כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הרע והרע יותר: מועמדי העבודה האנטי דתיים

שני מועמדים ינסו ביום שני הקרוב לכבוש את לב מתפקדי מפלגת 'העבודה' הגוססת. מי מהם יותר אנטי דתי?

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



שני מועמדים ינסו ביום שני הקרוב לכבוש את לב מתפקדי מפלגת 'העבודה' הגוססת, לאחר שהם הובילו בסיבוב הראשון. עמיר פרץ, לשעבר יו"ר המפלגה ושר הביטחון, ואבי גבאי לשעבר השר להגנת הסביבה ומנכ"ל בזק.

המפלגות החרדיות לא מתערבות בנעשה במפלגת העבודה, והח"כים החרדים מסרבים להביע תמיכה מועמדים, "אני טוב עם כולם", אמר שר הבריאות בראיון ל"בחדרי חרדים". אך למרות זאת, בשיחות אוף דה רקורד, ישנם ח"כים חרדים שטוענים כי עדיף שגבאי יוביל את המפלגה, "כך הוא ישתה ללפיד מנדטים", נימקו.

אך האם גבאי הוא טוב יותר מלפיד? האיש שהיה מנכ"ל בזק – לא מסתיר לרגע את עמדותיו האנטי חרדיות. העובדה שרוב חייו הוא לא צם ביום כיפור וכי הוא אוכל לא כשר – לא באמת אמורה להעסיק את האדם החרדי, אך עמדותיו על הנושאים החרדיים הבוערים – בהחלט שכן.

"אני מאמין גדול בדת היהודית ובתרומתה לעולם", אמר גבאי בסוף השבוע בראיון ל'ידיעות אחרונות', "יודע תפילה, וביום הכיפורים האחרון אפילו צמתי, ואני אוכל גם כשר אבל לא רק, ומאמין ביהדות ליברלית יותר".

גבאי משוכנע שהוא יצליח לגרור את החרדים לממשלתו, "החרדים ילכו עם נתניהו כל עוד הם יחשבו שהוא היחיד שמסוגל להרכיב קואליציה. אם יבינו שיש עוד אפשרות, מיד יתכווננו אליי", אמר, "אני ביחסים מצויינים עם ראשי הציבור החרדי, משה גפני, יעקב ליצמן ואריה דרעי. הכל בצורה עניינית ומכבדת", הוסיף.

בכדי לשכנע כי יש לו חיבור עם החרדים, גבאי שולף סיפור מהמגירה: "אספר לך סיפור: כשהייתי השר להגנת הסיבה באו אליי גפני מיהדות התורה ויואב בן צור מש"ס וביקשו שאפטור אותם מהיטל הטמנה על ספרי קודש, כי אין אפשרות לשרוף אותם או למחזר. בו במקום ביטלתי. בא אלי דרעי ואמר לי – עשר שנים אנחנו מבקשים והנה ביטלת בלי לבקש כלום בתמורה? עניתי לו שעניינית היה צריך לבטל בלי קשר לכלום ולכן בוטל".

למרות זאת, כשהוא נשאל על מתווה הכותל הוא מזכיר בדעותיו את יו"ר יש עתיד. "כשר הצבעתי בעד המתווה. אני בעד השארתו, מה עוד שהוא הוכן על ידי ועדה בראשות אביחי מנדלבליט שהוא חובש כיפה שחורה, אם הוא חושב שזה בסדר, אז אני לא?".

הוא גם מבטיח שהוא לא רק מדבר: "כשאבחר לראשות הממשלה, מיד איישם את מתווה הכותל כפי שהוצע, אין סתירה לדעתי בין הדת היהודית, שחשובה לי, לבין עמידה ביחד עם אשתך ליד הכותל. אין סיבה לאסור ואין סיבה לאפשר לפרשנויות דתית מחמירה להשתלט על חיינו. הם סתם מחמירים".

ומהי עמדתו של גבאי בנושא חוק הגיור הממלכתי? גם כאן הוא משמיע קולות אנטי חרדיות מובהקות. "לאפשר לרבני ערים לגייר ולהכיר בגיורים של קונסרבטיבים ושל של רפורמים. אם מישהו מזדהה עם העם היהודי ורוצה להצטרף אליו. למה לא?".

"אתה מודע לכך שבאמירה הזאת אין סיכוי לברית עם החרדים?", הוא נשאל על ידי המראיינת ב'ידיעות אחרונות', "גם החרדים צריכים להבין שחלק מהעוצמה הביטחונית שלנו נובעת מהתמיכה של יהדות ארה"ב, ואסור לתת להם גט כריתות", השיב גבאי, "החרדים ילכו איתנו אם לא תהיה להם ברירת קואליציה אחרת, כך שאני לא מודאג", חזר שוב על דבריו.

אך אם זה לא הספיק, הוא משגר לעבר המפלגות החרדיות, קינוח בדמות תחבורה ציבורית בשבת: "גם כדאי שיידעו מראש שבכל מו"מ עתידי לא אוותר על תחבורה ציבורית בשבת, זו עוולה ציבורית שחייבים לתקן".

גם עמיר פרץ שנתפס כמסורתי יותר, מציג עמדה אנטית חרדית, בסוגיית מתווה הכותל והגיור: "אסור לוותר את מתווה הכותל או לנסות ולהחמיר את חוקי הגיור. להיפך, צריך להקל בהם. עם כל הכבוד, היום הרפורמים וקהילות אחרות הם רוב העם היהודי בעולם", אמר ל'ידיעות אחרונות'.

אף הוא נשאל: האם עמדותיו הן "גם במחיר של משבר עם החרדים?" והוא השיב כי: התנהלתי מול החרדים כראש עיר וכיו"ר ההסתדרות. ומעולם לא הסכמתי שהם ייחצו קווים שפוגעים בחילונים. גם בשדרות היה ברור להם – איננו מפריעים לכם לחיות את חייכם ואתם לא מפריעים לנו לחיות את חיינו. גם הם לא מעוניינים במלחמת אחים כאן".
העבודה אבי גבאי עמיר פרץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד