י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"בקרוב יגיע גל של סגירת מפעלים ופיטורי עובדים"

התאחדות התעשיינים מזהירה כי "סגירת המפעלים של ויסוניק וסוגת הן רק ההתחלה", ותולה את היחלשות התעשייה בהיחלשות הדולר • אסם הציעה לקלוט עשרות עובדי ויסוניק וסוגת במפעלים שלה בקרית גת ובקרית מלאכי

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90



"סגירת המפעלים בדרום היא רק ההתחלה. בקרוב מפעלים נוספים ייסגרו ויהיה גל גדול של פיטורי עובדים", מזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש בעקבות הפרסומים אודות סגירת שני מפעלים בקרית גת – מפעל היצור של חברת מוצרי האבטחה הישראלית ויסוניק, המעסיק כ-400 עובדים, ובית זיקוק הסוכר של סוגת, המעסיק כ-60 עובדים. במקרה של ויסוניק, החברה הודיעה על כוונתה להעביר את הייצור למפעל בסין עד סוף הרבעון השני של 2018, ואילו סוגת החליטה לייבא סוכר מאירופה וברזיל.

ברוש מספר שכבר לפני מספר ימים התריע בפני נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, ובפני בכירים באוצר כי בקרוב צפוי גל גדול של סגירת מפעלים ופיטורי עובדים וביקש מהם לפעול באופן מיידי על מנת לחזק את הדולר ואת התעשייה הישראלית. "מפעלים בישראל נסגרים ומפטרים עובדים, כי רבים מהם לא מסוגלים להמשיך לייצא ולהיות תחרותיים. אז נכון, אמנם עכשיו 'זול לטוס לחו"ל', אבל מאיפה יגיע לתושבים הכסף לטוס, כשהכלכלה הישראלית תתחיל לקרוס? הרי בלי תעשייה אין כלכלה, ובשער הדולר הנוכחי, התעשיינים הישראלים מתקשים מאוד להמשיך ולפעול. צריך להבין כי התעשייה הישראלית בסכנה, ולא תשרוד עוד הרבה זמן עם שער דולר חלש.

"כיום שער הדולר הוא 3.49 בלבד, דבר שיוצר הפסדי ענק לכלכלה הישראלית. חוזקו של השקל פוגע באופן דרמטי ביצוא הישראלי, הן בטווח הקצר בשל הירידה בתמורה השקלית ליצוא, והן בטווח הארוך בשל אובדן עסקאות עתידיות והעדר יכולת להציע מחירים אטרקטיביים בשווקים הבינלאומיים".

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, הפגיעה שספגה עד כה כלכלת ישראל והתעשייה בהכנסות ביצוא כתוצאה ממשבר המט"ח מתחילת 2016, הגיעה ל-2 מיליארד דולר. כמו כן, ב-2007-2004 היצוא היווה כ-45% מצמיחת המשק כולו, ואילו ב-2016-2008 נשחקה תרומתו של היצוא לכ-15% בלבד. "בהיעדר תרומתו החיובית של היצוא, לא יוכל המשק לצמוח בקצה העולה על כ-2.9%, נמוך משמעותית מפוטנציאל הצמיחה המשקי", אמר ברוש.

במקביל, מנכ"ל קבוצת אסם, איציק צאיג, הודיע כי אסם תשמח לקלוט במפעליה שבקרית גת ובקרית מלאכי עשרות עובדים מויסוניק וסוגת, שאיבדו את מקום עבודתם. קבוצת אסם מפעילה בקרית גת את מפעל סלטי צבר ואת מפעל בונז'ור, וברבעון הראשון של 2018 יחל לפעול בעיר מפעל הבמבה החדש המוקם בימים אלה. כמו כן, פועל בקרית מלאכי הסמוכה מפעל הגלידות של הקבוצה.
אוסם סוגת ויסוניק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד