י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האוצר: ענף הפארם ריכוזי יותר מהבנקים

העובדה שהענף נשלט על ידי רשתות גדולות גורמת לרווחיות חריגה של הקמעונאים הפועלים בו ולריכוזיות יוצאת דופן. ואחרי כל זה, רווחיות הקמעונאים בענף נמוכה מזו של יבואני הטואלטיקה

צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90



תחום רשתות הפארם הוא אחד התחומים הריכוזיים בישראל, דבר המתבטא ברווחיות הגבוהה של החברות הפועלות בתחום. כך עולה מניתוח שנערך במסגרת סקירה שבועית שביצע אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

הניתוח התבסס על מאגרי המידע של רשות המסים, הכוללים, בין היתר, מספר משתנים מרכזיים מהדו"חות הכספיים המוגשים ע"י החברות במשק לרשות המסים, ודיווחי השכר של המעסיקים. הממצאים המרכזיים העולים מעבודה זו מצביעים על גידול חד בריכוזיות של המקטע הקמעונאי בענף הפארם בשנים 2015-2010, אל הרמה הגבוהה ביותר, לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

במקביל, שיעור הרווחיות בענף גבוה משמעותית מבשאר ענפי המסחר הקמעונאי. אם מוסיפים לכך את העובדה שהכלכלן הראשי מציין שאחרי כל זה, רווחיות הקמעונאים בענף נמוכה מזו של יבואני הטואלטיקה – אפשר להבין מדוע הישראלים שנכנסים לרשתות פארם במקומות אחרים בעולם מופתעים מהמחירים הנמוכים שנגלים לעיניהם.

הפריחה בענף מתבטאת בכך, שלפי הסקירה, בענף הפארם היו פעילות בשנת 2015 כ-600 חברות. סך המחזור שלהן באותה שנה עמד על כ-7 מיליארד שקלים – גידול ריאלי של 80% בהשוואה לשנת 2003. הגידול הזה במכירות חל במקביל לגידול חריג ברמת הריכוזיות הענפית, שרובו התרחש בחמש השנים האחרונות. הגידול הזה מתבטא במדד הרפינדל – המודד את הריכוזיות, ורמתו היתה 0.58 בשנת 2015. לשם השוואה, בענף הבנקאות, שגם בו סובל האזרח מהריכוזיות - היתה רמתו של מדד הרפינדל 0.22.

לפי הסקירה, שיעור הרווחיות הממוצע בענף הפארם בשנת 2015 עמד על 4.3%. לשם השוואה, בענף המסחר הקמעונאי במזון, עומד שיעור זה על כ-2% בלבד. לפי המחקר - במהלך תקופה קצרה יחסית, בשנים 2009-2007, חלה ירידה בריכוזיות הענף, ואז גם נשחקה רווחיות החברות. באוצר אומרים כי הירידה בריכוזיות נבעה מהתגברות התחרות בין שתי רשתות גדולות במהלך אותן שנים. באוצר לא מפרטים שמות חברות, אבל ככל הנראה מדובר על סופר פארם וניו פארם. באוצר עוד מעידים כי עם היחלשותה של אחת הרשתות, הלכה וגברה הריכוזיות בענף ובמקביל הלך ועלה שיעור הרווחיות.

מי שמחפש עוד עדות לבעייתיות בחוזקן של רשתות הפארם, יוכל למצוא אותה בעובדה ששיעור הרווחיות הממוצע בענף מוטה כלפי מטה - בשל החברות שאינן נמנות על רשתות הפארם (ברובן בתי מרקחת פרטיים). בקרב חברות אלו עמד שיעור הרווחיות בשנת 2015 על 2.0% בלבד.
רשתות הפארם רשות המסים סופר פארם ניו פארם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד