י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גופת הלברנץ שוחררה לקבורה; הלוויתו היום

יומיים לאחר ההלם שאחז בעולם החרדי עם היוודע דבר טביעתו של מנהיג קהילת 'לב טהור' שלמה הלברנץ ז"ל, בן ה-54, 'בחדרי חרדים' בראיון בלעדי עם רב מקומי שמביא את הסיפור המלא • ומה מספרת אמו של הלברנץ ליהודה שלזינגר ב'ישראל היום'

צילומסך, תוכנית 'המערכת', ערוץ 2
צילומסך, תוכנית 'המערכת', ערוץ 2

 


יומיים לאחר ההלם עם היוודע דבר טביעתו של שלמה הלברנץ מנהיג קהילת 'לב טהור' בנהר במקסיקו, הצליח אתר 'בחדרי חרדים' להשיג הלילה (שני) לראיון בלעדי את הרב א. גולדשטיין מפנסילבניה שמספר את הסיפור המלא אודות טביעתו של הלברנץ.

נקדים ונאמר כי הרב גולדשטיין הוא רב של קהילת גרי צדק, ומתוקף תפקידו הוא מסתובב ברחבי ארה"ב, ועוזר לכל קהילה של גרים הזקוקה לייעוץ והכוונה, וחלק מאנשי קהילתו חברו ל'לב טהור' והוא איתם בקשר באופן קבוע.

"הקהילה מאד המומה ממקרה המוות, בדיוק לפני חודש הם עברו למקסיקו מגואטמלה לאחר שעברו התכנלויות מגורמים ישראליים, הישראלים רדפו אחריהם לכל מקום, כך שהם הגיעו לג'ונגל שנמצא בגואטמלה סיטי, וגם שם הישראלים רדפו אחריהם, עד שהם החליטו לעבור לדרום מקסיקו, מאחר וזה מקום מאד מאד רחוק, ושם אף אחד לא ימצא אותם, הם החליטו לעבור לאט לאט, לא כולם בבת אחת, כדי לא לעורר מהומה". מספר הרב גולדשטיין ל'בחדרי חרדים'.

לשאלה "האם ידוע לרב על התעללות שעוברים שם הילדים או הנשים", ענה הרב גולדשטיין: "אני בקשר תמידי עם הרבה משפחות שם, נכון שיש שם "משטר קפדני" אבל בשום אופן אין שום התעללות, מי שנמצא שם רוצה להיות שם".

הרב גולדשטיין מספר כי "נשלחו למקום מגוריהם של "לב טהור" בגואטמלה על ידי הרשויות, רופאים, אנשי חינוך, נציגים של משרד הבריאות, והם חזרו עם מסקנות חד משמעיות שאין כלום בשמועות על התעללות".

ואז הגענו לשאלה המרכזית, באשר לסיפור הטביעה שמסעיר את העולם החרדי שעוקב מזה שנים אחר קורות הקהילה הנודדת - הרב גולדשטיין מגולל את הסיפור וגם מתייחס לנושא הקבורה: "הרב הלברנץ טבע כתוצאה מזרימה חזקה מאד של המים, מאחר ובימים האחרונים ירדו שם גשמים, הרב קיבל מכות חזקות מהסלעים שהיו בתוך הנהר, וכתוצאה מכך איבד את ההכרה וטבע, אחד האנשים שהגיע איתו רץ לאורך הנהר יחד עם עוד אנשים שהיו במקום, אך הם לא הצליחו להציל אותו".

גולדשטיין ממשיך ומספר ל'בחדרי חרדים': "מיד לאחר מכן גופתו נמשתה מהמים, נלקחה לבדיקה על ידי הרשויות, וככל הידוע לי מאנשי קהילת "לב טהור" הגופה לא נותחה, נעשו רק בדיקות חיצוניות, אנשים מקהילת "לב טהור" פנו לראש עיריית גואטמלה סיטי שהיה מאד מיודד עם קהילת "לב טהור", והיה עוזר להם בכל מה שביקשו, וביקשו ממנו שידבר עם ראש עיריית צ'יאפו שבדרום מקסיקו, ששם כאמור טבע הרב הלברנץ, ויבקש ממנו שישחרר את הגופה ללא ניתוח, מאחר והישראלים רוצים לקחת את הגופה ולהביא אותה לארץ לקבורה, וכאמור ראש העיר של גואטמלה הצליח לשכנע את המקסיקנים לשחרר את הגופה ללא נתיחה".

לשאלת 'בחדרי חרדים', איך התפרנסה הקהילה הסגורה, ומי מימן את כל העלויות הגדולות של המעבר של מאות אנשים ממקום למקום, עונה הרב גולדשטיין: "חלק מהאנשים בקהילה מנהלים עסקים, והקהילה קיבלה תמיכה ותרומות מהרבה אנשים שהזדהו איתם, ומאחר והיה קשה להתמודד עם כל העלויות, תכננה הקהילה לגדל מטע אבוקדו ועוד כמה מטעים מסוגים שונים, כדי שיהיה להם הכנסות לכלכל את הקהילה".

לאחר שלל הקונספירציות והשמועות שרצו בימים האחרונים, לפיהם, מנהיג הקהילה הלברנץ כביכול פנה לאיראנים כדי לקבל מקלט מדיני, מאחר והישראלים מתנכלים אליו, מבהיר הרב גולדשטיין באוזני 'בחדרי חרדים': "אני דיברתי עם האנשים שם, לא היה ולא נברא, זה טוב בשביל סיפור, אבל זה לא נכון".

לסיום אומר הרב גולדשטיין ל'בחדרי חרדים' כי ההלוויה תתקיים היום (שני), במהלך היום, עדיין לא ידועה השעה המדויקת, מאחר והדרך מדרום מקסיקו לגואטמלה אורכת כ-20 שעות נסיעה, ההלוויה תתקיים במרחק נסיעה של שעתיים מגואוטמלה סיטי, ושם בעצם יגמר הסיפור שחובק עולם ומלואו".

מן הצד השני מספרת יוכי בד, אמו של הרב שלמה הלברנץ מנהיג 'לב טהור' בראיון הבוקר ליהודה שלזינגר ב'ישראל היום': "זו טרגדיה, הכל עלילות, אנו עצובים וכואבים, הוא היה הבן היחיד שלי, עכשיו כולם עסוקים בהלוויה, רק בזה אנחנו עסוקים, אנחנו שומעים את כל הרפש וההשמצות נגדו, הכל שקרים, זה כל כך טרי וכבר יש אנשים שמשמיצים ומגדפים, וכל התקשורת עומדת לרשותם, כל הטענות נגדו בכלל לא נכונות, הכל עלילות שווא". 

אמו של שלמה הלברנץ מספרת: "הוא ירד לטבול במקווה ביום שישי, הנהר היה סוער וכדי שלא ייסחף הוא נקשר בחבל אל העץ, אלא שהחוט ניתק והוא נסחף בנהר, אנחנו מזועזעים, הילדים שלו אומללים".

עוד מדווח הבוקר ב'ישראל היום', כי נעשים מאמצים להביא הלברנץ לקבורה בארץ, ובצד של המשפחות דוחקים במדינה לעשות מעשה ולהביא את הילדים לפה. המאמצים לא צלחו כאמור, והרב הלברנץ ייקבר בגואטמלה.

אורית כהן, שכמה מאחייניה נמצאים בקהילת 'לב טהור' אמרה ל'ישראל היום': "מדינת ישראל צריכה לארגן באופן מיידי משלחת עם פסיכולוגים, רופאים, בני משפחה ועוד כדי להציל את הילדים, יש שם מי שימשיך את דרכו ומסוגל אפילו לשכנע ללכת אחריו לגן עדן, חייבים לפעול".

כזכור, אמש (ראשון) דיווחנו ב'בחדרי חרדים', כי המקרה אירע ביום שישי בסביבות השעה 4 אחר הצהריים בשעון המקומי. גופתו נסחפה עם זרמי המים ובין הסלעים מאות מטרים, ונמשתה רק אחר יותר מקילומטר על ידי צוות חילוץ והצלה מקומי.

"האנשים שהיו שם סרבו לדבר איתנו, הם כל יום היו מגיעים לטבול בנהר, ולאחר מכן להתפלל על שלום העולם" כך תיאר הכתב המקסיקני באתר שבו פרסם את המקרה.

מיקום הטביעה בנהר שוג'ובל באוניון ג'ואראז בעיר גבול, בה נמצאים מהגרים רבים, ועל כן בתקשורת המקומית מתייחסים לאנשי הקהילה ולרב הטובע כמהגר - שכן, כזכור כפי שדווח שלשום (מוצ"ש) ב'בחדרי' לפני 4 שבועות, הלברנץ הרים עוגן מגואטמלה וערק למקסיקו, אחר שגם הרשויות בגואטמלה הצרו את צעדי הקהילה, לטענתם בעיקר בעקבות פניות מגורמים רמי דרג מישראל.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' סיפר יוסף, חרדי מהקהילה במקסיקו סיטי "אצלינו לא היו נותנים לנתח את הגופה, כאן יש קשרים עם הרשויות. שם זה סוף העולם, אין מי שילחם בשבילם. העיתונים הגדולים בכלל לא דיווחו על זה, כי יש פה במדינה הרבה מקרי טביעה, רק העיתונים המקומיים והאתרים המקומיים".

שלמה הלברנץ לב טהור טבע למוות מקסיקו גואטמלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד