י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מחריף המאבק בין הרב לאו למנדלבליט: "איננו מוסמך"

לאחר ש'בחדרי' חשף את הזעם של הרב הראשי על היועמ"ש, שיגר עוזרו הבכיר מכתב חריף: "בכל הכבוד הראוי, היועמ"ש איננו מוסמך 'לשקול' את עמדת הרבנות הראשית. הרבנות הראשית היא הגורם המוסמך במדינה להכריע בסוגיות דתיות - הלכתיות"

צילום: Tomer Neuberg/Flash90
צילום: Tomer Neuberg/Flash90



חצי שנה לאחר ש"בחדרי חרדים" חשף, את הזעם של הרב הראשי הגר"ד לאו על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לאחר שהאחרון התעקש שלא לאפשר לרבנות הראשית ייצוג עצמאי בעתירה בבג"ץ על מתווה הכותל, אלא איפשר לה, רק להגיש מסמך מטעמה שישולב בתשובת המדינה - עוזרו הבכיר של הרב לאו, הרב רפאל פרנק, משגר מכתב ארוך ומנומק ליועץ המשפטי של הרבנות הראל גולדברג, בו הוא מבהיר שוב את עמדת הרבנות הנחרצת, הדורשת ייצוג עצמאי בבג"ץ.

הסערה הנוכחית פרצה, לאחר שעד יום שני בשבוע הבא, המדינה צריכה להשיב לבג"ץ, מדוע מתווה הכותל שאושר בממשלה – לא מיושם בפועל, וכפי שעוסקת העתירה המרכזית שנידונה בבג"ץ. כזכור, המפלגות החרדיות דרשו מראש הממשלה את ביטולו של המתווה, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים, נתניהו העלה הצעת פשרה, שהמתווה לא יבוטל אלא יוקפא והמציאות בשטח תישאר כפי שהיא.

בניגוד לדעתו של מנדלבליט, הרבנות הראשית ממשיכה לדרוש ייצוג עצמאי בבג"צ, "הרבנות עומדת על דרישתה לייצוג עצמאי שיאפשר לה לקבל את יומה בבית המשפט", כותב פרנק לגולדברג, "הסכמת היועץ המשפטי להביא את עמדת הרבנות בשאלת הסמכות בגוף תגובת המדינה - אף אם יובאו בתגובת המדינה גם כל טענות הרבנות לגוף העניין - אינה מספיקה. אין בכך ייצוג אמיתי ובטח לא מיטבי", טוען עוזר הרב לאו.

הוא מתייחס לטענת המחץ שהציגה הרבנות פעמים רבות, לדבריה, אין לבג"צ כלל את הסמכות לדון במתווה הכותל, זאת לאחר שמדובר בנושא דתי שיש בו פולחן, "הרבנות הראשית טוענת שהנושא אינו שפיט גם אם לא היה קיים דבר המלך, מצד עצמו נושא סדרי התפילה בכותל, המסורת, הפסיקה ההלכתית והאסור והמותר לפיה - הוא נושא דתי הלכתי מובהק, אשר לבית המשפט אין את הכלים להכריע בו", כתב.

פרנק מבהיר בהרחבה את עמדת הרבנות הראשית, נגד האפשרות שהנציגים החרדים, יתפשרו על מצב שבו הרפורמים ו'נשות הכותל', יקבלו את ה'כותל הדרומי', ושם הם יקיימו את תפילותיהם, "קיום תפילה וטקסים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המנהג וההלכה היהודית המסורה לאורכו של הכותל - מהווה חילול של המקום הקדוש ביותר ליהודים".

הוא מתמקד בהתנגדות החריפה של הרבנות נגד מתווה הכותל, וכותב כי "עמדת הרבנות היא כי אין תוקף להחלטת הממשלה על חלוקת הכותל, המכונה "מתווה הכותל", אשר עומדת בניגוד גמור להלכה ומהווה חילול של מקום קדוש".

בנוסף, עוזר הרב לאו תוקף בחריפות את העותרים לבג"ץ, הרפורמים ו'נשות הכותל' וטוען כי "עמדת הרבנות הראשית לאורך כל הדרך היא, כי הארגונים העותרים אינם מעוניינים בתפילה בתום לב, אלא בקידום מאבקים להכרה ממלכתית ברפורמה או מאבקים פמיניסטיים, על גבו של הכותל המערבי ועל גב הציבור הרחב המתפלל באתר הקדוש בכל יום ובכל שעות היממה".

בהמשך, חוטף מנדלבליט, מתקפה ישירה: "זאת עמדת הרבנות הראשית לישראל, שהיא הסמכות ההלכתית העליונה במדינה והגוף הממונה על ניהולו העליון של הכותל המערבי. בכל הכבוד הראוי, היועץ המשפטי לממשלה איננו מוסמך לשקול 'לשקול' את עמדת הרבנות הראשית. הרבנות הראשית היא הגורם המוסמך במדינה להכריע בסוגיות דתיות - הלכתיות, ולפיכך על היועץ המשפטי לממשלה לאשר לרבנות הראשית ייצוג עצמאי כדי שתוכלל להביע את עמדתה כראוי".

כזכור, הרבנות הראשית ובפרט הרב לאו – הם אלו שעמדו בראש המאבק התקשורתי נגד המתווה שאושר בתחילה בממשלה, בהסכמה שבשתיקה של הח"כים החרדים. לאחר קמפיין חריף ומשומן שהנהיג איש הרובע היהודי מתי דן, ארגון ליב"ה ועוד גורמים שונים – הח"כים התקפלו, נפגשו עם הרבנים הראשיים ורב הכותל הרב שמואל רבינוביץ והוחלט על גיבוש עמדה חדשה: ביטול מתווה הכותל.

הזועם המרכזי מהחלטת החרדים הוא מנדלבליט, שבמשך זמן רב, גיבש את מתווה הכותל, לאחר אין ספור פגישות עם הרפורמים, הקונסרבטיבים, והרב רבינוביץ. כעת, מנדלבליט משיב אש ודורס את עמדת הרבנות הראשית הדורשת ייצוג עצמאי וביטול מוחלט של המתווה.

יצוין, כי מחר בבוקר, יתקיים דיון בוועדת החוקה בכנסת, ביוזמת הח"כים אליעזר מנחם מוזס ובצלאל סמוטריץ, סביב דרישת הרבנות הראשית לייצוג עצמי בעתירות בעניין הכותל.

לסיום, מי שממשיך להציג עמדה נחרצת - אפילו יותר מזו של הח"כים החרדים, הוא ח"כ דודי אמסלם, שכזכור, וכפי שפורסם לראשונה ב"בחדרי חרדים" - הגיש הצעת חוק הכותל המערבי. אתמול כתב אמסלם: "לא מבין למה יהדות ארה"ב מתערבת בענייני הכותל. גם בג"צ לא אמור להתערב. אם מחר ירצו אנשים עם בגדי ים להתפלל בכותל, אז ניתן להם?".
הרב דוד לאו מתווה הכותל אביחי מנדלבליט הרבנות הראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד