י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סאגת המרכולים: "אופייה של השבת מצדיק דיון נוסף"

לאחר ששר הפנים אריה דרעי, הגיש עמדה עצמאית הדורשת קיום דיון נוסף בבג"ץ, על סוגיית פתיחת המרכולים בשבת בעיר בתל אביב, הכריעו שופטי בג"ץ בדיון מורחב לקיים דיון נוסף • "אופיה של השבת בישראל חשובה מעניין זה, כדי להצדיק עיון נוסף בה תוך שנפרסות כל העמדות"

צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90
צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90



לאחר ששר הפנים אריה דרעי, הגיש עמדה עצמאית הדורשת קיום דיון נוסף בבג"ץ, על סוגיית פתיחת המרכולים בשבת בעיר בתל אביב, וכפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים' - המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, הכריע היום לקבל את עמדתו של דרעי ולקיים דיון נוסף. לדבריו, "אופיה של השבת בישראל חשובה מעניין זה, כדי להצדיק עיון נוסף בה תוך שנפרסות כל העמדות".

השופט רובינשטיין נימק את החלטתו כי "בנוכח רגישותו הציבורית של הנושא, רואה אני לנכון לנמק בקצרה את הכרעתי, שבאה לא בלי התלבטות, ולשם כך להציג בתמצית את הנושא ועמדות הצדדים. אכן, הנמקה לגבי הבקשה לדיון נוסף אשר הוחלט לקבלה אינה שגרתית".

כסיוע להכרעתו כתב רובינשטיין כי על פי "סעיף 30 (ב) לחוק בתי המשפט מאפשר להעניק דיון נוסף "אם ההלכה שנפסקה בבית המשפט העליון עומדת בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון, או שמפאת חשיבותה, קשיותה או חידושה של הלכה שנפסקה בעניין יש... מקום לדיון נוסף". האם לפנינו הלכה במשמעות סעיף 30 (ב) לחוק בתי המשפט? לטעמי מבחן התוצאה הוא כי התשובה חיובית".

עוד הוא הוסיף כי "העובדה שבית המשפט – אשר היה לחלוטין "אנוס על פי הדיבור" – לא ידע על החלטת השר, אשר נמסרה באיחור ניכר מן המועד שנקבע והודעה ליועץ המשפטי רק במקביל לפסק הדין. לא דבק כל דופי כמובן בדרך שנקט בית המשפט, אשר הכריע לאחר שכלו כל הקצים ותמו כל המועדים, אך עדיין סוגיית המהות במקומה; נוצרה "הלכה למעשה", כאמור. כזאת, כיון שפסק הדין מעצב לכאורה במהות אמות מידה כלליות לעניין פתיחת עסקים בשבת במקום שלא היו כדבעי אמות מידה כאלה, ועל כן עשוי להוות דגם לישובים אחרים, בנושא רגיש שקשה לחלוק על חשיבותו".

"גם אם יש להסתייג במובהק מטיפול הרשות, סוגיית אופיה של השבת בישראל חשובה מעניין זה, כדי להצדיק עיון נוסף בה תוך שנפרסות כל העמדות, והדברים נאמרים, כמובן, בלא שאביע דעה על התוצאה בדיון הנוסף".

השופט התייחס לתשובת התאחדות הסוחרים נגד היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט וכפי שפורסם לראשונה ב"בחדרי חרדים", והגדיר אותה כ"איום" על מייצגי המדינה, "המבקשים ביקשו להגיב לתגובת המדינה וטענו, כי הסוגיה שמעלה היועץ המשפטי לא נדונה בערעור, וכי נוצרה "תאונה משפטית" בכך שעמדת שר הפנים לא הובאה בפני בית המשפט. נטען – ואטעים, באופן לא ראוי שיש בו משום מעין "איום" על מייצגי המדינה בהגשת תלונה לנציבות תלונות הציבור – שמייצגי המדינה סירבו לייצג את "עמדתה הרשמית של ממשלת ישראל".

בנוסף טען כי "עמותת "קואליציית שבת שויון" הגישה בקשה להביא עמדתה לפני בית המשפט ולחלופין להצטרפות. עמותה זו מבקשת לצמצם את המסחר בשבת עד כדי ביטולו, ונטען כי עמדת המדינה כפי שהוגשה "הרסנית לדמותה היהודית של מדינת ישראל, מנוגדת לדין הנוהג וחורגת מכלל הגישות הציבוריות" לעניין השבת".

שר הפנים אריה דרעי מברך על החלטת בג״צ לקיים דיון חוזר בסוגיית פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב. דרעי אמר: ״אני שמח שבית המשפט העליון נעתר לבקשתי והורה לקיום דיון חוזר בסוגיה זו. מדובר בהחלטה משמעותית של בג״צ בסוגיה חשובה זו וביחסי דת ומדינה.

״כפי שטענתי לאורך כל הדרך, החלטה בנושא כה מהותי מבחינה יהודית וסוציאלית, שיש לה השפעה רחבת היקף על אלפי אזרחים ביום המנוחה, חייבת להתקבל בהרכב מורחב, תוך שמיעת כלל הנימוקים.

״אני משוכנע כי בדיון החוזר בבג״צ, לאחר שקיבלתי היתר להציג את עמדתי בנפרד, אציג את הנימוקים הנרחבים כפי שגובשו על ידי צוות משרדי. אני מקווה לשכנע את השופטים כי הדבר הנכון הוא להותיר את הסטטוס קוו על כנו ולא לפגוע בקדושת השבת ובחוק שעות עבודה ומנוחה״ אמר דרעי.

יו"ר ועדת הכספים ח׳כ משה גפני מברך על ההחלטה של בגץ לקיים דיון חוזר על המרכולים . ההחלטה היא מחויבת המציאות בעיקר לאחר ששר הפנים העביר את החלטתו. הדיון הקודם היה מיותר על גבול המחטף. אני מאד מקווה שבג׳ץ ימשיך גם בדיון עצמו בשמירה על הסטטוס קוו כדי שלא ניאלץ אחר כך להביא את החוק שכולל את הרטרואקטיביות. המגמה של הסכמת בית המשפט לדחות את הדיון על המרכולים, ועל הגיור, הוא מהלך נכון".

מקואלציית 'שבת שוויון' נמסר בתגובה: "בגץ נותן הזדמנות , אולי אחרונה, למדינה לבטא פומבית את משילותה ולהיות לפה למאות ואלפי עסקים הקורסים מרמיסת חוק שעות עבודה ומנוחה, ולאלפי עובדים הנאלצים לעבד בשבת בניגוד לרצונם.

בגץ הבין כי המציאות הקיימת בו חוק שעות עבודה ומנוחה נרמס בראש חוצות הוא מצב אבסורדי ומבקש מהמדינה להסדיר את המציאות בו תהיה הזדמנות שווה לבעלי עסקים קטנים למול רשתות הענק".
בגץ חוק המרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד