ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

המחלוקת ב'יהדות התורה': גפני עקף את ליצמן ושיגר מכתב ליו"ר הקואליציה

נראה שגפני הולך עד הסוף: בעוד ליצמן הביע בראיון ל'בחדרי' תמיכה בחוק ירושלים שיזם בנט, גפני ממשיך בקו האנטי בנט, מאז חיבק את הרפורמים ושיגר דרישה ליו"ר הקואליציה דוד ביטן • המתיחות בסיעה האשכנזית הולכת ומחריפה • כל הפרטים

גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



יממה לאחר הריאיון של שר הבריאות יעקב ליצמן ל"בחדרי חרדים", שבו הוא הבהיר כי בכוונתו לתמוך בהצעת חוק ירושלים של השר נפתלי בנט, זאת גם אם ח"כ משה גפני וחבריו ב'דגל התורה' יצביעו נגד – בהוראת רבותיהם, גפני שיגר מכתב ליו"ר הקואליציה דוד ביטן שבו מבקש שלא לעלות את החוק לדיון ללא אישור והסכמה.

גפני כתב: "בהמשך לשיחתנו אודות חוק יסוד - ירושלים בירת ישראל (תיקון רוב מיוחס), מבלי להביע עמדה על החוק עצמו, ומכיוון שמדובר בחוק יסוד ועל פי ההסכם הקואליציוני הנני מבקש דיון על חוק זה כמתחייב מן ההסכם ולא להביא לאישור מבלי הסכמה".

פנייתו של גפני באה לאחר שהצעת החוק מעוררת המחלוקת צפויה לעלות היום לדיון בוועדת השרים, בדרך לחקיקה בהמשך השבוע. התנגדותו של גפני, צפויה להביא לדיון מוקדם לפני הדיון בועדת השרים.

כזכור, הפער בין גפני לליצמן ובין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה' נפער, לאחר שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים", כי בישיבת הסיעה לפני כשבוע הרוחות סערו, לאחר שגפני ביקש שחבריו יתנגדו להצעת החוק של בנט, זאת כנקמה על פגישתו עם הרפורמים והקונסרבטיבים.

מנגד, ליצמן וסגן השר מאיר פרוש התנגדו ואליהם הצטרפו, חברי הכנסת אליעזר מנחם מוזס וישראל אייכלר, שסירבו לתת גיבוי לגפני נגד חוק ירושלים של בנט. בהמשך נחשף ב"בחדרי חרדים", כי בנט ואנשי לשכתו פעלו רבות קודם ישיבת הסיעה והצליחו לבלום אחידות דעים ב'יהדות התורה' - סביב עמדתו של גפני.

באותו יום, גפני נפגש בארבע עיניים עם בנט בלשכתו בכנסת, בפגישה ניסה בנט למזער את זעמו של גפני על פגישתו עם הרפורמים. אך למרות זאת, גפני כאמור שיגר את דרישתו ליו"ר הקואליציה, נגד הדיון בהצעת החוק של הבית היהודי.

כפי שגפני אמר בראיון ל"בחדרי חרדים", הוא לא מביע התנגדות לחוק ירושלים, אלא הוא מבקש, מכיוון שמדובר בחוק יסוד, הרי שהוא צריך לעלות לדיון רק לאחר הסכמה של כלל סיעות הקואליציה, וכמופיע בהסכם הקואליציוני. גפני הוסיף, כי הוא יישאל את גדולי ישראל – ועל פיהם הוא וחבריו יפעלו.

כזכור, הצעת החוק של בנט מבקשת כי כל העברת שטח בירושלים - תדרוש רוב של 80 חברי כנסת. בימים האחרונים, בנט והשר זאב אלקין גיבשו מתווה שמקובל גם על הליכוד וגם על הבית היהודי, זאת לאחר שבשבוע שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו הטיל וטו על העברת הצעת החוק בוועדת השרים. כעת, נותר רק לסלק את המכשול של גפני.

המכתב המלא:



חוק ירושלים יעקב ליצמן משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד