כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

סיגריות הן דבר איום, אבל תמשיכו לעשן את מה שאנחנו מוכרים לכם

זו לא טעות: על גבי מודעות ענק בעיתונים, בתגובות לעיתונות, בפייסבוק ותחת כל עץ רענן - מפיצה פיליפ מוריס את בשורת נזקי העישון • המטרה בלתי מוסתרת: ניסיון להציג את הסיגריה החדשה שלה, אייקוס, כאלטרנטיבת העישון הבריאה יותר, כביכול

צילום אילוסטרציה. יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה. יעקב נחומי



"הכימיקלים המזיקים בעשן הסיגריות הם הגורם העיקרי למחלות הקשורות בעישון"; "המערכה נגד עישון שמנהלת הממשלה היא בעלת השפעה מוגבלת על היקפה של תופעת העישון ועל מספר המעשנים, ולפיכך גם על בריאותם"; "דו"ח שר הבריאות על העישון בישראל מצביע דווקא על עלייה בשיעור המעשנים בישראל ב–2016".

בלי לבדוק, נחשו מי מצהיר את ההצהרות הלוחמניות האלה? רמז: לא משרד הבריאות ולא איגוד רופאי בריאות הציבור. לא נשאיר אתכם במתח: המצהירה היא לא אחרת מענקית הטבק פיליפ מוריס, השנייה בגודלה בעולם והגדולה ביותר הפועלת בישראל.

זו לא טעות: על גבי מודעות ענק בעיתונים, בתגובה של החברה לבג"ץ בנושא הרגולציה על סיגריית האייקוס, בתגובות לעיתונות, בעמוד פייסבוק ייעודי שפתחה החברה תחת הכותרת "Smoke Free Israel" ותחת כל עץ רענן — מפיצה פיליפ מוריס את בשורת נזקי העישון. המטרה בלתי מוסתרת: ניסיון להציג את הסיגריה החדשה שלה, אייקוס, המבוססת על חימום הטבק ולא על שריפתו, כאלטרנטיבה הבריאה יותר, כביכול, למעשנים.

לציניות ולהיעדר הבושה של פיליפ מוריס אין גבול: בעוד שאייקוס היא "מוצר העתיד" של החברה, שבו השקיעה החברה 3 מיליארד דולר ועשר שנות מחקר, זה עדיין מוצר שנמכר במספרים קטנים מאוד רק ב–25 מדינות. הרווחים ממנו, אם יהיו כאלה, יגיעו רק בעוד שנים. אגב, ממש לא ברור עד כמה סיגריית האייקוס בטוחה יותר מסיגריה רגילה. יידרשו עוד שנים של מחקרים בלתי תלויים כדי להבין את השפעתו, אך כבר היום ברור שזהו מוצר טבק ממכר ומסוכן.

בינתיים, הסיגריות הרגילות והקטלניות הן מקור הרווח העצום של החברה כיום, כמו בעשרות השנים האחרונות. למעשה, ב–2016 הרווחים של פיליפ מוריס הבינלאומית ממוצרי טבק רגילים הגיעו לכ–75 מיליארד דולר, והיא תפסה 15% משוק הטבק הבינלאומי לבדה. בישראל, פיליפ מוריס שולטת ללא מיצרים בשוק הטבק עם נתח שוק של 60%, כולל המותגים המובילים בישראל, ובראשם מרלבורו.

למספרים האלה יש תג מחיר מדמם. אי־אפשר לייפות את המציאות: פיליפ מוריס, באמצעות מוצרי הטבק שלה, אחראית למותם של אלפי ישראלים בשנה, ועשרות אלפי ישראלים על פני השנים. בחישוב פשוט, אם כ–8,000 איש מתים בישראל כתוצאה מנזקי העישון בשנה ופיליפ מוריס שולטת על 60% מהשוק המקומי — כמעט 5,000 ישראלים מתים בשנה כתוצאה מצריכת הסיגריות שלה. ברמה העולמית, מוצריה של החברה קטלו כבר מיליוני אנשים.

"ישראל בוחרת לצעוד בכיוון הפוך"

אך ישראל היא רק מדינה אחת קטנה: תעשיית הטבק הגלובלית היא אחת הרווחיות והקטלניות בעולם. ב–2015 גילגלה תעשיית הטבק כ–700 מיליארד דולר, ויותר מ–5.5 טריליון (אלף פעמים מיליארד) סיגריות נמכרו ליותר ממיליארד מעשנים ברחבי העולם. מתוך זה, נתח השוק של פיליפ מוריס הוא 15%. החברה פועלת ב–180 שווקים ומוכרת שישה מבין 15 המותגים המובילים בעולם.

אלא שבעוד שבמדינות המערב החקיקה נגד עישון מתקדמת והיקפי העישון יורדים, תעשיית הטבק עוברת באופן מחושב לשווקים פחות מתוחכמים, בעיקר באסיה ובאפריקה. שם יש לה קהל חדש וגדול וחקיקה נוחה וידידותית. התוצאה היא שיותר מ–80% מהמעשנים בעולם כיום חיים במדינות עם הכנסה נמוכה או בינונית, ותעשיית הטבק מגדילה את מאמצי החדירה וההתרחבות שלה בשווקים האלה. אם מגמת הצריכה הזאת תימשך, לפי הערכות, כמיליארד אנשים ימותו משימוש בטבק במהלך המאה ה–21 — עשרות שנים אחרי שנזקי העישון התגלו במלוא כיעורם.

אם בפיליפ מוריס באמת מודאגים כל כך מהעישון ונזקיו, מדו"ח משרד הבריאות שמצביע על עלייה במספר המעשנים בישראל, השאלה המתבקשת היא למה הם ממשיכים למכור במרץ את הסיגריות הרגילות שלהם. אם הכוונות שלהם טהורות וטובות, מדוע הפיצוציות והמרכולים עדיין מלאים בחפיסות הסיגריות שלהם? אם הם באמת ובתמים שואפים לעתיד ללא עשן, כלומר ללא עישון "רגיל", אלא רק עישון אייקוס — למה לא להתחיל לממש את החזון היום בבוקר?

הצגנו את השאלה הזאת לחברת פיליפ מוריס, וזו תשובתה: "פיליפ מוריס מחויבת ליצירת עתיד ללא עשן, אך אם נהיה החברה היחידה שתפסיק למכור סיגריות, הדבר רק יביא לכך שהמתחרים שלנו ימלאו את החלל שייווצר. במקרה כזה, אנו נהיה בחיסרון תחרותי ולא תהיה שום תרומה לשיפור בריאות הציבור. אנו מחויבים לחלוטין לעשות כל שביכולתנו כדי להבטיח שמוצרים ללא עשן יחליפו את הסיגריות בהקדם האפשרי. גם לממשלה יש תפקיד משמעותי בתהליך הזה, על ידי יצירת רגולציה שתעודד את המעשנים המתכוונים להמשיך לעשן לעבור לאלטרנטיבות טובות יותר מאשר המשך עישון סיגריות. לצערנו, בניגוד למדינות רבות בעולם, ישראל בוחרת לצעוד בכיוון הפוך, ולהשוות את הרגולציה והמיסוי על מוצרי טבק חדשים ללא עשן לאלה החלים על סיגריות, דבר שמעודד את תעשיית הטבק להמשיך להתרכז במוצרי טבק מסורתיים במקום בחלופות טובות יותר".

כן, קשה מאוד לוותר על רווחים של 75 מיליארד דולר בשנה, גם אם אלה כספי דמים, אך למה צריך לעטוף את זה באמירות יומרניות וצבועות בניחוח Greenwash בגנות העישון — אותו עישון שאחראי לרווחים העצומים? במקרה הזה, רק המעשים ידברו. ומעשים אמיתיים למיגור העישון מצד פיליפ מוריס עוד לא ראינו.
כימיקלים עשן הסיגריות פיליפ מוריס אייקוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד