י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אכזבה לכחלון? מחירי הדירות עלו ב-4.3% בשנה האחרונה

עם זאת, הנתונים החודשיים והתיקונים התכופים שנעשים בהם, הופכים את נתוני הלמ"ס למשהו נזיל במיוחד. זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים, שמדד שלילי הפך לחיובי ולהיפך

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



לאחר מספר חודשים שבהם הנתונים הצביעו על קיפאון ברמת מחירי הדיור, שב מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) להצביע על עליות מחיר קלות. זאת, כאשר על פי הנתונים חלה בחודשים מארס-אפריל עלייה של 0.5% ברמת מחירי הדירות.

בנוסף לכך, תיקנה הלמ"ס את מדד החודש הקודם, אשר הראה על ירידה של 0.5% במחירי הדירות, בקרוב לנקודת אחוז שלמה כלפי מעלה, כך שכעת הנתון המעודכן לגבי החודשים פברואר-מארס הוא עלייה של 0.4%.

בסך הכל, על פי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס, מתחילת 2017 עלו מחירי הדירות ב-0.9%, ולאורך השנה האחרונה (אפריל 2016 עד אפריל 2017) הם עלו ב-4.3%.

הנתונים החודשיים והתיקונים התכופים שנעשים בהם, הופכים את נתוני הלמ"ס למשהו נזיל במיוחד. זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים שמדד שלילי נעשה חיובי ולהיפך. אמנם הלמ"ס הזהירה בחודש שעבר כי חלק משמעותי מהעסקות שבוצעו במארס היו אמורות להיות מדווחות באפריל, אלא שחג הפסח נפל על אפריל, ורישומן של רבות מהעסקות נדחה.

"הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו", הזהירו בסקירה שלהם מלפני חודש. ועדיין, לציבור יהיה קשה לקבל הסברים כאלה ואחרים על ארעיות הנתונים במשך 3 חודשים. כי אם להסתמך על נתוני החודש שעבר, מחירי הדירות ירדו ב-0.6% מתחילת השנה. אם להסתמך על הנתונים המעודכנים מהחודש - עלה מדד מחירי הדירות באותה תקופה ב-0.4%. ומה יהיה בחודש הבא?

מוטב להסתכל במספרים עצמם. לא משנים השינויים, משנה שמדד מחירי הדירות בחצי השנה האחרונה מדדה פעם קצת למעלה, פעם קצת למטה ובקושי זז. במידה רבה זה מזכיר את התנהגות השוק במחצית השנייה של 2011, בעת המחאה החברתית. אז התחושה היתה, שמשהו חייב להשתנות, והמדד הביע היטב את התחושה הזו - הוא ירד ב-1.3%.

ואולם כל מה שאירע בהמשך - ועדת טרכטנברג שאצל רבים נחשבה לוועדה ממשלתית לטיוח הבעיות ולמסמוס המחאה, וכל חוסר המעש הממשלתי שהגיע במהלך 2012, שינה את המגמה בחזרה לעליות מחירים ניכרות. הפעם מתעוררת תחושה ציבורית דומה. השאלה היא אם גם הפעם הממשלה תאכזב, ותחזיר את הרוכשים לשוק ועימם את עליות המחירים.
משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד