כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בשביל מה קול חתן וקול כלה \ ישראל קלצקין

ישראל אהרן קלצקין עם אמרות וחידודין על פרשת השבוע. והפעם על החתן הכלה והברכות שבחופה

ישראל קלצקין
ישראל קלצקין



סיפרתי פעם בחתונה בה הייתי בדחן את הסיפור על דרשן שנאם בשבע ברכות בשבוע של פרשת בלק ונתן להם הדרכה לחיים, כי יש לכבד זה לזה, והזכיר את דברי הרמב"ם: אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו', והשלים את דבריו באומרו: דבר זה מרומז בפרשת השבוע: בלק ר"ת 'ואהבת לרעך כמוך'.

נתחייכו כולם, רק סבא אחד רטן וטען ס'שטימט נישט (זה לא תואם) בלק מתחיל באות ב' ואהבת מתחיל באות ו'?, ענה הדרשן: זה לא חכמה גדולה לאהוב ווען אלעס שטימט (כשהכל תואם), דוקא ווען עס שטימט נישט, אז נחוץ ה'ואהבת לרעך כמוך'.

הוספתי משלי ואמרתי: חכם היה הסבא שלא שאל שהסוף גם לא תואם, (שהרי בלק מסתיים עם ק', כמוך זה עם כ'?), אך על זה אמרו חז"ל בת ק' כבת כ', ש'ואהבת לרעך כמוך' תשרור כשהזוג יהיו בני ק' כפי שהיה כשהיו בני כ'...

ואוסיף לזה מה ששמעתי מהרב יעקב צוקר שליט"א ירפאהו ה' רפואה שלימה ויחדש כנשר נעוריו: אומרים בשבע ברכות: 'קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה', מילא קול ששון וקול שמחה זה שונה משאר קולות, קול שירה וזמרה וכו', אבל קול חתן וקול כלה? וכי קולו של חתן שונה מקולו שהיה לפני כן ושיהיה לאחר כן?

הוא מותיב והוא מפרק: הכוונה לא לקול ממש, כי אם לצורת הקול, שהחתן שואל בעדינות: 'אפשר כוס תה'?, והיא עונה בחרוזים 'בבקשה, אוקיי'! ועל זה מבקשים שהקול העדין והנפלא הזה כציוץ הציפורים ישמע תמיד באהלם.

והוספתי לזה שמכאן מוכח שצריך לדעת לעשות גראמען נכון, שהרי אם יבקש 'תה' והיא תענה לו תעשה לך לבד, (שאז החרוז לא יתאים), יהיה החרוז במקום 'אוקיי' 'אז האכן וויי').

וכעין זה היה הג"ר מרדכי דרוק זצ"ל מקשה: איך אנו מבקשים 'וארשתיך לי לעולם'? הרי האירושין הם רק הקדמה לנישואין, וכי מי רוצה להיות מאורש לעולם בלי להנשא?, ועל זה תירץ שאנו מאחלים שכמו חתן וכלה בתקופת האירושין מתנהגים בעדינות יתירה זה לזה ומכבדים זה את זה מאוד, כך יהיה לעולם בחינת אירושין.

עוד אימרה נאה ששמעתי היום: שלמה המלך סותר את עצמו מניה וביה: 'אשת חיל מי ימצא', משמע שזה די נדיר, 'רבות בנות עשו חיל' משמע יש הרבה? והתירוץ: כאשר הם עדיין בנות ומבררים לשידוכים אומרים עליהן כל השבחים שבעולם, אך כאשר זה כבר 'אשת חיל' אזי 'מי ימצא'?
נישואין בלק ישראל אהרן קלצקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד