י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כך מייצרים את מטוס החלומות של 'אל-על' • תיעוד מאחורי הקלעים

אחרי רכישת הענק שביצעה 'אל-על' עם חברת 'בואינג', במסגרתה נרכשו 16 מטוסים חדשים מדגם 787 - ה'דרימליינר', נסע קובי הר צבי למפעליה של ענקית המטוסים בסיאטל שבוושינגטון, לראות מקרוב איך מייצרים מטוס חלומות • יומן מסע

כך מייצרים את מטוס החלומות של 'אל-על' • תיעוד מאחורי הקלעים



כאשר האוטובוס של הכתבים מישראל עשה את דרכו לתוך מפעלי חברת 'בואינג' בסיאטל שבוושינגטון, ניכרת הייתה תחושת התרגשות גם על פניו של דוד מיימון, מנכ"ל חברת אל-על, אדם שממעט בהחצנת רגשות בחייו הרגילים. הפעם הייתה לו סיבה טובה: בחנייה בסמוך להאנגר הענק חנה לו מעדנות ה'דרימליינר', מטוס החלומות של ענקית ייצור המטוסים, כשעל זנבו מתנוסס בגאווה דגל ישראל.

עשרות עיתונאים ישראלים הוזמנו לסיור המיוחד שיזמה 'אל -על', למפעליה של 'בואינג' אי שם בצפון מערב ארצות הברית, כ-18 שעות טיסה מישראל. הסיבה: אל על רכשה 16 מטוסים חדישים מדגם 'דרימליינר' - בואינג 787 המתקדמים בעולם, בהשקעה של למעלה מ- 1.25 מיליארד דולר. המטוסים החדשים, שייכנסו בהדרגה עד לשנת 2020, יחליפו במהלך השנים הקרובות את צי מטוסי ה- 747-400 וצי 767-300. מטוסי הדרימליינר הינם מהחדישים והמתקדמים בעולם, ומתווספים למטוסי ה-737-900 החדישים שרכשה החברה, אשר פועלים כבר כיום בקווים באירופה והופכים את צי מטוסי אל על לצעיר יותר.


מטוס ה'דרימליינר' - מבט מבפנים (מוזיקה: bensound.com)

הסיור במטוס ההולך ונשלם, כמו גם הביקור בחלל ההדמיה שבנתה 'בואינג', מגלה עולם חדש של תעופה. במטוסי הדרימליינר קיימות שלוש מחלקות שירות: מחלקת העסקים ובה מושבים שטוחים, מחלקת הפרימיום אקונומי החדשה ומחלקת התיירים. בנוסף, מצויות במטוס מערכות טכנולוגיות מתקדמות. בין היתר, מערכת המצמצמת את השפעת כיסי האוויר ומסייעת לטיסה חלקה יותר, מערכות לטיהור האוויר ולהגברת הלחות היוצרות תחושה של טיסת נינוחה ונעימה יותר לרווחת הנוסעים.

גם סביבת הנוסע בכל מחלקות השירות עוצבה בקפידה. במטוס נפחי אחסון גדולים ונדיבים, ותאי האחסון העליונים גדולים ומרווחים. לאורך כל הטיסה ייהנו הנוסעים מתאורת לד צבעונית היוצרת חווית טיסה נעימה ומרגיעה. התאורה משתנה מעת לעת ומותאמת לכל שלבי הטיסה ולאופי השירות. מטוסי הדרימליינר מאופיינים בביצועים חסרי תקדים וללא מתחרים בעולם, ומאפשרים חיסכון משמעותי בצריכת הדלק. לשם ההשוואה, דגם זה יאפשר לחברת התעופה אל על חיסכון של עד 47 אחוזים בתצרוכת הדלק בקו הישיר בין תל אביב לניו יורק, בהשוואה למטוסי ה-747 הפועלים בקו זה כיום.

מטוס ה'דרימליינר' - מבט מבפנים. גלריה.





























ברור הדבר כי חברת 'בואינג' רואה בחברת 'אל על' הרבה יותר מעוד שותפה עסקית. בין החברות קיימת מערכת יחסים יוצאת דופן שבאה לידי ביטוי בשיתוף פעולה גם בצד הצבאי, עליו מעדיפים בשתי החברות למעט בדיבור. הקשר המיוחד מוכיח את עצמו גם בזמן הקצר שבין חתימת חוזה הרכישה למועד ההספקה - כשנה וחצי בלבד. ריי קונור, נשיא בואינג היוצא, סגן יו"ר מועצת המנהלים של תאגיד בואינג העולמי, צוטט כאומר "אנו בבואינג חשים גאווה ענקית וכבוד גדול על כך שחברת התעופה אל על מפעילה צי מטוסים המורכב כולו ממטוסי בואינג בלבד. אנו שמחים ונרגשים שחברת התעופה אל על תצטרף בקרוב למשפחת חברות התעופה בעולם, ההולכת וגדלה, שכבר מפעילות את מטוס הבואינג 787 הדרימליינר".

הסיור במפעל האדיר עובר בנינוחות עם הסברים מדויקים אודות כל מחלקה. העיתונאים נדרשים לשים על עצמם אפוד זוהר ומשקפי הגנה לעיניים, בהתאם לדרישות הבטיחות המחמירות. התנועה בפס היצור של המפעל האדיר, שמתפרש על שטח של מאות דונם בגובה כחמש קומות, מתבצעת באמצעות הקולנועיות המותאמות של החברה, ומידי פעם עוצרים ומקבלים הסברים. על אף התעשייה האדירה הקיימת במקום, העסק עובד ביעילות ובשקט יחסי מעורר הערצה. כ-45 אלף איש עובדים בפס, מתוך כ-170 אלף עובדי החברה. כל עובד יודע את מקומו, וכולם עובדים למען מטרה אחת.


מפעלי חברת בואינג, סיאטל (מוזיקה: bensound.com)

מצדו האחד של ההאנגר העצום נכנס לו צינור ענק וחלול, שיהפוך בהמשך למטוס נוסעים אדיר. קצב העבודה במפעל - מדהים: כמעט בכל יום משלימה 'בואינג' בניית מטוס, ואם להיות קצת יותר מדויקים - 270 מטוסים יוצאים מהחלל הזה בכל שנה. בצדו של המפעל מוקם מעין 'סופר מרקט' ללא קופות, המאפשר לכלל העובדים לקחת עגלה ולמלא בה חלקים שונים להם הם נזקקים במהלך עבודתם.

גם הסיור שמתקיים למחרת במפעל ה-737, מרשים ומגלה מוסר עבודה ברמה אחרת ממה שמוכרת בישראל. הכל מתקתק כמו שעון, וגם כאן - כמו בכל פסי הייצור של 'באוינג', אין רגע מנוחה: 24 שעות ביממה בשלוש משמרות, שבעה ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. בהמשך מבקרים העיתונאים במשרדי החברה, ומקבלים שם הסבר אודות היתרונות של מטוסי 'באוינג' בכלל, ומטוס ה'דרימליינר' בפרט, שאמור לעבור מספר שיפצורים אחרונים ולעשות את דרכו לישראל בעוד מספר שבועות. החלום התגשם.

מפעלי חברת בואינג, סיאטל. צפו בגלריה.



































דרימליינר אל על בואינג מטוסים תעופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד