ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הטבעת סביב נתניהו מתהדקת: האם מתקרב הרגע שבו ייאלץ לעזוב את לשכת ראש הממשלה?

יותר ויותר אנשים שמקיפים את ראש הממשלה מזומנים לחדרי חקירות, נחשדים או מורשעים בשלל פרשות פליליות • נתניהו מקפיד לומר בכל פעם בתגובה שמדובר ברדיפה פוליטית ומרחיק את עצמו מהאש, אבל היא כבר מלחכת את חליפתו

נתניהו. Marc Israel Sellem/POOL
נתניהו. Marc Israel Sellem/POOL



מבחינה משפטית טהורה, אין שום דבר שמחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר מתפקידו. לפחות לא בשלב זה. גם בקואליציה עדיין שומרים עליו מכל משמר. ואולם ייתכן שהרגע שבו ייאלץ נתניהו לעזוב את המשרד הנחשק שלא כדרך הטבע קרוב מבעבר. במערכת הפוליטית כבר מדברים על בחירות ומתנהגים כאילו הן בפתח: מפלגת העבודה בחרה מנהיג חדש, משה כחלון מנהל קמפיין שלטי חוצות כבר חודשיים, ובכנסת חוטפים מכל הבא ליד בחוקים שמטיבים עם מקורבים.

ייתכן שאפשר להבין אותם. לפחות ארבע חקירות פליליות גדולות מתנהלות סביב נתניהו. בשתיים מהן, בפרשת המתנות וטובות ההנאה (1000) ובפרשת השיחות על סיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות" תמורת החלשת "ישראל היום" (2000), נתניהו חשוד ואף נחקר באזהרה. השבוע התברר כי בשתי חקירות נוספות האש כבר ממש מלחכת את קצוות חליפתו וכיסאו זע.

בפרשות 1000 ו–2000 רק נתניהו, רעייתו ומקורביו הטייקונים מעורבים, ולא אנשי משרדו. אבל בשתי הפרשות שחלו בהן השבוע התפתחויות דרמטיות, כמה מאנשי הכוורת הקרובה שלו מעורבים, עד שעולה השאלה כיצד אפשר בכלל לנהל כך את המדינה.

נתניהו מקפיד להגיב בכל פעם באומרו כי מדובר ברדיפה פוליטית, או בפייק ניוז (אתמול בפייסבוק), ושלא יהיה כלום כי אין כלום, אבל אף אחד כבר לא מאמין. והאמת שמראש ממשלה היינו מצפים לא רק שיתחמק מחקירות וייצא נקי איכשהו, אלא שיאבק בשחיתות בעצמו; שלא ירשה שיהיו סביבו אנשים שנדבק בהם רבב, שיקפיד על קלה כחמורה, שינאם, שיוביל מהלכים, שישמש דוגמה אישית לכך שלכספי ציבור יש להתייחס בחרדת קודש. זה לא קורה. נתניהו אמנם נשאר יבש עד כה, אבל הכל מסביבו נראה רע.

עד אתמול היה נראה שהחקירה נגד מקורבו שאול אלוביץ', שבלבה רכישת yes על ידי בזק, אינה נוגעת לנתניהו. אלוביץ' חשוד בעבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מנהלים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט, קבלת דבר במרמה ועבירות דיווח. נתניהו אמנם סיפק לאלוביץ' סביבה רגולטורית נוחה וקיבל ממנו תקשורת חיובית באתר וואלה, אבל עד כה זה היה עניין של התקשורת בלבד, ולא של רשויות החוק. אלא שאתמול גם זה השתנה, כאשר מקורבו, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, נחקר באזהרה. פילבר מונה על ידי נתניהו ביום שבו נכנס למשרד ראש הממשלה ולמשרד התקשורת במאי 2015. באותו יום פיטר נתניהו את המנכ"ל הקודם, אבי ברגר, בשיחת טלפון. ברגר היה זה שהוביל באותם ימים רפורמה שהיתה אמורה להקשות על בזק. הרפורמה מוסמסה.

פילבר נחקר אתמול בחשד לביצוע עבירות על טוהר המידות ועבירות ניירות ערך בנוגע להתנהלותו מול בזק. בתזמון מעניין, אתמול גם פורסם דו"ח מיוחד של מבקר המדינה על משרד התקשורת, שמצביע על שורת החלטות בעייתיות שקיבל המשרד תחת הנהגת נתניהו ופילבר בנוגע לבזק.

החקירה הנוספת שמתרגשת על נתניהו היא פרשה 3000 — רכש הצוללות. נתניהו אמנם לא הוגדר עד כה חשוד בפרשה, אך הוא צפוי להיקרא להעיד לגביה. מי שחשוד הוא איש סודו, עורך דינו וקרוב משפחתו דוד שמרון, שזומן לחקירה יום לפני שנחקר פילבר. שמרון ייצג את איש העסקים מיקי גנור, נציגה בישראל של יצרנית כלי השיט תיסנקרופ הגרמנית. שמרון נעצר ונמצא בשלב זה במעצר בית.

סביר להניח שלשמרון אסור לדבר עם נתניהו בשלב זה, אבל זה אולי קצת מצחיק כי מי שמייצג את שמרון בפרשה הנוכחית הוא עו"ד עמית חדד ממשרדו של יעקב וינרוט, שמייצג באופן קבוע גם את נתניהו עצמו. בנוסף, שותפו של שמרון במשרד הוא עו"ד יצחק מולכו, שליחו המדיני של נתניהו, והשניים מדברים באופן קבוע.

לנתניהו יש מקורבים נוספים שמעורבים בפרשות השונות, וגם עמם ככל הנראה אסור לו לדבר. ארנון מילצ'ן, שנחקר בפרשה 1000, סיפק לפי החשד משקאות חריפים וסיגרים, בשווי של אלפי שקלים בכל פעם, לבני הזוג נתניהו.

שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", שגם הוא נחשב למקורב מאוד לנתניהו, העיד במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה בפרשה 2000 (שלדון אינו חשוד). בין היתר הוא נשאל אם הסמיך את נתניהו לנהל בשמו משא ומתן עם מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, ומהי מידת המעורבות של נתניהו בעיתונו.

גם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, המקורב לנתניהו ולבנו יאיר, אמור להיחקר בפרשת טובות ההנאה. המשטרה חושדת כי פאקר מימן ליאיר נתניהו שהות במלון יוקרה בניו יורק בזמן עצרת האו"ם. לפי אותו דיווח, פאקר גם רכש לשרה נתניהו עשרה כרטיסים להופעה של בת זוגו לשעבר, הזמרת מריה קארי.

מה נתניהו משדר באשר למותר ואסור?

אבל לא רק בכירים בהווה מעורבים בחקירות, אלא גם פורשים מלשכת נתניהו נגועים בפרשות בעייתיות, ונשאלת השאלה כיצד נתניהו בוחר אנשים, מה הוא משדר להם שמותר ואסור לעשות, והאם הוא בכלל יודע מה מתנהל מתחת לאפו או שההפקרות חוגגת.

פרח לרנר, למשל, שימשה יועצת בכירה של נתניהו לענייני הכנסת עד שהושעתה מתפקידה אחרי שהודתה בעבירה של מרמה והפרת אמונים, בהסדר שערכה עם הפרקליטות לפני כחמישה חודשים. לפי כתב האישום שבו הודתה, פעלה לרנר לסייע ללקוחות של בעלה, אבי לרנר, לוביסט ואיש יחסי ציבור. ואם לא די בכך, כשלרנר נכנסה לתפקיד, שבו היתה לה השפעה על החלטות שהתקבלו בלשכה, היא הצהירה שאין לה ניגודי עניינים, אף שידעה כי לרבים מלקוחותיו של בעלה יש נגיעה לתפקידה הציבורי.

לרנר אינה היחידה. עזרא סיידוף, ששימש סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה עד שהושעה מתפקידו לפני כשנתיים, חשוד במעורבות בהשתת הוצאות פרטיות של בני הזוג נתניהו על חשבון הציבור, בהעסקת החשמלאי אבי פחימה והמטפלת של אביה של שרה נתניהו ובהזמנת ארוחות במחירים מופרזים.

ארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו, הסתבך באחרונה עם החוק גם הוא. הרו נחקר בחשד להפרת אמונים וקבלת דבר במרמה, בעקבות עסקה למכירת חברת ייעוץ שהיתה בבעלותו, שהמשטרה חושדת כי זו היתה עסקה פיקטיבית.

נתן אשל, לשעבר ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, הודה לפני כמה שנים במסגרת הסדר שפיתח וקיים קשר של קרבה יתירה מצדו כלפי עובדת שהיתה כפופה לו, בדרך שאינה ראויה ואינה מקובלת בין ממונה לכפופה בשירות המדינה. הוא הודה גם שצילם את העובדת באופן בלתי מקובל באירועים שונים.

גיל שפר, שגם הוא שימש בעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, נחקר באזהרה בחשד לתקיפה מינית וכליאה של אמנית.

חוץ מכל היועצים, החברים והמקורבים, יש את האדם הקרוב ביותר לנתניהו, רעייתו שרה, שכבר לפני יותר משנה המליצה המשטרה להעמידה לדין פלילי. זאת, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בשלושה מקרים שונים בפרשת מעונות ראש הממשלה.
חקירות נתניהו בנימין נתניהו ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד