י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גרסת זייברט בפרשה שמסעירה את בני ברק: גילויים חדשים

פרשת ישיבת 'שער התלמוד' של הרב ברוורמן בפאתי בני-ברק, מסעירה את העיר בימים האחרונים • על פניו נראה כי העירייה מגרשת ישיבה ותיקה משטחה, אולם בדיקת 'בחדרי' מעלה תמונה שונה לגמרי המעוררת שאלות קשות על התנהלות הישיבה

פינוי הישיבה. צילום: ארכיון
פינוי הישיבה. צילום: ארכיון



פרשת ישיבת 'שער התלמוד' של הרב ברוורמן בפאתי בני-ברק, מסעירה את העיר בימים האחרונים.

טענות קשות מאוד, כולל ביטויי גנאי מעליבים פורסמו נגד ראש העיר זייברט, שהואשם כמי שבא להרוס ולפנות ישיבה ממקומה.

על פניו, נראה כי מדובר בהאשמות קשות מאוד, אבל כמו תמיד, לכל סיפור יש שני צדדים, וכדי להבין מה קרה שראש עיר חרדי מתבצר ומתעקש לכאורה להרוס ישיבה ולפנותה, פנינו לראש העיר, הוא מצידו ממלא פיו מים ואינו מוכן להגיב בפרשה, נאמן לדרכו שהוא אינו מגיב לתקשורת.

אבל בכל זאת, כשלחצנו כדי להבין מה קרה, האם ראש עיר החליט לרדוף ישיבה ולסלקה ממקומה, סתם ללא סיבה מספקת, מתוך רשעות, עלתה לנגד עינינו תמונה מטרידה, שיכולה ללמד מעט ואולי במקרה זה, הרבה - על איך מהלכים ציבוריים מתנהלים ומה המניעים שלהם.

בכותרת הדברים: מדובר בשטח גדול של כמה דונמים, העירייה עומדת על כך שלישיבה בה כמה עשרות בחורים אין צורך בשטח כה גדול, ועל כן החליטה להקצות חלק מהמקום לגני ילדים.

ראש העיר קיים הידברות עם הרב ברוורמן, שבה הוצע מתווה בשתי אופציות, הרב ברוורמן לא נענה, וכתגובה לאנשי העירייה שהגיעו למקום כדי להקים גני ילדים, הוא פנה לבית המשפט והוציא צו מניעה, בכך מנע למעשה מהעירייה לפעול בשטח.

הדיונים בבתי המשפט נמשכו שנתיים, ובכל פרק ופרק, הישיבה התקשתה להתמודד מול טענת העירייה כי השטח הגדול המדובר אינו מיועד רק לישיבה עם כמה עשרות בחורים. למעשה ההכרעות בבתי המשפט היו לטובת העירייה.

מלבד זאת, מהדיונים והפרוטוקולים של בית המשפט עולה, כי ישנן טענות נגד הרב ברוורמן לפיהן הפך את השטח לכזה שמכניס כספים לעמותת הישיבה, באמצעות העמדת מבנים לשתי ישיבות נוספות: 'שתילים', המשלמים סכום של כ-55 אלף שקלים, ובנפרד ישיבת 'עמלים' של הרב אטיק, המוגדרת כמוסד המתוקצב על ידי הרווחה בסכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים לכל בחור - זאת מלבד שכר לימוד.



וכך מגולל את הפרשה, מקורב לראש העיר זייברט: "לפני שנתיים בדיוק, בחודש יוני 2016, אחר הרבה פניות לרב ברוורמן על כך שהוא יושב על שטח גדול, שיכול לשמש מוסדות נוספים, הגיע זייברט למשרד ראש הישיבה. והתלונן על שמבנה הישיבה יושב על שטח גדול, שעה שבישיבה עצמה לומדים רק עשרים עד שלושים בחורים. יתרת השטח מושכרת לעמותות על ידי הישיבה הגורפת הון.

"השניים הגיעו להסדר - שני המבנים באמצע השטח שיועדו לשישה מבנים יבילים לצרכי גני חינוך מיוחד, ישארו לישיבה, אך כל השאר יפונה עבור הגנים. הרב גם הציע שמכיוון והוא זקוק גם לפנימייה, תסתפק הישיבה בשטח של מבנה אחד שלו יינתנו אישורים לבניית שתי קומות נוספות. הדברים נסגרו בכך שיש שתי הצעות לפשרה, הרב ברוורמן הבטיח תשובה תוך שבועיים, אך אלו עברו והוא לא נתן את התשובה.

"בעקבות כך, שיגר ראש העיר, כבר אז - לפני שנתיים - את הצוות מקצועי של העירייה, כדי להקים במקום גנים. מה שקרה אז - ואת זה חשוב להדגיש - שהרב ברוורמן הוא זה שפנה לבית המשפט, הוציא צו מניעה נגד הצבת הגנים, ומכאן החלה הפרשה להתגלגל בבתי המשפט, עד לפסק הדין האחרון לפני שבועיים. בו בית המשפט קיבל את עמדת העירייה כי ישיבת 'שער התלמוד' עצמה, אינה זקוקה לשטח כה גדול. השופט מזכיר גם את העניין שמופיע במאזן העמותה שחלק מהשטח למעשה הושכר לישיבות אחרות והביא להכנסות כספיות.

"שהציבור ידע" אומר לנו הגורם הבכיר, "מה שעומד מאחורי המאבק פה הוא ניסיון להתעשר על חשבון הציבור, להחזיק בשטח שיכול לשמש מוסדות נוספים, עבור כך שהמחזיק יוכל להשכיר ולהכניס כסף לעמותה".

"מעבר לכך", מדגיש הגורם, "הישיבה היא זו שפנתה לבית משפט, לבימ"ש השלום פעמיים, למחוזי שלוש פעמים, ולעליון פעמיים. בכל הערכאות היא הפסידה. מה העירייה יכולה לעשות? הם בחרו ללכת לבית משפט ולקבל את הכרעתו, הנה, זו ההכרעה. העירייה אך ורק התגוננה ונתנה תשובות לבתי המשפט".

בנוסף, על פי מידע שהגיע ל"בחדרי" - עולות תמיהות נוספות, בעיקר כלפי אנשי 'דגל התורה' שנרתמו למען הישיבה והגיעו למקום כדי לתמוך בה. לפני חצי שנה בעת שהחלו לדון בנושא ההקצאות בעיר, דגל חככה האם לקחת מגרש עבור ברוורמן, והחליטה שלא לתת לו שטח.

מעבר לכך, ממידע נוסף שהגיע ל'בחדרי' עולה כי נושא השטח של ישיבת הרב ברוורמן עלה בשיחות שהתקיימו בין הצדדים השונים שסיכמו על חלוקת ההקצאות בעיר, ושם אנשי דגל לא הציבו את ישיבת הרב ברוורמן כאחד המוסדות שעבורם המפלגה או נציגיה דורשים הקצאה לצרכיה. נציגי 'דגל' סירבו להכניס את הישיבה לתוך רשימת המוסדות עליהם נאבקו בדרך להשגת ההקצאה.

תגובות הישיבה

"בעבר, עמותת שתילים שכנה במשותף במתחם כאשר שער התלמוד שילמה עבורה הוצאות כגון חשמל ניקיון אוכל וכו' ושתילים מעולם לא שילמה דמי שכירות אלא השתתפות בהוצאות הנ"ל.

לפני שנתיים הציע ראש העיר הצעה אחת ומשביקשנו שתיהיה בכתב ראש העיר סירב בכתב להעביר את הצעתו, מאז בשנתיים האחרונות שלחנו מס' שליחים בהצעות פשרה וראש העיר סירב בכלל לשמוע, העובדה שראש העיר סירב לתת את ההצעה בכתב מדברת בעד עצמה.

הישיבה דרשה ואף העבירה את המסמכים הנדרשים לקבלת הקצאה כחוק ככל הידוע לנו זאת הייתה הדרישה של אנשי דגל התורה.

צר לנו שבמקום לסייע למקום תורה חשוב ונחוץ בוחר ראש העיר החרדי להתעמר בתלמידים השוכנים על תלמודם ולהפיץ שקרים על הישיבה הקדושה. האם כשמו"מ נתקע זורקים ישיבה לרחוב ובפרט ישיבה מהסוג שלנו? האם יש עוד מקום בארץ שזורקים ישיבה לרחוב?

המסמכים המאששים את גרסת העירייה



















שער התלמוד ברוורמן זייברט עיריית בני ברק מאבק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 65 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד