ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הממשלה בחרה בפתרון שטוב לחיפה כימיקלים: הגעת אוניות אמוניה קטנות לחיפה

לטווח הארוך יופעל פתרון של אונייה מחוץ לנמל. המל''ל ופיקוד העורף פסלו את האיזוטנקים, פתרון שבכל מקרה היה פחות נוח לחיפה כימיקלים בגלל מחירו

מכל האמוניה בחיפה. צילום: המשרד להגנת הסביבה
מכל האמוניה בחיפה. צילום: המשרד להגנת הסביבה



הממשלה החליטה היום (א') על פתרון לטווח קצר לבעיית אספקת האמוניה לחיפה כימיקלים, שיתבסס על הגעת אוניות קטנות לנמל חיפה, והזרמת האמוניה בצנרת ישירות למתקני החברה. החיסרון בפתרון הוא הצורך לקבל היתר מעיריית חיפה להפעלת המערך, שלא צפוי שיתקבל. בכך עלול הפתרון לקרוס על בסיס משפטי.

לטווח הארוך, יופעל פתרון של אונייה שתעגון במרחק של 10-3 קילומטרים מהחוף, ותזרים אמוניה ישירות לחיפה כימיקלים. בממשלה מעריכים כי פתרון זה יהיה מוכן לפחות עוד 18 חודשים.

לדברי מקורב לדיונים, בישיבה, בה השתתפו כל הגורמים הממשלתיים הנוגעים בדבר, נדחתה החלופה השנייה שהציע המשרד להגנת הסביבה, של הגעת מיכליות קטנות (איזוטנקים) לנמלי חיפה ואשדוד. את הפתרון הזה דחו, לדברי המקורות, המל''ל ופיקוד העורף. פתרון זה לא היה נוח לחיפה כימיקלים, כיוון שאמור היה לייקר מאוד את רכישת חומרי הגלם שלה. מקורבים לחברה גם טענו, כי לא יהיה רלוונטי לטווח קצר, כיוון שהחברה תתקשה לאתר כמות גדולה של איזוטנקים.

עם פרסום חלופת האיזוטנקים בשבוע שעבר, צפה TheMarker כי החברה תלחץ על הממשלה לאשר את החלופה שנוחה לחיפה כימיקלים. בשבוע שעבר נכתב כי מקורבים למגעים להסדר הסוגייה אמרו, כי סביר להניח שחיפה כימיקלים תעדיף את חלופת האונייה ותלחץ על הממשלה לאשר אותה. אולם, חלופה זו עומדת בפני סוגיות משפטיות שצפויות לטרפד אותה, בהן הצורך באישור עיריית חיפה להפעלת הצנרת, או מכל האמוניה, אם יוחלט לאחסן בו חלק מהאמוניה, והעיריה לא צפויה להעניק את ההיתרים. לכן, בפרקליטות מעדיפים את פתרון האיזוטנקים.
המשרד להגנת הסביבה חיפה כימיקלים נמל חיפה אמוניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד