י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מעקב 'בחדרי': אחוז נמוך מתקציב משפחתונים - לחרדים

חוזר מנכ"ל שיצא ממשרד העבודה והרווחה חושף את הסכומים שאושרו במידית להפעלת משפחתונים. האם הם יספיקו לאכלס רחוב אחד בקרית ספר? 'לובי נשי - בחדרי חרדים' עוקב אחר דאגת האמהות

מעון. אילוסטרציה. צילום: חדשות 24
מעון. אילוסטרציה. צילום: חדשות 24



לפני פחות מחודש הבאנו ב'לובי נשי' את קולותיהן של אמהות מרחבי הארץ ובהם נשמעת מצוקה אמיתית כשהן עומדות מיואשות מול מחסור במעונות ובמשפחתונים. בזמן שתקציב שיועד למעונות עומד מיותם, והבניה העתידית אינה מהווה פתרון מידי, יש צורך דחוף לפחות במשפחתונים.

בכתבה הזכרנו את הדיון שיזם מי שמוביל את המאבק בנושא, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, בו אושר תקציב של כ- 8 מיליון שקלים על ידי שר העבודה והרווחה, חיים כץ, להפעלת משפחתונים.
ממעקב 'לובי נשי' אחר הנושא, עולה כי בשבוע שעבר פרסם משרד העבודה והרווחה חוזר מנכ"ל ובו הוא מאשר את תקציב השמונה מיליון, וכן מפרט את הקריטריונים לקבלת התקציבים, לאלו רשויות נותנים וכמה, כיצד עובד הדירוג, וכן פילוח מגזרי. בחוזר יש גם סעיף שמחייב הקמת ועדה לבחינת בקשות ועוד.

הפתעה מאוד לא נעימה ציפתה לחברי הכנסת החרדים, שפעלו באופן בולט להשגת התקציב. מתוך 8 מיליון שקלים, רק 15% יועברו למגזר החרדי. המשמעות במספרים: 1.2 מיליון שקלים למשפחתונים חרדיים. האם הסכום הזה יספיק לפתיחת מספיק משפחתונים ברחוב אחד בעיר קרית ספר?
כזכור, העלינו טענה קשה לפיה במשך חמש שנים לא אושר אף תקן אחד למשפחתון חדש, זאת על אף שנשים עשו קורסי מטפלות בעקבות דרישה גורפת מצד הורים, אלא שלא יכלו לפתוח משפחתונים, מאחר ולא אושרו תקנים. ועכשיו, כשאישרו תקציב בעקבות המצוקה, הוא לא יספיק אפילו לגרגר חול בים.

טענה קשה נוספת שעולה בסיפור, היא החלוקה הבלתי מידתית בין ערים. בדיון המוזכר בתחילת הכתבה, סיפר שר העבודה והרווחה כי העביר לעיריית חיפה תקנים למשפחתונים ומעונות, ומאחר ולא היה מספיק ביקוש, העירייה החזירה את התקנים למשרד. לטענת הח"כים החרדים, אין מערכת שיודעת להגיד מה עושה יד ימין במקביל ליד שמאל. מדוע אין אף אחד שדואג להסכמי עודפים בנושא? אם בחיפה יש תקנים מיותרים ובבני ברק יש מחסור משווע, מדוע לא עושים העברה בין רשות לרשות? כזכור באותה נשימה אמר כץ שאין ביקוש גדול בציבור החרדי למעונות/משפחתונים, מה שלא עלה כן מבדיקת 'לובי נשי' שהביא מצוקה חריפה מצד אמהות חרדיות.

עוד חשוב לציין דברים שהביא כתבנו הפוליטי, יעקב גרודקה, לפני כשבועיים, עת התקיים דיון בוועדה לקידום מעמד האישה ובו עלה מעקב אחר יישום בינוי מעונות היום, במהלך הדיון הציגו נציגי משרד הרווחה כי בתוכנית הבינוי של השנים 2014-2016 הוקצו 910 מיליון שקלים לבינוי מוענות יום חדשים, עם זאת חלק מהתקציב לא נוצל בשל כך שהרשויות המקומיות לא השלימו את הליכי האישור לקבלת התקצוב.

ח"כ יעקב אשר ביקש לברר לאן מופנה ייתרת התקציב הלא מנוצל והאם ניתן לנייד את התקציב לבינוי מעונות בערים אחרות בהם יש מחסור במוענות יום.

נציגת משרד האוצר השיבה כי מדובר ב-110 מיליון שקלים שלא נוצלו בתקציב וייתרת הכספים הוחזרה לקופה הכללית של משרד האוצר ללא ייעוד ספציפי.

ח"כ יעקב אשר הזדעק כיצד מצד אחד יש חוסר גדול במעונות ובמשפחתונים המהווה חסם לאימהות רבות ליציאה לעבודה ומאידך יש תקציב ייעודי המיועד למטרה זו שמוחזר לקופה הכללית של משרד האוצר, "תקציב המשפחתונים לא עודכן מזה כ-5 שנים ועקב הגידול הטבעי יש צורך בהקמת מאות משפחתונים חדשים בעלות של כ-40 מיליון שקלים, אנו נלחמים מזה קרוב לשנתיים מול משרד האוצר לקבלת תוספת תקציבית לבניית משפחתונים בהתאם לצרכים והיום מתברר כי יש תקציב מיותר ובמקום לנצל אותו להקמת משפחתונים חדשים שביכולתם להשלים את הפער החסר במעונות ולתת מענה מהיר שכן זה לא מצריך בינוי כיתות ולא הקצאת קרקע, הכספים חוזרים לקופה הכללית של משרד האוצר" אמר ח"כ אשר.

כעת, כאמור, מתוך 40 מיליון שקלים שהוזכרו, אושר 1 מיליון שקלים ומאתיים אלף שקלים למגזר החרדי.

מתוך חוזר מנכ"ל: 15% לחרדים





ממשרד העבודה והרווחה נמסר:

ראשית נדגיש כי משרד העבודה והרווחה מודע לצורכי הרחבת שירות המעונות והמשפחתונים בפיקוח, על כן, בתקציב 2017-2018 שר העבודה והרווחה, חיים כץ הגדיל את תקציב בינוי מעונות היום והמשפחתונים לראשונה מזה 4 שנים בצורה משמעותית, בהיקף של 350 מיליון ש"ח למעונות היום ועוד 13 מיליון ש"ח לטובת המשפחתונים שמשמעותם: עוד 150 משפחתונים חדשים יכנסו לפיקוח המשרד. הגידול במערך המשפחתונים בפיקוח צפוי לתת מענה ארצי לכ- 750 פעוטות עוד השנה.

*חוזר המנכ"ל שיצא לאחרונה מגדיר בפירוש כי התקציב להקצאת משפחתונים ינויד מרשות מקומית אחת לאחרת, ככל שיעלו הצרכים מהשטח* כלומר, ברשויות שיזדקקו יותר למשפחתונים- הם אלו שיקבלו את מירב התקציב לכך. כמו כן, משרד העבודה והרווחה עורך בקרות ופיקוח לאורך כל השנה ובהתאם לצורך יענה לכל דרישה שתעלה מהשטח גם במהלך השנה.

המשרד פועל ללא הרף לצורך הרחבת השירות הישובים בארץ תוך שריון תקציבים למספר מצומצם של אוכלוסיות יעד, בהן המגזר החרדי. כך שעיריית בני ברק, זוכה לתקצוב גבוה משמעותית מערים אחרות בנושא הזה.
משפחתונים מעון יום משרד העבודה והרווחה מצוקת הורים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד