י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אפילו גפני מתבייש • חוק הג'ובים של 'דגל' עבר

בצל ביקורת חריפה וצחנת שחיתות עזה, הוביל היום ח"כ משה גפני את אישור חוק הסגנים • החוק נועד לסדר ג'וב ליצחק פינדרוס, יו"ר דגל התורה בירושלים

בשביל הג'וב. ראש עיריית ירושלים ושני סגניו
בשביל הג'וב. ראש עיריית ירושלים ושני סגניו



כאשר עלה הערב יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אל דוכן המליאה, הוא היה נראה נבוך לגמרי: גפני, שיודע להרים את קולו בעת הצורך, גמגם הפעם והתקשה למצוא מילים מתאימות כדי להגן על החוק, שהוא אחד ממציעיו.

המדובר בהצעת חוק פרטית לתיקון חוק הרשויות המקומיות, אך בכנסת נוהגים לכנותה בשם 'חוק הסגנים בירושלים' או בקיצור, 'חוק הג'ובים'.

בעיר ירושלים מתגוררים כיום כ-800 אלף תושבים. את מספר סגני ראש העיר קבעו כשהעיר מנתה מחצית המליון בלבד. המפתח הקיים כיום מעניק לא יותר מ-6 סגנים לעיר, ויוזמי החוק ביקשו להעניק לה שמונה במספר.

על הצעת החוק הפרטית חתומים חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, אברהם מיכאלי – מהסיעות החרדיות 'יהדות התורה' ו"ש"ס', וגם דוד רותם מ'ישראל ביתנו' ו...זאב אלקין יו"ר הקואליציה.

הצעת החוק המקורית להגדלת מספר הסגנים בעירית ירושלים מחמישה לשמונה אושרה זה מכבר בקריאה טרומית, ואז הועברה אל וועדת הפנים.

יו"ר הוועדה, דוד אזולאי, החליט, בגיבוי חברי הוועדה, להרחיב את החוק ולהסמיך את שר הפנים לאשר לכל עירייה שבה למעלה מ-100 אלף תושבים למנות סגן נוסף לפי המדד של אחד לכל 100 אלף. החוק המורחב עבר בקריאה ראשונה, ושב אל וועדת הפנים להכנה לקריאה שניה ושלישית, כשברקע סערה גדולה של התנגדויות.

סיעת ש"ס, שראתה כי החוק מעורר סערות מיותרות, החליטה למשוך ממנו את ידה ולא 'להתלכלך'.

גם כך, החוק, במקורו, נועד למנוע את הרוטציה העתידית בין נציג דגל התורה בירושלים, יצחק פינדרוס, לבין נציג שלומי אמונים, יוסי דייטש, ולמה לה, לש"ס, להתערב בנושא לא לה ועוד לספוג על כך את חיצי הביקורת?

ב'דגל התורה' כעסו על יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, כאילו בגללו 'משך' יו"ר וועדת הפנים זמן ולא קידם את החוק 'שלהם'.

אבל בש"ס סירבו להיכנע. בשלב מסוים החליטה הקואליציה לקדם את החוק המקורי, לפיו מדובר בירושלים בלבד. היזמים, מצידם, ביקשו להעבירו לדיון בוועדת הכספים, שכן וועדת הפנים הקפיאה את הטיפול בו.

וכך, במהלך מנצח, הצליחו גפני ומקלב, בעזרתו האדיבה של זאב אלקין, שחפץ חיים לממשלתו הוא, לקדם את החוק, עד שהערב הוא עבר את הקריאה האחרונה ברוב גדול.

בקדימה מיהרו להביע זעם על המחטף: "נתניהו שוב יורק בפרצופו של הציבור", אמרו, וסיפרו לכולנו כי "נתניהו מקווה שהציבור לא ישים לב לקומבינות המסריחות שהוא מקדם מתחת לשולחן. אין לו כסף לעובדים הסוציאליים, אבל יש לו כסף לעוד סגני ראשי ערים. זו התנהגות של מאכער".

כאופוזיציה, אתה צודק...

רגע לפני שאושר החוק במליאה ניסה ח"כ זאב ביילסקי, מ'קדימה', להתחנן אל חברי האופוזיציה שיצילו את עצמם מלתת יד לחוק המביש. "כל מי שיוכל להתקזז, שיעשה את זה בדקות הקרובות", קרא.

גפני, שעלה אל הדוכן כדי להסביר את עצמו ואת חוקו, התקשה לעשות זאת.

הוא ניסה להסביר כי ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, אינו מקבל שכר, כי יש סגן נוסף שלא מקבל שכר, אבל נראה היה כי גם אותו עצמו הדברים אינם משכנעים.

נכון, הוא אינו יכול לוותר על הייצוג של 'דגל התורה' בעיריית ירושלים, אבל לך תסביר את זה לחבר'ה כשברקע מצוקת השכבות החלשות ומחירי הדלק הגואים.

"טוב, בסופו של דבר הבאנו רק את החוק המצומצם. רק אם ראש הרשות מעוניין... רק אם מועצת הרשות מאשרת...".

ובכלל, "אני מסכים איתך ח"כ ביילסקי שכאופוזיציה אתה צודק! אבל להפוך את זה לחוק של שחיתות?!".

"לאובמה יש סגן אחד, והוא מסתדר", נשמע קולו של אחד מהח"כים, בקריאת ביניים. (את האמת, הוא צודק, לא?)

כך או כך, מזל טוב ליצחק פינדרוס. בחור טוב, רק חבל שבשביל להשאירו בתפקיד מ"מ וסגן היו צריכים להעביר חוק שריחו לא טוב. בלשון המעטה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד