י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'"הרפורמית שאלה: "ולא יראו אותנו?"' • צפו בראיון

בראיון וידאו שהעניק היום הרב פרנק ל"בחדרי חרדים" הוא תוקף את מנדלבליט וטוען כי "התנגדותו צריכה עיון גדול", לדבריו, כפי שנטען, היות ומנדלבליט היה מעורב בשלב גיבוש המתווה - הרי שקשה לו כעת להתנתק ממנו • צפו בראיון

הרב פרנק בראיון
הרב פרנק בראיון



סערת מתווה הכותל: ביממה האחרונה, המאבק של הרבנות הראשית נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - עלה שלב. הרב רפאל פרנק - עוזרו הבכיר של הרב הראשי הגר"ד לאו שיגר מכתב מנומק וחריף ליועץ המשפטי לרבנות הראל גולדברג שבו הוא מבהיר את עמדת הרבנות נגד מתווה הכותל.

בראיון וידיאו שהעניק היום הרב פרנק ל"בחדרי חרדים" הוא תוקף את מנדלבליט וטוען כי "התנגדותו צריכה עיון גדול", לדבריו, כפי שנטען, היות ומנדלבליט היה מעורב בשלב גיבוש המתווה - הרי שקשה לו כעת להתנתק ממנו.

"בגלל שמנדלבליט היה מעורב בשלב גיבוש המתווה - קשה לו להשתחרר מהעמדה הזו. יש לי צריך עיון גדול על ההתנגדות הגדולה שלו. עמדת הרבנות היא לא קיצונית, היא עמדת ההלכה, לא מדובר במשחק כדורגל אלא בהלכה ואין מקום אחד שמתיר תפילה מעורבת בבית הכנסת. כיום חברי הכנסת משתפים פעולה עם הרבנות הראשית כי הם מבינים שהיא עומדת בקו החזית.

בל הסוגיה היא יותר ממה שאנחנו מדברים עליו. מי שנכח כעת בישיבה ושמע את הדברים מפי מספר חברי כנסת שביד רמה – חלקם אפילו חובשי כיפות - מנצלים כל במה כדי להתקיף את כל נושא הדת בישראל, מדברים על הכותל והדיון עובר להיות על גיור ועל התנהלות בתי הדין, מכלול של דברים. אותם ח"כים מנצלים כל במה אפשרית כדי לתקוף את הרבנות הראשית והנהגותיה לדורותיה זה אומר דרשני, וזה אומר גם בדיוק מה המגמה של הדיון שאנחנו מנהלים פה.

הויכוח על הכותל אינו ויכוח על חופש הפולחן, אלא עוסק בשאלה של חופש ההפגנה.

אני אספר סיפור אחד, אולי זה יהיה חידוש למערכת שלא שמעו את זה מפי אף פעם. לפני קרוב ל-20 שנה, הייתי חבר בוועדה שדנה בנושא תפילת נשים בכותל, כשאליקים רובינשטיין קיים באותה תקופה כיועמ"ש, באחת מהישיבות שהייתה במבנה ברחבת הכותל הגיעו נשים שטענו שהן רוצות (להתפלל בכותל) ואני הצעתי "יש פה מקום קטן, קרוב לכותל, הכותל הקטן, תתפללו שם, תעשו מה שאתן רוצות, תנהלו את התפילה כפי שאתן רוצות". הדברים נשמעו אצל כולם, זה היה נשמע הגיוני ואז קמה אחת הנשים ואמרה "ולא יראו אותנו?" אמרתי "סליחה". ואז היא שאלה שוב. שאלתי, "רגע, זה הדיון שלנו? אתן הרי מדברות על חופש הפולחן, על קירבה לאבנים, על להתפלל קרוב יותר למקום. מה ההבדל בין המקום הזה למקום הזה?" אה.

"אז אמרתי ליועמ"ש באותו זמן "פה מתגלית האמת. הסוגיה איננה של חופש הפולחן, השאלה היא חופש ההפגנה". ומי ששמע את הדברים היום, זה רק מחזק את עמדתי. הצעקות שנשמעו בוועדת חוקה חוק ומשפט בדבר הניתוק של אותם אלו שכבר אנחנו יודעים, ששנים ניתקו את עצמם מיהדות. לא מדבר על זה, כמה יהודים נשארו מהרפורמים בארצות הברית. לא מדבר על נישואין אזרחיים. לא מדבר על כמה חתונות מעורבות של כמרים גויים. זו לא יהדות. זה הרס היהדות. זו שואה ליהדות".

צפו בראיון:

מתווה הכותל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד