כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

גפני: "אנחנו מתרחקים ממחלוקת - ליצמן לא"

אחרי הראיון של השר ליצמן ב'בחדרי': יו"ר ועדת הכספים משה גפני עונה: "חושבים שאני שמאלני? יש גדולי ישראל"

צילום: יעקב גרודקה
צילום: יעקב גרודקה



חילוקי הדעות ב'יהדות התורה': לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן הביע בראיון ל"בחדרי חרדים", עמדה נחרצת נגד עמדתו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, בעיקר סביב חוק ירושלים של 'הבית היהודי', כעת מגיעה התגובה.

בראיון שהעניק גפני הערב ל'קול ברמה', הוא הרבה לדבר על כוחה של האחדות החרדית, אך מאשים בגלוי את ליצמן ואת 'אגודת ישראל' שכמי שלא מתנהגים בהדדיות ומחבלים באחדות החרדית ובכוחה.

"הנכס הכי גדול שיש ליהדות התורה או בכלל למפלגות החרדיות – זה האחדות. העובדה שאנחנו הולכים יחד גם הרב ליצמן גם הרב דרעי וגם אני – במשך כל השנתיים הללו, זה מכפיל כוח באופן בלתי רגיל, קשה לי אפילו לתאר את זה, יש לזה משמעות עצומה גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ", אומר גפני בתחילת דבריו.



אולם לדבריו, "כדי שהאחדות הזו תשמר – כל אחד צריך לתרום את חלקו – כל אחד צריך להתאמץ ולעשות מאמצים ולא לעשות דברים שפוגעים בשני. צריך לדבר בנימוס האחד לשני. לשמר את האחדות זה לא רק להגיד שיש אחדות – צריך גם לעשות את הדברים", אומר גפני ומבקש להעניק דוגמא: "אני יכול לתת לך דוגמא – אני למשל לא הייתי עושה את מה שעושים ב'אגודת ישראל'. אנחנו סובלים סבל רב מיונה יהב בחיפה – אנחנו לא רואים מהם את התמיכה – את העזרה, לפחות את הפסיביות, מפרסמים עליו ב'המודיע', הוא חלק מן העניין, אנחנו לא היינו עושים את זה ההיפך, אנחנו לא היינו כותבים עליו ב'יתד נאמן' – על אף שהייתה הצעה כזאת".

"הייתה ידיעה על בן חמו ראש עיריית ערד שהוא מכר חמץ – רצו לפרסם ידיעה על מה שהוא עשה בפסח בערד, שהוא ניקה את העיר, שהוא מכר חמץ, ידיעה שהייתה אמורה להתפרסם ב'יתד נאמן' – לא הכנסנו את הידיעה הזו כדי לא לפגוע ב'סיעה המרכזית' שסבולת ממנו סבל רב. אני מצפה שזה יהיה הדדי. זה לא הדדי. ובכדי לשמר את הנכס החשוב הזה של האחדות – צריך להיזהר לא לפגוע אחד בשני, אני משתדל לעשות את זה, אני מקווה שגם הצדדים האחרים יעשו את אותו דבר".

"אני מרסן את עצמי לא לפגוע בשני – כדי שהאחדות תשמר ואני מצפה גם מהשותפים שלי, שישמרו על מה שכואב לנו ושלא יעשו דברים, שמכאיבים לנו, זה הכל", הוסיף גפני.

גפני התייחס לדבריו של ליצמן בראיון ל"בחדרי חרדים", לדבריו, גם אם גדולי ישראל של 'דגל התורה' יורו להתנגד לחוק ירושלים – הוא – ליצמן מתכוון להצביע בעד הצעת החוק, "לא יודע איך חוק ירושלים הפך להיות משהו של 'אגודת ישראל'. אני רוצה להזכיר לכולם של'דגל התורה' יש גדולי תורה, ואני רוצה להזכיר לכולם ש'דגל התורה' לא תעשה דברים בלי לשאול את גדולי התורה, ואני רוצה להזכיר לכולם שידעו, כל אלה שחושבים שאני הפכתי להיות שמאלני – אני רוצה להגיד שהיום על פי החוק אם רוצים להחזיר חלק מארץ ישראל, לא רק את ירושלים, לא רק ת"א, אי אפשר לעשות את זה בלי רוב של 80 ח"כים או משאל עם. השאלה כעת מי רוצה לקחת קרדיטים ולומר לציבור אני עשיתי את זה", עקף גפני את בנט.

הוא הרחיב על דרישתו הבוקר, לדחות בשבוע את הדיון על חוק ירושלים של 'הבית היהודי' ונימק: "היות ומדובר על חוק יסוד, אני דרשתי לאפשר זמן שאני אוכל להתייעץ עם גדולי התורה אצלנו, אמרתי את זה קודם, גם לשרה איילת שקד וגם לשר החינוך נפתלי בנט, אמרתי להם שאני מבקש לדחות את זה, ואז הם ביקשו ממני שנביא את זה קודם לוועדת השרים ולא למליאה, אמרתי שאני לא מסכים. יש הסכם קואליציוני שברגע שיש חוק יסוד ויש השגה של אחת הסיעות צריך לדון בעניין, ולכן ביקשתי דחייה בשבוע הזה להתייעץ עם גדולי התורה, האם יש בו צורך והאם הוא לא נעשה סתם להקניט. כי החוק הזה יכול להיות שהוא בא רק להקניט או להתווכח על קרדיט בעניין הזה, ולא בטוח שאני מעוניין לתת לבית היהודי את הקרדיט הזה", הוסיף יו"ר ועדת הכספים.

גפני התייחס לפגישת בנט עם הרפורמים: "אני מרוגז מאוד על הפגישה עם הרפורמים, אני מרוגז מאוד, אמרתי את זה לבנט, אני חושב שלא עושים את זה לחברים שנמצאים בשותפות, ואצלנו הנושא של הרפורמים הוא נושא קריטי - כולם יודעים את זה. הפגישה הזו הייתה לצנינים בעיניי".

למרות זאת גפני מבהיר כי "אני במערכת יחסים תקינה וטובה עם השר בנט, אני חושב שהוא עושה מאמצים להתנהג כלפינו בהוגנות, אין לי שום דבר להיפך, מעשיו יקרבוהו ומעשיו ירחיקו אותו".
משה גפני יעקב ליצמן חוק ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד