י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרב סורוצקין: "אנשי ריב ומדון מרימים ראש" • חשיפה

שיתוף-הפעולה הליטאי-חבד"י לא עובר בשקט • פשקווילים הופצו בין האברכים • הרש"ב סורוצקין, מבהיר במכתב חריף: הכל באישור הגראי"ל שטיינמן

אברכי הכולל זועמים. הרש"ב סורוצקין, ראש הכוללים
אברכי הכולל זועמים. הרש"ב סורוצקין, ראש הכוללים



הסערה המתחוללת ברשת הכוללים שבראשותו בעקבות מבצע 'קמחא דפסחא' שהגה לרווחת מאות האברכים בשיתוף 'כולל חב"ד', הגיעה לאוזניו של הרב שלום-בער סורוצקין, העושה ימים אלו, כמו ברוב ימות השנה, מעבר לים ומגייס פת לחם עבור מוסדותיו.

עוד בנושא:
היסטוריה: שיתוף פעולה ליטאי - חב"די בארגון 'קמחא דפסחא'

הרב סורוצקין רתח מזעם למשמע הפרשנות שחלק מאברכיו נותנים למבצע שיתוף-הפעולה שעשה למענם. לדבריו, הוא שאל מפורשות לדעתו של הגראי"ל שטיינמן, נשיא הכוללים, ותשובתו הייתה ברורה להיתר.

משהבין כי הדבר אינו סובל דיחוי וכי יש להעמיד דברים על מקומם, ישב וכתב איגרת חריפה – ושיגרה בבהילות לשלוחות 'עטרת שלמה' ברחבי הארץ.

"כבוד חכמי ורבני ישיבותינו הק'", כך הוא כותב בפתח האיגרת. "מריחוק מקום ובקירוב לב באתי לגלות רגשי לב כי בשמועה רחוקה ממקום קרוב שמעתי קול ענות מאנשי שוליים תרתי משמע כי הרימו ראש ואמרו נלך בדרך אשר לא ציוה ה'.

"וממקום גלותי שהיא גלות אחר גלות למענכם יקיריי שליט"א הנני להודיע באופן הברור ביותר שכל ישיבותינו על כל אגפיה מאז יסודם צועדת צעד אחד צעד על פי דעותיו והכוונתו הטהורה של מרן ראש הישיבה שליט"א ומעולם לא נעשה דבר שלא על פי דעתו והכוונתו והכל שלו הוא וגם הנידון דידן כך הוא.

"ולאנשי ריב ומדון", פונה סורוצקין לאברכים הפרשנים, "גורו לכם מגשת להר ונגוע בקצהו כי המקום אשר אתם עומדים עליו מקום קדוש הוא, ולא נסור מן הדרך אשר יורה לנו זקני הדור לא ימין ולא שמאל, ויתן ה' שילמדו תועים בינה וישכילו דעת ה' בדרך המסורה לנו מדור דור על ידי גדולי ומאורי הדור.

"הנותן נפשו באהבה עליכם ועל צרכי בני ביתכם", מסיים סורוצקין את מכתבו הנרגש וחותם: "הנטפל לעמלי תורה. שלום בער".

בגמרות האברכים נמצאו פשקווילים

כפי שפורסם בצהריים (ג) ב'בחדרי חרדים', הסכם שיתוף הפעולה של רשת כוללי 'עטרת שלמה', בראשות הרב שלום בער סורוצקין עם 'כולל חב"ד' לחלוקת קמחא דפסחא - הוליד מתנגדים רבים, למרות אישורו של הגראי"ל שטיינמן, נשיא הכוללים.

אתמול (ב') התפתחה מהומה באחד מסניפי רשת הכוללים, הממוקם בבית המדרש 'הליכות חיים' ברחוב ראב"ד בני ברק. פשקווילים הונחו על שולחנות הכולל בגנות שיתוף הפעולה.

אחד מלומדי הכולל מסביר ל'בחדרי חרדים': "עכשיו זה ברור שהכולל שלנו לא יקח חלק בחלוקה הזאת. בכולל שלנו ישנם אברכים רבים הנמנים על תלמידיו של ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, שדעתו בנושא אינה ניתנת לפרשנות. האברכים לא מוכנים בשום פנים לקבל טובות הנאה מחב"ד, גם אם בדרך עקיפה".

בנוסף, לטענת האברכים, ישנם מסמכים הקושרים את כולל חב"ד עם 'הקרן לידידות' הנתמכת בידי כמרים נוצריים - ונאסרה על-ידי כל גדולי ישראל, מהרבנים הליטאיים ועד האדמו"רים החסידיים.

היום (ג') התרחשה מהומה בסניף נוסף של הכולל - בבית המדרש צעירי ישיבת פוניבז' ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני ברק, שהתפתחה עד לכדי תגרת ידיים עם אברכים שניסו להסיר את מודעות המחאה. "זה מה שהכולל נותן וזה מה שיהיה", הסבירו האברכים המתנגדים למהומה.

אחד האברכים מתאר ל'בחדרי חרדים': "מישהו הניח בגמרות האברכים כמה פשקווילים, ובהם דברים בגנות 'כולל חב"ד' וציטוטים מפי הגר"ח קנייבסקי והגר"ש אויערבאך, שהביעו בימים האחרונים את מורת רוחם מההסכם - ואמרו לאברכים: 'למרות שהכולל מחלק בחינם - אין לקחת'".









תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 90 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד