כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

לאחר כישלון הגישור: בג"ץ יכריע היום במשבר בבית החולים הדסה

על פי הערכות, השופטים יכפו פתרון שיאפשר חיבור מיידי בין הרופאים לילדים בבית החולים שערי צדק, אם כי לא ברור באיזו מסגרת. לדברי השר ליצמן פיצול המחלקות בירושלים יפגע באיכות הטיפול

שערי צדק. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שערי צדק. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שופטי בג"צ מתכנסים כעת (שלישי) על מנת להכריע במשבר במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה, לאחר שהגישור בין הורי הילדים המטופלים בה לבין הנהלת בית החולים ומשרד הבריאות הסתיים אתמול ללא פתרון. חודש חלף מאז עזבו רופאי המחלקה והוקם אוהל המחאה בגן סאקר בירושלים וטרם נמצא פתרון למשבר.

עו"ד אליעד שרגא, שמייצג את הורי הילדים שעתרו לבג"ץ, אמר בדיון בבית המשפט כי הרופאים שהובאו למחלקה אינם מומחים לסרטן אלא להשתלות מח עצם וטען כי בין מנהל המחלקה החדש, ד"ר גל גולדשטיין, ובין ד"ר יוסי לאבר שהובא למחלקה מארה"ב ישנה אי הסכמה בשאלה מי שינהל את המחלקה. נציגת משרד הבריאות אמרה בדיון כי התשתית שקיימת בבבית החולים שערי צדק לא מתאימה לצרכי הילדים שטופלו בהדסה. לדבריה, כמחצית מהילדים שטופלו בהדסה ערב המשבר נדרשים לאשפוז, מה שלא ניתן לעשות בשערי צדק.

אין לדעת מה תהיה הכרעת השופטים אולם לפי הערכות, מתן טיפול מהיר לילדי המחלקה נמצא בראש סדר העדיפויות, ובית המשפט יכפה פתרון שיאפשר חיבור מיידי בינם לבין רופאיהם. פתרון כזה יוכל להינתן כנראה רק בבית החולים שערי צדק, אם כי לא ברור באיזו מסגרת – מחלקה, מרפאה, או פתרון מוגבל בזמן.

בעתירה שהגישו הורי הילדים המטופלים במחלקה הם ביקשו מבג"ץ להתערב ולהורות על פתיחת מחלקה המטו-אונקולוגית נוספת לילדים בבית החולים שערי צדק בעיר. ההורים הגישו את בקשתם בהמשך למהלך שניסו לקדם הרופאים המתפטרים ונבלם על ידי משרד הבריאות - מעבר מאורגן של כל צוות המחלקה לשערי צדק. שר הבריאות יעקב ליצמן והנהלת משרדו דבקים בעמדתם לפיה אין הצדקה להקמת מחלקה נוספת בירושלים, ועמדה זו לא השתנתה לאורך הגישור. מנגד, הורי הילדים והרופאים סבורים שזהו הפתרון היחיד האפשרי.

לאורך הגישור הוצעו כמה וכמה פתרונות אפשריים, שלא התקבלו. ההצעה שקידם משרד הבריאות היתה הקמת מחלקה המטו-אונקולוגית או יחידה טיפולית שתהיה מעין מובלעת בבית החולים הדסה הר הצופים. לפי ההצעה, במחלקה יעבדו הרופאים שהתפטרו מהדסה עין כרם במעמד של עובדי מדינה ולא כעובדי הדסה, ולא יוכפפו לפרופ' זאב רוטשטיין. המחלקה תתנהל באופן אוטונומי ותתמקד בהמשך הטיפול בילדים שטופלו בה עד כה. הרופאים המתפטרים דחו את ההצעה.

פתרון אחר, שהרופאים הסכימו לו אך נדחה על ידי משרד הבריאות, כלל פיצול של הרופאים שהתפטרו בין בית החולים שערי צדק ובית החולים הדסה. על פי המתווה, מנהל המחלקה הפורש, פרופ' מיקי וינטראוב, ועד שני רופאים בכירים נוספים יועסקו במרפאה בשערי צדק ואילו ששת רופאים הנותרים יחזרו לבית החולים הדסה. במשרד הבריאות לא הסכימו להצעה משום שסברו כי קבלתה תסתיים בהקמת מחלקה חדשה בבית החולים שערי צדק.

שר הבריאות ליצמן שלח אתמול מכתב לשופט (בדימוס) אליקים רובינשטיין שניהל את הגישור, ובו טען כי לפי כל הגורמים המקצועיים פיצול המחלקות יביא לשתי מחלקות בינוניות וחלשות ביכולתן המקצועית, במקום מחלקה אחת חזקה וטובה, כפי שיכולה המחלקה בהדסה לחזור ולהיות. עוד כתב ליצמן: "אנו מודעים לצורך למצות את הליכי הפתרון למשבר בהסכמה, ועל כן חזרנו והצענו מתווים שונים כאמור שנועדו לתת מענה לצרכים התעסוקתיים של הרופאים, אך לא נוכל להשלים עם מצב בו אנו מתפשרים על איכות הטיפול בילדים בשל הצורך לדאוג לפתרונות תעסוקתיים לרופאים".

הסכסוך בין רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים לבין מנכ"ל הדסה פרופ' רוטשטיין החל לפני כמה חודשים, כשהרופאים טענו כי המנכ"ל קיבל כמה החלטות הפוגעות באיכות הטיפול במחלקה ללא התייעצות עמם. בין היתר, מונתה ד"ר פולינה סטפנסקי, ששימשה מנהלת היחידה להשתלות מח עצם ילדים במחלקה והיתה כפופה למנהל המחלקה לשעבר פרופ' מיקי וינטראוב, לתפקיד מנהלת המחלקה להשתלות עצם במבוגרים.

לדברי הרופאים, במקביל למינויה הועברו גם טיפולי השתלת מח עצם בילדים למחלקת המבוגרים, המצויה בבניין אחר ובסביבה שאינה מתאימה להשתלות ולטיפול בילדים. במארס הודיעו שישה רופאים בכירים מהמחלקה על התפטרותם, בהם גם מנהל המחלקה, פרופ' מיקי וינטראוב, וכעבור כחודש וחצי הצטרפו אליהם גם שלושת הרופאים המתמחים במחלקה. לאחר התפטרות הרופאים המשיכה הפעילות במחלקה ההמטו-אונקולגית לילדים בבית החולים עם צוות רופאים חדש.
שערי צדק משבר הדסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד