י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המסע המשותף של הלברנץ וחוגי הקנאים

במשך תקופה ארוכה, למרות הטענות הקשות נגדו, גיבו חוגי הקנאים את הלברנץ האכזר, שהוא ואנשיו נהגו להכות ולהתעלל באכזריות בילדים רכים, עד שגם הם הבינו באיחור רב כי מדובר באדם שפל ומעוות • יוסף גליק על המסע המשותף של הלברנץ והקנאים

צילומסך: המערכת, ערוץ 2
צילומסך: המערכת, ערוץ 2



בימים האחרונים, בעקבות מותו בטביעה של שלמה ארז הלברנץ, מנהיג הכת הפוגענית 'לב טהור' התעורר שוב השיח סביב הכת אותה הנהיג, כשאנשי הכת הסרים למרותו סבלו מרודנותו האכזרית. הוא הכריח קטינות להינשא לגברים מבוגרים, כפה על זוגות להתגרש והנהיג "שיטת חינוך" מזעזעת, הכוללת הכאת ילדים במכות אכזריות והתעללויות מחרידות, שונות ומשונות.

במשך תקופה ארוכה, למרות הטענות הקשות נגדו, גיבו חוגי הקנאים את הלברנץ האכזר, עד שגם הם הבינו באיחור רב כי מדובר באדם שפל ומעוות.

הלברנץ ראה את עצמו כממשיכו של בעל ה"ויואל משה", וככזה שהולך עם התורה והאמת "עד הסוף", הציג את עצמו כנרדף ע"י הציונים על לא עוול בכפו רק בשל העובדה שהוא מתנגד חריף לציונות, וכל מי שהצטרף למאבקים משפטיים כנגדו בגין מעשיו, מסייע לציונים, בקרב חוגי הקנאים בארה"ב זכה הלברנץ במשך תקופה לא קצרה לאהדה רבה, כאשר למעט בודדים ממש, כל חוגי הקנאים כיבדו אותו והעריכו אותו, בשל קנאותו וקיצוניותו, גם אם לא הלכו בדרכו.

הלברנץ עלה לכותרות בעיקר כאשר הואשם בחטיפת הילד שי פימה, שנשלח אליו ע"י הוריו במטרה להכינו לבר מצווה, הלברנץ השפיע עליו והביא לחזרתו בתשובה, אך המשיך והביא לקרע בין הנער לבין הוריו, ולהעלמותו מהוריו הדואגים למשך שנתיים שרק בסיומם (לאחר תחילת משפטו של הלברנץ) חזר לביתו. הלברנץ הכחיש והתביעה לא הצליחה להוכיח את מעורבותו בחטיפה, אך הוא הוקלט מציע לאביו של שי לנהל משא ומתן עם הגורמים ששי הסתתר אצלם, ולפיכך הוכח שידע מיהם והיכן הם, ונשלח לכלא ל6 שנים.

באותם ימים הוא היה ה"גיבור" של חסידי סאטמר וחוגי הקנאים בארצות הברית, "התאחדות הרבנים" של סאטמר גייסה עבורו 250,000$ כערבות לשחרורו ממעצר, והוא זכה לתמיכה ואהדה של אותם חוגים בגין האידיאולוגיה הקיצונית שהציג והסיפור של שי פימה בו ראו בקרב חוגי הקנאים את סיפור "יוסל'ה שוחמכר 2", וראו בו סוג של הצלת נפשות מהשמד. לפי הנטען אף הם אלו שהביאו לשחרורו המוקדם לאחר ריצוי שנתיים מעונשו בלבד.

כך במכתב תמיכה בהלברנץ שפורסם בעיתון הרשמי של סאטמר אז "דער איד" בחודש ניסן תשנ"ג, ועליו חתמו רבנים ואדמורי"ם מנכבדי קהילות הקנאים, נכתב: מה נאמר ומה נדבר ממה שהגיע להאי קהלא קדישא "לב טהור" ובראשם רבם הגה"צ הרב ר' שלמה העלבראנץ שליט"א הנודע במסירת נפשו, אשר העמידו בשנים האחרונות דור של לומדים יראי ה' ועובדי ה' בהתלהבות דקדושה באופן מיוחד, ומוסרים את נפשם עבור כבוד שמו ותורתו ית' באופן שקשה מאוד למצוא בדורינו.

"והנה זה לא מכבר שבאו לארה"ב (וחלק גדול מקהלם נשאר בארה"ק) ועוד לא הספיקו להבנות בגשמיות לכל הפחות כתושבי המקום, וכבר קפצה עליהם צרה גדולה בלבולים ורדיפות איומים ונוראים, ורוצים ליתן את כבוד רבם הגה"צ שליט"א הנ"ל וזוגתו הרבנית תליט"א עם בחור מישיבתם הק' לעשרים וחמש שנים מאסר רח"ל, בצירוף גירוש לשאר בני הקהילה ועוד תרות רבות ח"ו.

"והוצאות ענין זה עולות למאות אלפי דאלארים ממש בלי כל גוזמא ועדיין אין אפילו רביע מן הסכום הדרוש כעת, וכל הענין בסכנה בגלל זה. וזהו עניין של פדיון שבויים והצלת נפשות ממש באופן היותר נעלה והכרחי, וביותר שאפשר לקיימו באנשים חשובים כל כך.
וביותר שמחמת כל הטרדות והרדיפות נתדלדל מצבם מאוד מאוד, ומחריד המצב לאן הגיעו משפחות הקהילה והישיבה הק'.

ועתה מגיע חג הפסח ואין להם אפילו מבוא על הוצאות החג, והבחורים דישיבתם נשארים שם כידוע בימי החג, ואין לך קמחא דפסחא גדול מזה...

הלברנץ לא עצר והמשיך לסכסך בין הורים לילדיהם ובין נשים לבעליהן בכוחו הכריזמטי, כולל כאלו ממשפחות חרדיות גמורות,. כך למשל היה עם ס' שהוריו הינם חרדים גמורים ובנם "נכבש" ע"י הלברנץ, ופנו למשטרה זכו להתקפות על "מסירה" מחוגי הקנאים, כל נסיונותיהם לדבר על ליבם של רבני הקהילה הקנאים נפלו על אוזן אטומה.

המפנה ביחס של חוגי הקנאים אליו היה רק כאשר התחיל לכבוש אנשים מתוך חוגי הקנאים לקהילתו, כך למשל "כבש" את בני משפחתו של אחד מראשי חסידות קנאית מפורסמת בארה"ב, וכך במקרים נוספים באותה קהילה שקודם תמכה בו תמיכה מסיבית, אך כאשר נפגעה בעצמה, יצאו כנגדו, והבינו כי לעיתים הקנאות והמאבקים האידיאולוגיים רק נועדו לחפות על שחיתות ורשעות, ומטרה אינה מקדשת את כל האמצעים.

או אז הכירו בחוגים אלו בבעייתיות שבהתנהלות הלברנץ, ויצאו כנגדו בחרמות ובנידויים, אך הדבר לא עזר, כאשר חוגים אלו שהביעו בו תמיכה, הם בסופו של דבר אלו שנפגעו בצורה החמורה ביותר.
שלמה ארז הלברנץ קנאים דער איד לב טהור התעללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד