כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

האוצר חותך 1.1 מיליארד שקל ממשרדי הממשלה - לאן יילך הכסף?

הכסף מיועד, בין היתר, להארכת חופשת לידה בשבוע, מימון אתר זמני למפוני עמונה, הגדלת המענקים לניצולי השואה ומיגון תחבורה ציבורית בשטחים

כחלון לצד סגנו איציק כהן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
כחלון לצד סגנו איציק כהן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, מבקש מוועדת הכספים לאשר קיצוץ של 1.12 מיליארד שקל בתקציב המדינה. בפנייתו לוועדה הסביר לוי שהקיצוץ נועד בשל מחוייבויות תקציביות שהתקבלו באחרונה על ידי הממשלה והכנסת. כמו כן, שלח האוצר עשרות פניות לאישור העברת כספים מהרזרבה אל משרדי הממשלה וכן העברת עודפי תקציב.

הקיצוץ המוצע בתקציב מוסבר בשל ההחלטות הבאות:

■ הקמת אתר מגורים זמני לתושבי עמונה והמבנים העופרה. לצורך כך, יועברו 40 מיליון שקל באמצעות משרד הפנים למועצה האיזורית גוש עציון, כסיוע חד פעמי וסופי לתושבים שהתגוררו בעמונה ועופרה. נוסף על כך, יועברו 30 מיליון שקל למשרד הביטחון שעיקרם מימון מבנים יבילים לתושבים.

■ מיגון הניוד בישובי השטחים בסך של 45 מיליון שקל. המדובר בתוכנית למיגון רכבי תחבורה ציבורית ורכבי הסעות לתלמידים בשטחים. התוכנית המלאה עד שנת 2020 כוללת מיגון של 254 אוטובוסים ו-128 רכבי הסעות.

■ מימון הסכמים פוליטיים ("כספים קואליציוניים") עם חברי הכנסת בעת דיוני תקציב 2017-2018 שנערכו בסוף 2016 - בסך של 28.9 מיליון שקל. לדברי האוצר, המדובר בסיכומים עם חברי הכנסת מיקי זוהר, נאוה בוקר ואורן חזן שאותם לא ניתן היה לשלב בהצעת חוק התקציב שאושרה בכנסת בסוף 2016.

■ הארכת חופשת לידה בשבוע - 230 מיליון שקל שתועבר למוסד לביטוח לאומי מתקציב המדינה.

■ הגדלת המענקים לניצולי השואה, שאינם מקבלים קצבה מהרשות לניצולי השואה יהיה זכאים למענק רבעוני של 2,500 שקל (10,000 שקל בשנה). עלות החוק נאמדת בכ-66 מיליון שקל. בנוסף יועברו כ-182 מיליון שקל בגין התרמה של תחזית מיצוי זכויות שנעשו טרם הגשת תקציב המדינה לאישור הכנסת לביצוע בפועל בשנת 2017.


■ תשלום התחייבויות ותביעות חוב שיאושרו על ידי כונס הנכסים הרשמי בתפקידו כמפרק רשות השידור - 150 מיליון שקל.

■ מימון הוצאות מותנות של מערכת הביטחון - 350 מיליון שקל. דברי הסבר יימסרו לוועדה המשותפת לתקציב הביטחון.

לוי ציין כי ההפחתה של 204 מיליון שקל מתקציב משרד התחבורה מבוצעת בתקציבים שנועדו לפרויקטים בעלי תקופות ביצוע קצרות. ההפחתה תחול על תקציב פעילות אחזקה שוטפת, פיתוח עירוני ופרויקטים קטנים, עדכון תזרים לאור קצב הביצוע בחברת נת"ע ועוד.


אשר לקיצוץ של 131.7 מיליון שקל בתקציב משרד החינוך, עיקרן הפחתת פעולות מטה המשרד והפחתת תקציב הפעולות והפרויקטים במערכת הכוללים פעילות שוטפת של המשרד וכן התאמת תקציב בינוי כתות הלימוד בהתאם לביצוע בפועל.

סך 43.1 מיליון שקל מתקציב משרד הבריאות יופחת לצורך התאמות בתקציב בהתאם לביצוע הצפוי של התקציב. קיצוץ של 31.9 מיליון שקל מתקציב משרד הרווחה יבוצע בגין הפחתת רכיב המחשוב, מערכת מידע ועוד. קיצוץ של 48 מיליון שקל מתקציב משרד לביטחון פנים יבוצע בשל הפחתת פעילות התפעול ותחזוקה ועוד.

במסגרת בקשות האוצר, עוד הוצע להעביר מיליארד שקל מעודפי תקציב הביטחון משנת 2016 לשנת 2017. מדובר בכספים מהסיוע האמרקאי. נוסף על כך, משרד הביטחון יקבל תוספת של 1.5 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב. משרד החקלאות יקבל 200 מיליון שקל מקק"ל במסגרת הסכם בינו לאוצר.

ח״כ מיקי לוי (יש עתיד), סגן שר האוצר לשעבר, אמר בתגובה לעשרות הבקשות לשינויים בתקציב ולעשרות הבקשות להעברות עודפי תקציב על סך עשרות מיליארדי שקלים שהועברו לחברי ועדת הכספים מוקדם יותר היום כי "התקציב הדו שנתי של כחלון הוא פייק תקציב. הטענות כי התקציב הדו שנתי של כחלון הוא תקציב פיקטיבי - מקבלות היום חיזוק משמעותי, כאשר חברי ועדת הכספים מקבלים עשרות רבות של בקשות לשינויים בתקציב ולהעברת עודפים, וזאת חצי שנה בלבד לאחר אישור תקציב המדינה"..

לדברי לוי, "נראה כי שר האוצר ויתר על ניהול תקציב המדינה וכי הכל נתון לגחמות זמניות של חברי הקואליציה - אין תוכניות סדורות, אין דרך, ומה שנשאר לציבור הוא פגיעה קשה בשירותים הציבוריים שכבר היום מקוצצים, והתורים האדירים בבתי החולים, במשרד הפנים, בביקורת הגבולות ופקקי הענק בכבישים הם הוכחה לכך. הממשלה הזו היא לא נטו משפחה ולא נטו כלכלה - היא נטו אחד גדול של אינטרסים אישיים ומאבקי קרדיט, וההתנהלות הכלכלית שלה פשוט כושלת".

עוד אמר לוי כי "הקיצוץ הרוחבי הנוסף בבסיס התקציב מכלל המשרדים - שאנו מתבשרים עליו עכשיו - יתדרדר את השירותים לאזרחי מדינת ישראל והוא לא פחות משערורייה. את המחיר כמו תמיד משלם הציבור הישראלי והמשק".
קיצוץ משרד האוצר משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד