י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ניצחון לעירייה בבג"צ: הישיבה תפונה הלילה

לאחר סאגה ארוכה, כולל הפתעה בבג"צ שהעניק בתחילת השבוע עיכוב ביצוע להריסת הישיבה - התקבלה החלטה חדשה, הכוללת ביקורת קשה על הישיבה, ומאפשרת לעירייה לפנות ולהרוס את הישיבה. על פי התוכנית המקורית, אם לא יחולו בה שינויים, הפינוי יתבצע הלילה, מועד ההריסה לא ידוע

המודעה בישיבה בתחילת השבוע
המודעה בישיבה בתחילת השבוע



לאחר מאבק משפטי ממושך, בג"צ דחה את התקווה האחרונה של ישיבת 'שער התלמוד' בבני ברק ובכך נתן תוקף משני להחלטת בית משפט המחוזי - עיריית בני ברק יכולה להרוס את הישיבה הלילה (חמישי) בחצות. פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'.

"הנזק שעלול להיגרם לתלמידים ולמורים במוסד" כתבה השופטת דפנה ברק-ארז מבית משפט העליון, "כבר הובא בחשבון והיווה שיקול מרכזי – ואולי אף שיקול יחיד – בהחלטתו המנומקת של בית המשפט המחוזי לעכב את ביצוע הפינוי עד לסיום שנת הלימודים".

מדובר בהחלטה של בית משפט השלום בתל אביב לבקשת עיריית בני ברק, שערעור עליה הוגש לבית משפט המחוזי שדחה את הערעור. במוצא אחרון, פנו עורכי הדין של הישיבה והגיש בקשת רשות לערעור בפני בית משפט העליון, אולם השופטת שבחנה את הבקשה דחתה אותה והותרה על כנה את החלטת בית משפט השלום.

בפסק דין שניתן לפני כשנה ב-8.6.2016 נקבע כי לישיבת 'שער התלמוד' אין כל זכות בקרקע עליה היא יושבת. בהמשך לכך, פתחה העירייה בהליך לסילוק הישיבה ובית משפט השלום בת"א הורה לישיבה לפנות את המתחם עד ליום 20.4.2017.

הישיבה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב יחד עם בקשה לעיכוב ביצוע, ולפני כחודשיים קיבל בית המשפט המחוזי את הבקשה לעיכוב ביצוע באופן חלקי. בהחלטה מפורשת שהורתה כי הישיבה תפנה את השטח לכל המאוחר עד הלילה בחצות. ביהמ"ש עמד על כך שסיכויי הערעור לכאורה אינם גבוהים, אך קבע כי בהתחשב בנזק שעלול להיגרם לתלמידים כתוצאה מהפינוי בעיצומה של שנת הלימודים, "מאזן הנוחות מטה את הכף לעבר קבלה חלקית של הבקשה". בית המשפט המחוזי הוסיף והבהיר כבר אז, למען הסר ספק, כי לא תינתן ארכה נוספת לפינוי.

לפני כחודש הישיבה הגישה בקשה נוספת לעיכוב ביצוע של הפינוי למועד מאוחר יותר וזו נדחתה ע"י בית המשפט המחוזי, ביהמ"ש הוסיף כי "מאזן הנוחות נוטה בעת הזו לטובת העירייה, בשים לב לכך ששנת הלימודים במוסד הסתיימה, ומנגד המקרקעין מיועדים לשמש מוסדות חינוך למאות רבות של תלמידים אחרים במבנים שעתידים להיות מוקמים עליהם".

בעקבות כך, הישיבה פנתה לבג"צ כמוצא אחרון, שם חזרו על טענותיהם. העירייה לעומת זאת טענה כי סיכויי הערעור נמוכים ביותר לנוכח קביעותיהן של הערכאות הקודמות, וכי מאזן הנוחות נוטה במובהק לטובתה עם סיום שנת הלימודים. עוד הוסיפו כי פינוי הישיבה נועד לצורך הקמת מוסדות חינוך אחרים שישמשו יותר מ-1,000 תלמידים.

בפסיקה שנתנה השופטת דפנה ברק-ארז היום, היא דחתה את בקשת הערעור וציינה בזהירות הנדרשת כי "התנהלות הישיבה בהליכים הקודמים עשויה ללמד על ניסיונות "לדחות את הקץ" בדרכים שונות. לכך יש להוסיף את העובדה שהמבקשת לקתה במחדלים דיוניים שונים, כך שעיכוב הביצוע שכבר ניתן עד כה ביטא במידה רבה התחשבות יתרה בה".

בשולי הדברים הוסיפה השופטת כי לאחר הגשת הבקשה לרשות ערעור ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בדבר דחיית הערעור שהגישה הישיבה מטעמים של אי-הפקדת עירבון. "לכאורה, די היה בכך כדי להוביל לדחיית הבקשה לרשות ערעור. אולם, מהודעה שהגישה המבקשת עולה כי היא נקטה בצעדים לביטול פסק הדין, וכי ההליכים בעניין זה טרם מוצו. על כן, לא ראיתי לנכון להסתפק בדחיית הבקשה מטעם זה בלבד".

מעבר לכך, השופטת קבעה כי על ישיבת שער התלמוד לשלם את הוצאות העירייה בהליך משפטי זה, בסך של 5,000 שקל.
שער התלמוד ברוורמן הריסת ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד