כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

פרשת הצוללות: מפקד חיל הים לשעבר מרום נחקר בחשד שהועברו לחשבונו כספים שמקורם בשוחד

פרשת הצוללות: מפקד חיל הים לשעבר מרום נחקר בחשד שהועברו לחשבונו כספים שמקורם בשוחד

אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר. צילום: משה שי, פלאש 90
אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר. צילום: משה שי, פלאש 90



המשטרה עיכבה הבוקר (שלישי) לחקירה את מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום בחשד למעורבות בפרשת הצוללות, והוא נחקר בלהב 433. המשטרה בודקת אם הועברו לחשבונות בנק בבעלותו כספים, שעל פי החשד מקורם בשוחד. מרום היה אחד מעמודי התווך של העסקה.

כעת נבדק אם האלוף לשעבר מרום, שנחקר ביחידה הכלכלית, היה זה שדרש את החלפתו של ישעיהו ברקת – שעד אותה עסקה היה נציג החברה הגרמנית - באיש העסקים והמתווך בעסקה מיקי גנור. המשטרה בודקת גם חשד לפיו לחשבונות בנק של מרום בחו"ל הועברו כספים על ידי דמויות מרכזיות בפרשה – שמקורם לכאורה בשוחד. בנוסף, המשטרה הקפיאה את חשבונות הבנק של מרום ושל שאר החשודים שנעצרו אתמול.

עורך הדין המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעוכב אתמול לחקירה ושוחרר למעצר בית בן שלושה ימים, הגיע הבוקר בשנית למשרדי להב 433. אתמול האריך בית המשפט את מעצרם של שלושה מהחשודים בפרשה - מיקי גנור, המתווך בעסקת הצוללות, אבריאל בר יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי, שלקח חלק מרכזי בהכנת חוות הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות, ורונן שמר, עורך דין במשרדו של גנור.

מעצרו של גנור הוארך בארבעה ימים והוא חשוד בהלבנת הון, קשירת קשר לפשע ומרמה. נשיאת בית משפט השלום במחוז מרכז, השופטת עינת רון, קבעה כי "יש חשש ממשי לשיבוש החקירה על ידי החשוד". בהחלטתה להאריך את מעצרו של בר יוסף כתבה השופטת כי החשדות המיוחסים לו הם שוחד, קשר לפשע, הפרת אמונים והלבנת הון. מעצרו של עו"ד רונן שמר הוארך בשלושה ימים בחשד לעבירות הלבנת הון ומרמה ומחשש לשיבוש מהלכי חקירה. נתניהו ככל הנראה יידרש להעיד בפרשה.

נציג המשטרה בדיון אמר כי "מדובר בחקירה מורכבת ומסונפת המתנהלת מזה מספר חודשים ביחידה הכלכלית בלהב 433. עד כה ביצעה היחידה פעולות שהניבו ראיות של ממש לביצוע החשדות. הראיות מעלות חשד אמיתי לשוחד, הלבנת הון, עבירות מס, הפרת אמונים ומרמה... הן מצביעות על מצב מדאיג ביותר בנוגע לרכש ביטחוני שביצעה ישראל בהיקפים של מיליארדי שקלים".

בחודש פברואר האחרון הורה פרקליט המדינה שי ניצן, על דעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, להורות על מעבר מבדיקה לחקירה פלילית בפרשת הצוללות וכלי השיט. בחקירה נבדקים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מגן מהתאגיד הגרמני "תיסנקרופ". החקירה המשטרתית בוחנת שתי עסקאות לרכישת כלי השיט עבור חיל הים: שלוש צוללות, שחוזה עם תאגיד תיסנקרופ לרכישתן טרם נחתם, וארבע ספינות "סער 6", שעתידות להגיע לישראל בשנת 2019 ושנרכשו מתיסנקרופ ללא מכרז.

בנוגע לקניית שלוש הצוללות החדשות שטרם נרכשו, נחתם מזכר הבנות עם נציג תיסנקורפ בישראל מיקי גנור. את גנור ייצג בהליך עו"ד דוד שמרון. אחד התומכים ברכישת שלוש הצוללות במגעים שנוהלו בנושא בשנת 2015 היה ראש הממשלה נתניהו, שביקש להוסיף לרכישה גם שתי ספינות נגד צוללות. מנגד, שר הביטחון לשעבר משה יעלון ומערכת הביטחון התנגדו להגדלת ארסנל הצוללות ולרכש הספינות.

באוקטובר האחרון אישר הקבינט את מזכר ההבנות להחלפת שלוש צוללות ותיקות ברכישת שלוש צוללות חדשות. העיתון הגרמני דר שפיגל דיווח בסוף חודש יוני כי גרמניה אישרה את העסקה למכירת הצוללות. עם זאת, בחוזה הוכנס סעיף המאפשר לגרמניה לבטל את הרכישה במידה ויוכחו טענות לשחיתות בפרשה.
פרשת הצוללות תיק 3000 להב 433

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד