זו פגיעה בחופש העיסוק".

מנהל שיבא: "מתייחס לזה כאל הזדמנות"

מנהל בית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' יצחק קרייס, מספר שההיערכות של שיבא לפתיחת אסותא אשדוד התחילה כבר לפני שנה: "היינו צריכים להחליט אם אנחנו מסתכלים על אסותא אשדוד כעל איום או כעל הזדמנות. הנטייה הטבעית של הרוב היתה להתייחס אליו כאיום, אבל מהר מאוד זה נהפך להזדמנות".

לדברי קרייס, "ראשית, אנחנו נהיה מרכז־על בעבור אסותא אשדוד. בית החולים באשדוד לא יוכל לטפל בכל המקרים המורכבים, בטח לא בשנים הראשונות, והחולים יעברו אלינו, או שאנחנו ניתן לגביהם ייעוץ צמוד. ניתן להם מעטפת מקצועית, למשל בתחום הטראומה".

הנושא השני הוא פיתוח של הרופאים: "במקום להגיד לעצמי 'אוי ואבוי, לוקחים לי רופאים', חלק מהאסטרטגיה שלנו היא לפתח את דור העתיד של הרופאים בישראל, בראייה לאומית. שבעה רופאים בכירים משיבא שלא היו מנהלי מחלקות עברו לנהל מחלקות באסותא אשדוד. בעבורם זה קידום, ואני רואה בזה דבר חיובי לשיבא לגדל את הדור הבא של המנהלים. חלקם אולי עוד יחזור לפה לעמדות ניהול בעתיד".

זה נשמע אבירי מאוד, אבל אתם לא מודאגים מזליגת הרופאים?

"יש לנו 1,550 רופאים ומספר קטן של משרות ניהול מחלקות. אם היו הולכים המנהלים — הייתי מאוד מוטרד. אבל אם זה אנשים שב–5–10 שנים הקרובות האופק שלהם לקידום סגור — זה משהו אחר. הנושא של האחיות מורכב ביותר: ברופאים אין בעיה של מחסור במרכז. עם אחיות זה אחרת. עשרות אחיות משיבא יעברו לאסותא אשדוד. כרגע נתנו לי לקלוט אחיות נוספות מעבר לתקן מהקורס שהסתיים ביוני, ואנחנו עכשיו מפתחים אותן כדי שנהיה מוכנים לעזיבה".
אסותא אשדוד בית חולים אחיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד