י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פרשיית הקו הכחול: המשבר החרדי שנבלם והאיום החילוני החדש

רגע לפני שירושלים נכנסה למערבולת אש ולמשבר קואליציוני, הנציגים החרדים החליטו לרדת מהעץ עליו הם טיפסו בימים האחרונים • 'בחדרי חרדים' עם הדרמה, הוראת הרבנים ואיומי החילונים סביב סערת הקו הכחול של הרכבת הקלה בבירה

מתחם התחנה. צילום: קובי הר צבי, בחדרי חרדים
מתחם התחנה. צילום: קובי הר צבי, בחדרי חרדים



סערה חרדית חדשה איימה בימים האחרונים לפרוץ בעיר ירושלים, סביב אישור הקו הכחול של הרכבת הקלה בעיר. 'בחדרי חרדים' חושף כי הנציגים החרדים החליטו להנמיך את הלהבות בפרשה ולא להתנגד לעמדת ראש העיר ניר ברקת, בדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה שתתכנס הבוקר (רביעי) בשעה 10:00. כל הפרטים החדשים בפרסום ראשון.

כזכור, לפני שבועיים ימים פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי הוועדה המקומית לא הצליחה לאשר את קו הרכבת הכחול שאמור לנסוע משכונת רמות ועד עמק רפאים, תלפיות, קניון מלחה ושכונת גילה, וזאת בשל שילוב ידיים בין הנציגים החרדים והחילונים, בעקבות התנגדותם של תושבי עמק רפאים.

התנגדות תושבי עמק רפאים - באה לאחר שמלכתחילה תוואי מסילת הרכבת נקבע בפארק המסילה - המיקום הנוכחי של מתחם התחנה המפורסם, תוכנית שאיימה להשבית את המקום שהפך בשנים האחרונות למרכז תרבות ובילוי ואף עמד בראש מאבק החרדים בבירה, בעקבות חילולי השבת המתרבים בו.

בעקבות החשש מעתידו של מתחם הבילוי, ראש העיר ברקת, דרש לשנות את התוואי שנקבע ולהעביר את מיקום פסי הרכבת לרחוב עמק רפאים, מה שכאמור גרר התנגדות עזה של התושבים החילוניים המתגוררים בשכונה, ולעירייה נשלחו לא פחות מ-1,800 התנגדויות. כאן נכנסו לתמונה הנציגים החרדים המחזיקים בכוח רב בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

על פניו, לא היה לנציגים החרדים שום אינטרס לתמוך במאבק התושבים החילונים, אולם, היות ובשנים האחרונות רשמו הנציגים החרדים עימותים רבים עם הנהלת המתחם, כאמור, בעקבות הפרת הסטטוס קוו על ידי פתיחת בתי עסק ובילוי במקום בשבת, בשל כך, החרדים לא מיהרו לתמוך בהעברת תווי המסילות ממתחם התחנה לעמק רפאים, ובליבם הם היו בעד שיגרם נזק עתידי למתחם התחנה. בעקבות כך, כאמור, הדיון הקודם בנושא – נדחה.

כאן הגיחה הדילמה בסיעות החרדיות בבירה: האם להפוך את הפרשה למאבק חרדי חדש מול ראש העיר ברקת, או שלרדת מן העץ ולתמוך בדרישת ראש העיר. בעקבות הספק, במשך שבועיים הציגו הנציגים החרדים עמדה תומכת בתושבים, אך הבהירו כי נושא השבת לא קשור לפרשה כלל.

אלא שרגע האמת הגיע: היום, בשעה 10:00 בבוקר, תתכנס שוב הוועדה המקומית, לדון בהעברת תוואי מסילת הרכבת ממתחם התחנה, ול'בחדרי חרדים' נודע, כי רוב החברים החרדים, צפויים להכריע את הסוגייה ולהצביע בעד התוכנית ולא להכריז על מאבק חדש מול ראש העיר.

חברי הוועדה החרדים הם כדלהלן: 'יהדות התורה' – יוחנן ויצמן, ישראל קלרמן, יוסי דייטש. ש"ס - פיני עזרא, 'בני תורה' – חיים אפשטיין. יצחק פינדרוס משמש בדרך כלל כחבר בועדה במקומו של דב קלמנוביץ. מול הנציגים החרדים חברים בוועדה: היו"ר מאיר תורג'מן, עופר ברקוביץ, חנן רובין שצפויים להצביע בעד התוכנית - ולורה ורטון ופלר חסן נחום שצפויות להצביע נגד התוכנית. כלומר: הכדור בידיים החרדיות.

ל'בחדרי חרדים' כי כבר ביום שישי בשבוע שעבר, הורו רבני 'דגל התורה' בירושלים לנציגי התנועה, שלא להצביע נגד שינוי התוכנית, "הרי בסופו של דבר ההתנגדות לתוכנית לא תאיים על קיומו של מתחם התחנה", אמרו הרבנים לנציגים, "אם אתם הולכים לנצח ולמנוע חילול שבת, ניחא, אולם במקרה הזה אין מאבק על השבת, ובשביל לקבל כותרות תקשורתיות – אסור לפתוח במאבק", הוסיפו נחרצות.

כמו"כ, נודע ל'בחדרי חרדים' כי גם בש"ס הוחלט אמש לפעול באחדות עם הסיעה האשכנזית, ולא לפתוח במאבק עצמאי, אלא להצביע בוועדה כפי שיצביעו כלל החברים החרדים.

גם סגן ראש העיר חיים אפשטיין, נציג 'בני תורה', צפוי לתמוך היום בתוכנית, בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא אומר כי "מכיוון שזה וודאי יעבור כי כך אני שומע - וכל הצועקים נאלמו גם נעלמו, לכן אני ככל הנראה אצביע בעד".

למרות זאת, נציג חרדי אחד בוועדה, טרם החליט את דרכו בפרשה: יוחנן ויצמן הגוראי, הזכור הייטב ממאבק השבת בבירה, שנחשף וסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. ויצמן שעורר את הדרמה הנוכחית והלחיץ את ראש העיר ברקת, סבור ככל הנראה כי עדיין ניתן לרשום רווחים עבור קדושת השבת, בתמורה לתמיכה בעמדתו של ברקת.

מלבד נושא השבת, ויצמן שיגר אמש לחבריו במועצה מספר טיעונים נגד עמדת ראש העיר, לדבריו, בדיון הקודם הועלו בעיות רבות בתוכנית הנוכחית, לדבריו, שני המינהלים ברמות טענו כי רוב הבקשות לשיפור נגישות התושבים לתחנות - לא נענו. בנוסף טוען ויצמן כי "בתכנית לא נכלל החיבור הפיזי כפי שבקשנו בין הקווים הירוק והכחול, דבר שיקשה מאוד על הכניסה והיציאה מהעיר דרך מסוף התחבורה ומהר חוצבים ורמות לתחנה המרכזית המשורתים היום ישירות על ידי כמאה קווי אוטובוסים ישירים וכשלושת אלפים נסיעות".

עוד הוא טען נגד התוכנית כי "העובדה שהפורטל הצפוני למנהרה תוכנן באזור הר חוצבים ולא ביחזקאל מוריד את השרות והנגישות ומגביר מאוד את זיהום האוויר ברחוב שמואל הנביא".

לסיום טען כי "למקטע עמק רפאים מצורפים הקטעים האומרים כי פארק המסילה לא יפגע אלא רק המדשאות ופינות הישיבה. עיקר הפעילות בפארק היא בשבתות וחגים שבהם ממילא הרכבת איננה פועלת - והמסקנות לגבי העלויות והחלופה המועדפת אם כי צוות התכנון בחר בחלופת עמק רפאים". בעקבות כך, ייתכן שלבסוף ויצמן יימנע בהצבעה היום או שהוא יצביע בעד התוכנית, לאחר שדרישותיו יתקבלו על ידי ראש העיר.

בכל מצב, ההחלטה היום לא תביא לסיום הפרשה, התוכנית תעבור לאישור הועדה המחוזית ואולי אף תגיע לבית המשפט. בנוסף, עלולה לצוץ סערה חדשה, זאת לאחר של"בחדרי חרדים" נודע כי תושבי עמק רפאים מאיימים על הנציגים החרדים, כי באם הם יצביעו בעד התוכנית, הרי שהם יגבירו את חילולי השבת בשכונתם, "אם ברקת נכנע רק למאבקי החרדים על חילולי השבת, נתחיל לפתוח את החנויות בשכונה בשבת, ואז אולי החרדים יצטרפו אלינו למאבק", איימו התושבים.
עיריית ירושלים הקו הכחול הרכבת הקלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד