י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מנדלבליט: ניתן לערוך חיפוש בטלפונים סלולריים גם בלי צו משופט

היועמ"ש הצטרף לעמדת התביעה הצבאית ערב הדיון בנושא בבית המשפט העליון. הסנגוריה הצבאית והציבורית והאגודה לזכויות האזרח: המדינה מבקשת להעניק למשטרה סמכות לערוך חיפוש פולשני, התרחיש צריך להדאיג כל אדם

מנדלבליט: ניתן לערוך חיפוש בטלפונים סלולריים גם בלי צו משופט



היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבור כי אפשר לערוך חיפוש מעמיק בטלפון סלולרי של נחקר ללא צו שופט, אם הוא מסכים לכך. מנדלבליט כתב את הדברים בחוות דעת שהגיש לבית המשפט העליון כחלק מערעור של התביעה הצבאית העוסק בחיפוש בטלפונים סלולריים של חיילים. מחר (שני) יתקיים דיון בנושא בראשות נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור.

התביעה הצבאית מבקשת לבטל את פסיקת בית הדין הצבאי לערעורים, שקבע כי אין להוציא ראיות מטלפונים של חיילים בחיפוש מעמיק במעבדה, תוך התבססות על הסכמתם בלבד. מנדלבליט כתב כי בית הדין לערעורים "שגה שגיאה מהותית", משום שהסכמתו של נחקר לביצוע חיפוש בטלפון סלולרי "מקימה סמכות חיפוש לרשויות החקירה גם בהיעדר צו שיפוטי".

עוד טען היועץ המשפטי לממשלה כי ברגע שהנחקר מסכים לעריכת החיפוש, הוא מוותר על הזכות לצנעת הפרט. לפי מנדלבליט, אין צורך בצו משופט כאשר החיפוש נערך בהסכמת הנחקר שניתנה באופן מודע, בהתאם למגבלות שהוא קובע מראש. הוא הוסיף כי עריכת חיפוש מכורח צו שופט אינה הדרך הבלעדית לערוך חיפוש בטלפון הסלולרי.

בסנגוריה הצבאית והציבורית אמרו שמדובר בבקשה מרחיקת לכת. "נראה כי המדינה מבקשת שבית המשפט יכשיר עמדה משפטית המאפשרת לה לערוך חיפוש במכשירי טלפון ניידים, בכל חקירה פלילית הנערכת במדינת ישראל, ללא ביקורת שיפוטית וללא עילת חיפוש", נכתב בתשובתם של עורכי הדין מהסנגוריה הצבאית, רס"ן במילואים עדי ריטיגשטיין אייזנר, ורס"ן עומר קנובלר.

הם העירו כי בניגוד לתשובת מנדלבליט, ספק אם במקרה המדובר ניתנה הסכמה מדעת של הנחקר. פסיקת בית המשפט הצבאי לערעורים זיכתה חייל שהורשע בכמה עבירות סמים מכיוון שהחיפוש בטלפון הסלולרי שלו היה פסול והתבסס על הסכמתו בלבד.

בעקבות הפסיקה נדרשו חוקרי מצ"ח לבקש צו חיפוש מבית המשפט לפני עריכת חיפושים נרחבים בטלפונים סלולריים של חיילים. לכן, הוחלט בתביעה הצבאית לערער על הפסיקה, כדי להמשיך את הפרקטיקה שבמסגרתה נערכים החיפושים גם ללא צו שופט.

הסנגוריה הצבאית והציבורית והאגודה לזכויות האזרח מסרו בהודעה משותפת שהן "חוששות כי המדינה, במסגרת הליכי ערעור על עניינו של חייל, מבקשת לשכנע את בית המשפט העליון להעניק למשטרה סמכות לערוך חיפוש מקיף ופולשני במכשיר טלפון נייד רק מן הטעם ששוטר החליט שהוא מעוניין בכך, בניגוד לחוק שקובע מפורשות כי רק שופט יאשר חיפוש שכזה".

הן הוסיפו כי "במציאות שבה המכשיר הנייד מכיל את הפרטים האישיים ביותר שלנו, מתמונות אינטימיות, דרך הודעות לאהובינו ועד פרטי האשראי והבנק שלנו, מדובר בתרחיש שצריך להדאיג כל אדם שמחזיק בטלפון חכם". הסנגוריה הציבורית והאגודה לזכויות האזרח הצטרפו להליך במעמד של ידידות בית המשפט. "עוצמת הפגיעה גדולה עוד יותר ככל שהחיפוש הינו מקיף, מורכב ומתמשך", נכתב בבקשת האגודה.

לפי הסנגוריה הציבורית, מדובר בסוגיה בעלת חשיבות רבה, ולראשונה יידרש בית המשפט העליון לתנאים הדרושים לביצוע חיפוש במכשירים סלולריים. עמדתה, שהוגשה לבית המשפט העליון, גורסת כי פסיקתו של בית הדין הצבאי לערעורים מוטעית. זאת, מכיוון שישנה הסדרה חוקית לחיפוש בחומרי מחשב, וכן בשל היקף הפגיעה ועוצמת הפגיעה בזכות לפרטיות.

בסנגוריה הצבאית הציגו את היקף החיפושים שהתקיימו בטלפונים ניידים של חיילים ב-2015. באותה שנה מספר החיפושים שהתקיימו בהסכמת הנחקרים בצה"ל היה 1,513. "מספרים אלו מלמדים על כך שהחיפוש במכשיר הטלפון הנייד מהווה פעולת חקירה שגרתית, שקשה להניח כי נעשית רק על בסיס עילת חיפוש", נכתב בתשובת הסנגוריה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה.
אביחי מנדלבליט חיפוש בטלפונים צו בית משפט צו חיפוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד