ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הרב לאו זועם על "רשימה שחורה" של רבנים

‏ארגון ‎עיתים פרסם מסמך פנימי של הרבנות הראשית, המכילה כביכול רשימת רבנים בחו״ל בהם היא אינה מכירה. הרה"ר הרב לאו זעם והבהיר שהוא נגד קיום רשימה כזו. האמת? ייתכן ורשימה כזו כלל לא קיימת

הרבנות הראשית. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
הרבנות הראשית. צילום: יונתן זינדל פלאש 90



‏ארגון ‎"עיתים - מרכז סיוע והכוונה לנתקלים בקשיים מול שירותי הדת" - פרסם היום רשימה של 160 רבנים בחו"ל שהרבנות לא מכירה בהם, ואשר לדבריה קיבלה מידי הרבנות.

לפי הפרסום, הרשימה השחורה כוללת 160 רבנים מ-24 מדינות שונות ובהן ארצות הברית, קנדה, דרום אפריקה ואנגליה. מספר לא מבוטל של הרבנים מן הרשימה הינם רבנים אורתודוקסיים מזרמים מרכזיים ביהדות החרדית, כגון חסידות חב"ד.

בין הרבנים, הרב יהושע פאס, שהיה ממייסדי ארגון 'נפש בנפש', הרב אדם שאייר, מבכירי הרבנים האורתודוקסיים בקנדה ומי שנחשב למקורבו ולרבו של רה"מ קנדה ג'אסטין טרודו, הרב ברוך גודמן המשתייך לחב"ד ומשמש כרב הקמפוס של אוניברסיטת 'ראטגרס', וכן הרב דניאל קראוס, רבה של 'קהילת ישורון' אליה השתייכו עד לא מזמן בני הזוג ג'ארד ואיוונקה קושנר ומי שנחשב לסגנו של רבם, הרב יחזקאל לוקשטיין.

בעקבות פרסום הרשימה שלח הרב רפאל פרנק, מזכירו של הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו מכתב זועם למנכ"ל הרבנות משה דגן.

במכתב נאמר כי, היות ובימים אלו פרסם מנהל מחלקת אישות וגיור ברבנות הראשית הרב איתמר טובול, רשימת תעודות שלא אושרו ע"י הרבנות הראשית. הרב לאו נדהם לגלות רשימה זו, וכי הדברים נעשו לא על דעת הרב וללא הסכמתו.

"איך קורה שיוצאת רשימה לאור עולם מבלי לעדכן את הרב לא ברשימה ולא בעצם פרסומה", זעם.

"להזכירך" כותב הרב לדגן, "הרב הקים צוות מטעם מועצת הרבנות הראשית בשיתוף עם חבר דייני ביה"ד הגדול שדן בתבחינים להכרה ברבני חו"ל לגבי גיור, מעמד אישי, גיטין וכו'. מסקנות הועדה אמורות לעלות לדיון בפני מועצת הרבנות הראשית לאישורה. מי אם כן הרכיב ואישר רשימה שלא על פי החלטת המועצה".

"תוצאת המעשה הינה חמורה ביותר. ראשית, לא יתכן שפקיד ברבנות הראשית יחליט על דעת עצמו לפרסם איזה רבנות מאושרת ואיזה לא. שנית, אין צורך להכביר במילים על ההשלכה החמורה והפגיעה הקשה ברבנים מסויימים, ובעיקר ברבנות הראשית לישראל".

לסיום נכתב כי כבוד הרב הראשי מבקש ממך לזמנו לבירור יסודי, לבדוק כיצד הוא עשה דבר כזה על דעת עצמו, לנזוף בו, ולטפל בתופעה זו בכל חומרתה. הרב מבקש לעדכנו עוד השבוע בתוצאות הבירור.

אלא שברבנות הראשית הגיבו כי אין 'רשימה שחורה' של רבנים. הרשימה שהועברה לארגון היא רשימה של מקרים בהם לא הוכרו תעודות מסיבות שונות על ידי מחלקת האישות ברבנות הראשית. ואין זה מן הנמנע כי לענין אישורים אחרים שינפיק הרב החתום על התעודה, תגיע הרבנות למסקנה שונה. הרשימה הוכנה והועברה במסגרת בקשת חופש מידע לעמותת "עתים" ואינה מסמך עבודה כלשהו.

"הרשימה מייצגת תעודות שלא הוכרו על ידי המחלקה ואינה מתייחסת לרבנים. בבואה לבחון בקשות להכרה באישורי נישואין הרבנות הראשית אינה נסמכת על רשימה זו ואין בה כדי להשפיע על עבודת המחלקה", לשון ההודעה. איך הרשימה הזו הפכה ל'רשימה שחורה'? לארגון עיתים הפתרונים.
רשימה שחורה הרבנות הראשית הרב דוד לאו משה דגן עתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד