י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הפסק של מרן שהוביל לעמדת דרעי בפרשה שמסעירה את המדינה

שר הפנים הודיע כי יתמוך בהצעה, על פיה, יינתן צו לפתיחת קברי ילדי תימן • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על הדרמה ההלכתית שהובילה את דרעי לנקוט עמדה זו בפרשה שמסעירה בימים אלו את המדינה, ומדוע היוזמה נעצרה בשלב זה

הפסק של מרן שהוביל לעמדת דרעי בפרשה שמסעירה את המדינה
שס



פרשת ילדי תימן – הדרמה ההלכתית: אתמול הודיע שר הפנים אריה דרעי, כי משרד הפנים יתמוך בהצעת החוק של ח"כ נורית קורן, על פיה, יינתן צו לפתיחת קברי קטינים יוצאי תימן, לצורך ביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה. למרות זאת הצעת החוק נדחה בוועדת השרים וזאת לבקשת המשרד לשירותי דת, כדי לאפשר תיאום הלכתי עם הרבנות הראשית.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי מאחורי ההודעה התמימה של דרעי, מתחוללת דרמה הלכתית גדולה סביב השאלה: האם ההלכה מתירה פתיחת קברים כגון במצב זה של קטינים יוצאי תימן. כל הפרטים בפרסום ראשון.

דרעי שכאמור תומך בפתיחת הקברים - נשען על פסק הלכה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, שהתייחס באופן ישיר לסוגיית עולי תימן הקטינים שנעלמו ו"נקברו", כך נודע ל"בחדרי חרדים". על פי מסקנתו ההלכתית של הגר"ע זצ"ל - מותר לפתוח קברים לשם בדיקה וזיהוי.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי כבר לפני מספר חודשים, בעת שהנושא החל לעלות בעוצמה על סדר היום - ביקש הראשל"צ הגר"י יוסף מהרב יעקב רוז'ה - חבר מועצת הרבנות הראשית ומומחה בתחום הקבורה וזיהוי חללים, שישגר את פסק ההלכה של הגר"ע יוסף לכלל הח"כים החרדים והדתיים.

הרב רוז'ה עצמו סבור כי יש להישען על פסק ההלכה של הגר"ע ולהתיר את פתיחת הקברים. למרות זאת טען הרב רוז'ה כי מכוון שהנושא טעון מאוד, רצוי לקבל גם את חוות דעתם הרשמית של הרבנים הראשיים לישראל ובפרט של הגר"ד לאו, כך נודע ל"בחדרי חרדים".

בראשית פסק ההלכה של הגר"ע יוסף שנמצא בספרו שו"ת יביע אומר חלק ט' - יורה דעה סימן לו' נכתב: "נשאלתי מאנשים יראי שמים מאחינו יוצאי תימן, על אודות השערורייה שנעשתה בעוה"ר לפני יותר מארבעים שנה, בעת העליה לא"י מתימן, וקלא דלא פסיק שנציגי השלטונות של אז, היו לוקחים תינוקות מחיק הוריהם לבית החולים כשהיו חולים קצת, ואחר איזה ימים היו אומרים להם שמתו ונקברו, והראו להם מקום קבורה".

מרן הגר"ע מוסיף בתשובתו ההלכתית: "אבל האמת המרה היתה שהיו לוקחים אותם לאימוץ אצל חשוכי בנים, בארץ ובחו"ל, והנבלים האלה היו משקרים על ההורים לומר שבניהם מתו, והראו להם במרמה מקום קבורה, אך מקומות הקברים היו רקים, ועתה לדרישת ההורים הוקמה ע"י השלטונות ועדת חקירה לברר אם נכונה הידיעה הזאת, ונדרשו לפתוח הקברים האלה לראות אם הם ריקים, האם מותר להסכים לדרישה זו, כדי לברר האמת".

"על כל פנים לצורך גדול כזה כדי לברר הדברים, ולהוקיע בשער בת רבים עושי רשע גדול כזה, אנשי דמים ומרמה, ואולי נזכה לבער הרע מקרב ישראל, נראה שיש להתיר לפתוח הקברים, וכמ"ש כיו"ב בערוך השלחן יו"ד (סי' שסג), שכל שהוא לצורך מצוה, או אפילו הפסד ממון וכיו"ב, אין חשש בפתיחת הקבר לראות מה שצריך. ע"ש. והשי"ת יבער הקוצים מן הכרם, ויחיש לגאלינו ישועת עולמים אמן ואמן", כתב לסיום.

בנוסף, נודע ל"בחדרי חרדים" כי ח"כ קורן פנתה הבוקר לרב הראשי הגר"ד לאו, וביקשה לשבת עמו ולקבל את חוות דעתו ההלכתית בסוגייה. ההערכה היא שגם הרב לאו יקבל את פסק ההלכה של מרן הגר"ע ויתיר לפתוח קברי קטינים יוצאי תימן למען בירור אחת הפרשיות הסוערות ביותר, שידעה מדינת ישראל.
אריה דרעי ילדי תימן רבי עובדיה יוסף פתיחת קברים הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד