י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מדהים • ראש הישיבה גילה לבחורים: מי התנא שהוריד את הכיפה

בחורי ישיבת חנצינסקי של חסידות גור באשדוד נשאלו שאלה מפתיעה. הבחורים, שלא ידעו להשיב, התקשרו לכמה וכמה תלמידי חכמים שלא הצליחו למצוא את התשובה • מיהו ראש הישיבה שהשיב מיד, והיכן נמצאה התשובה לשאלה המפתיעה

הגאון רבי שאול אלתר. צילום: שוקי לרר
הגאון רבי שאול אלתר. צילום: שוקי לרר



בחורי ישיבת חנצינסקי של חסידות גור באשדוד, מעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בסוגיות הש"ס, והם נעזרים באחד האברכים החשובים שעורך להם חידות על הש"ס כדי לדרבן אותם לרכוש ידע תורני במרחבי ים התלמוד.

השבוע, אחת השאלות שנשאלו הבחורים, הייתה, מי היה התנא שהיה לו קשה ללמוד בכיסוי ראש, והסיר אותה. הבחורים שלא ידעו להשיב, התקשרו גם לגאון הבקי הרב יהושע כהן שענה כי אינו יודע. הבחורים לא התייאשו והתקשרו לתלמידי חכמים נוספים, ביניהם הגאון המפורסם הרב אברהם מרדכי מרקסון, שאמרו גם הם כי אינם יודעים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הבחורים התקשרו למעונו של ראש ישיבת 'שפת אמת', הגאון רבי שאול אלתר ושאלו את השאלה. הגר"ש אלתר קטעו מיד ואמר "בבבלי זה לא מופיע.... זה ב'שיר השירים רבה'. חכה רגע.... אבדוק".

וכך השיחה נמשכה "כן, שיר השירים פרק ה'....שם מסופר על רבי אליעזר ב"ר שמעון".

לבחורים ההמומים ולכל מי ששמע את הסיפור, בישיבה הייתה זו עוד הוכחה לעומק ידיעותיו של הגר"ש אלתר בכל חלקי ומכמני התורה, שכולה "כמונחת בקופסה" אצלו.

'בחדרי חרדים' מביא את המדרש המדויק שם מופיע הסיפור.

רבי אלעזר ב"ר שמעון באו חַמָרים אל אביו לקנות תבואה מהעיר המונייא, ישב אצל התנור, אמו מוציאה והוא אוכל, אמו מוציאה והוא אוכל עד שאכל את כל הככרות. אמרו: ווי נחש רע שורה במעיו של זה, דומה שזה מביא רעבון לעולם.
שמע קולם שיצאו למכור את מטענם (נראה שהחמורים), לקח חמוריהם והעלה אותם לגג. שבו וחיפשו את חמוריהם ולא מצאו. נשאו עיניהם וראו אותם יושבים על הגג, הלכו לאביו (רשב"י) וסיפרו לו את המעשה.
אמר להם: שמא אמרתם לו דבר רע?
אמרו לו: לא אדוני, אלא כך וכך היה המעשה.
אמר להם: מה הכנסתם בו עין רעה וצרה! אפשר שמשלכם היה אוכל? או עליכם אותם המזונות? לא, ההוא שברא אותו ברא לו מזונות!.
אף על פי כן, לכו ואמרו לו משמו והוא יוריד לכם את החמורים.
הנס האחרון היה גדול מן הראשון. כשהעלה אותם היה מעלה אחד אחד, כשהוריד אותם היה מוריד אותם שניים שניים. וכיון שנתעסק בתורה אפילו טליתו לא היה יכול לסבול (מרוב חולשה) לקיים מה שנאמר: מעולפת ספירים (כלומר שהתורה החלישה את גופו שלפני כן היה גיבור).

לפי פשטות הדברים הוריד רבי אליעזר את טליתו מגופו, בעבר הטלית הייתה משמשת הן לכיסוי הגוף והן לכיסוי הראש, בדומה לגלימה המזרחית, מכאן, שאם הוריד את טליתו, הרי שלמד בגילוי ראש. יתירה מזו מאחר ואסור ללמוד תורה עירום, ייתכן והסתפק בהורדת הטלית מראשו בלבד.
ישיבת חנצינסקי גור אשדוד חידון הרב שאול אלתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד