י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בלעדי: הצוואה נחשפת • האם יסתיים המאבק?

מלחמה ירושה על עזבונו של הגר"י מאיר • משגיח הישיבה לשעבר, מחזיק בצוואה ישנה הקובעת: הוא היורש • צוואה מלפני כשנתיים קובעת: הגר"א ברוורמן היורש • הסיפור המלא

הגר"י מאיר זצ"ל בפתח הישיבה. צילום ארכיון
הגר"י מאיר זצ"ל בפתח הישיבה. צילום ארכיון

אם עד היום הכרנו קרבות ירושה, בין צאצאים של רבנים ואדמו"רים, היום אנו חושפים קרב המתנהל בישיבה ובמוסדות שמנהיגם לא הותיר זרע של קיימא.

לאחר פטירתו של הגאון רבי ישכר מאיר זצ"ל, ראש ישיבות הנגב, נותר חלל בקרב תלמידיו בפרט ותושבי הדרום בכלל.

מאז פטירתו מתנהל מאחורי הקלעים מאבק איתנים על השליטה בישיבה. הרקע למאבק הוא שתי צוואות שהותיר אחריו הגר"י מאיר.

בצוואה הראשונה, אותה כתב הגר"י מאיר זצ"ל לפני כעשרים שנה, הוא הוריש את הישיבה ואת המוסדות למי שכיהן בתפקיד משגיח הישיבה, הגר"מ שיריקין. לפני מספר שנים עזב שיריקין את הישיבה, בידיעהכי לאחר ה-120 של הגר"י מאיר - יקבל את המוסדות כפרי בשל.

אלא שבחודש תמוז תשס"ט, כתב הגר"י מאיר צוואה חדשה, בה הוריש את ישיבותיו הנגב, זרועה ושדרות, למקורבו - הרב אליהו אליעזר ברוורמן, המשמש כיום כר"מ בישיבת הנגב בזרועה.

הצוואה המדוברת, שהובילה למאבק חסר-תקדים על מבני הישיבה, מתפרסמת כאן לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'.

לפי הנוסח המלא שלה, הגר"י מאיר זצ"ל מעניק את המבנים והמוסדות לרב ברוורמן, ללא כל עוררין:

"כתב מודעה וצוואה

בזה אני ממנה הרה"ג ר' אליהו ברוורמן למיופה כח שלי הן מעכשיו והן לאחר פטירתי – שהוא יחליט כל מה שנוגע להנהלת הישיבות שלי בנתיבות בזרועה ובשדרות.

יעשה זאת בחכמתו כל מה שניתן לעשות עם הצוות הנאמן לישיבה. ואם צריך למנות עוד ר"מ לישיבות או להוציא יעשה זאת כפי שיקול דעתו בנטילת עצה מגדולי דורנו. וכן יחזק ידו של קרובי הרב יעקב צ'ולק שמכהן כמו מנהל בישיבה.

ובזה אני מוסר מודעה של המכתב שמסרתי לפני כמה שנים לרב שירקין שהוא יהיה הבעלים בהנהלת הישיבה יהיה בטל ומבוטל.

על החתום

יששכר מאיר".

הוויכוח בין הרב שירקין לבין הרב ברוורמן הגיע לפיתחו של בית הדין המקומי בנתיבות, בראשות הרב יורם כהן, וכן לפיתחו של בית הדין של הגאון רבי יהודה סילמן.

שני בתי הדין פסקו כי הישיבה שייכת לרב ברוורמן. גם הרב יעקב צ'ולק, המשמש כמנהל הישיבה שנים רבות, הודיע בבית הדין כי הוא יודע שרצונו של הגר"י מאיר היה שהרב ברוורמן ינהיג את הישיבות לאחר פטירתו.

בישיבת 'הנגב' אמרו היום ל'בחדרי חרדים', כי הם אינם מבינים באיזו זכות דורש הרב שירקין את המוסדות. "הרב כתב במפורש את רצונו. אף אחד לא מבין על מה הוויכוח".

בתגובה אומרים מקורבי הרב שיריקין: "עד היום ר' ישכר מאיר נתן את ההנהלה הרוחנית לרב ברוורמן ואת ההנהלה הכלכלית לרב שירקין. הצוואה שמתפרסמת כעת היא צוואה על הפן הרוחני ולא על הפן הכלכלי של הישיבה.

"הראייה היא שר' ישכר השאיר את הרב שירקין עד היום כמורשה חתימה היחיד במוסדות ישיבות הנגב ולא פיטר אותו. הרב ברוורמן הקים בשנים האחרונות עמותה חדשה, ושתי העמותות מתנהלות ללא כל קשר ביניהן. בתקופה האחרונה מינה הרב שירקין יהודי בשם יוסי בוכריס שינהל את הישיבה, וזה עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר".

מקורבי הרב ברוורמן טוענים לעומת זאת, כי עוד בזמן חיותו של הגר"י מאיר, רצו להוציא את הרב שיריקין מהישיבה, אך זה לא סר למרותו של הגר"י מאיר, ועל כן הוצרכו לפתוח עמותה חדשה.

אחד מאברכי הישיבה אומר ל'בחדרי חרדים': "בישיבה לא מורגשת עדיין המריבה. המצב של הישיבה לא טוב, ואין הרבה בחורים בישיבה. אני מאמין שלאחר שיקום ושיפוץ הישיבה, המאבק יחריף. אין ספק שישיבת זרועה ושדרות נמצאות בשליטת הרב ברוורמן. כל המחלוקת היא על ישיבת הנגב".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד