1. עמוד הבית
  2. נשים
  3. בריאות

התמודדות עם קלוריות ה'עונג שבת'

כל השבוע אנחנו מקפידים על תזונה נאותה ואז מגיעה שבת. לפעמים יש תחושה שאת הקלוריות של שבת לא סופרים. כמה עולה לנו התענוג הזה ומה אנחנו מפספסים בדרך? כתבה שתעשה לכם סדר ועונג שבת אמיתי
נעמה הורוביץ, י"ט תמוז תשע"ז 13/07/2017 07:41

pixabay pixabay



כילדים, גדלנו על הסיפור של יוסף מוקיר שבת. בכל השבוע היה יוסף מחפש מאכלים מיוחדים לכבוד שבת ומכריז ש'זה לכבוד שבת קודש'.

בדורנו, דור השפע, לקחנו כמה צעדים קדימה את הוקרת השבת. שלוש מנות בכל ארוחה וכמובן שאי אפשר לוותר על קינוח. אל הקידוש בבוקר מתווספת חתיכת קיגל, או שתיים. ואם התמזל מזלנו ויש שבת חתן או שבת מברכין אז העוגות, הקרקרים והדג מלוח מצטרפים גם הם חגיגה. ומעל הכל מחפה התחושה הרווחת של "קלוריות שבת אינן מן המניין".

התענגות זו עולה לנו בתוספת של מאות ואלפי קלוריות, הרגשת מלאות ושובע מוגזמים, ולעיתים תחושת נפיחות המלווה בכאבי בטן ושיבוש פעולת המעיים.

האם עונג שבת משמעו לאכול ללא אבחנה, לזלול ולסבוא ללא שליטה? לפטם את עצמנו במאכלים מזיקים ולזנוח אורח חיים בריא?

השל"ה הקדוש כותב בספרו "שני לוחות הברית" (שבת, פרק 'נר מצווה'): "...והחכם עיניו בראשו, כשיושב לאכול בבוקר, אף על גב שיאכל וישתה כראוי, אין הכוונה למלאות בטנו, כי לא מנוחה ועונג יקרא לזאת, אלא איבוד המאכל והגוף, גם הפסד לנפש שלא יוכל לעמוד על עמדו מרוב שביעתו, כדי לעסוק בתורה ובמצות, כאשר ביארנו".

השל"ה הקדוש מסביר כי עונג שבת אין כוונתו אכילה מוגזמת הפוגעת בגוף ובלימוד התורה עקב עייפות הנגרמת מכך.

אז איך נוכל להתענג בשבת ומנגד לשמור על מסגרת של תזונה בריאה ומאוזנת?

להלן כמה טיפים שיעזרו להעביר את השבת בהצלחה:

• שימו לב לכמות החלה שאתם אוכלים. מאחר והארוחה לרוב מלאה בכל טוב, אני ממליצה להסתפק בפרוסה אחת. לאכול בביסים קטנים וכך להתענג עליה.
• עם החלה כדאי לשים על השולחן סלטים חיים ופחות מאלו הזקוקים ל'ניגוב'. כמו כן, העדיפו תיבול פשוט על פני רטבים המורכבים ממיונז וסוכר.
• כדאי שהתוספות יהיו בעיקר מירקות. בריא וקל יותר לקיבה.
• שתיה מתוקה- אם אינכם מסוגלים להוציא מהבית, מומלץ שתגיע רק עם הקינוח! שתיה מתוקה שייכת למחלקת ממתקים ולא למחלקת השתיה.
• נסו להימנע מלאכול בין הארוחות שגם כך גדולות ועשירות. העדיפו פירות במידת הצורך.
• במידה ואתם נוהגים לעשות קידוש בבוקר בתוספת מזונות, ניתן להסתפק בחתיכת עוגה קטנה ולהשאיר מקום מכובד בקיבה לארוחה הגדולה שתבוא שעתיים אחר כך
• מי שנוהג לאכול פיצוחים, ממליצה בחום להיגמל מכך. אין צורך להעסיק את הפה במשך כל 24 השעות של שבת.
• הגבילו כמויות! בארוחה גדולה ומדושנת כדאי לאכול מעט מכל דבר. לא להעמיס על הצלחת ולהקשיב היטב לתחושת הרעב והשובע. לאכול לאט ובנגיסות קטנות וכאשר מרגישים את תחושת המלאות, להפסיק. אין חובה להשאיר צלחת נקייה.
השבוע הסתובבתי בשוק בירושלים. בין דוכני הבצקים והמאפים המיוחדים והמגרים, נתקלו עיני בדוכן מלא בעגבניות שרי, מכל הצבעים והמינים. מיד חשבתי על סלט מיוחד וצבעוני שניתן לעשות איתן אך המחיר הגבוה הרתיע אותי מלקחת. בסוף לקחתי. ואמרתי בלב בכוונה רבה 'לכבוד שבת קודש'.

נעמה הורוביץ
דיאטנית קלינית, B.Sc
[email protected]
מעוניינת לשתף אותנו בתוכן מעניין? שלחי לנו הודעה בוואטסאפ - 0583288642




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. יוסף מוקיר קלוריות  

    רעב בשבת

  2. מעניין מאוד!! יפה מאוד!  


  3. כתבה מצויינת יישר כח גדול.....  (ל”ת)


  4. טיפים מעולים!  


;