י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הכרזת מלחמה על הסוכנות היהודית: "ארגון מיותר; לא ארפה מהם"

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פותח חזית חדשה: הסוכנות היהודית • גפני: "לא ארפה מהם. למה צריך לממן פעולות בארץ מכספי ממשלת ישראל?" • ומה השיב גפני לח"כ עליזה לביא ששאלה אותו האם הוא אומר הלל ביום העצמאות • צפו

גפני ולפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גפני ולפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל פלאש 90



אפקט הקפאת מתווה הכותל וחוק הגיור הממלכתי: לאחר שיו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פתח חזית מול שר החינוך נפתלי בנט, זאת לאור פגישתו המפורסמת עם הרפורמים והקונסרבטיבים, גפני מכריז על חזית חדשה: הסוכנות היהודית.



כזכור, הסוכנות היהודית פרסמה הודעת גינוי חריפה נגד החלטות הממשלה, הן בהקפאת מתווה הכותל והן בנושא חוק הגיור, בעקבות כך, החליט גפני להשיב אש ולפתוח לדיון את השאלה: מדוע בכלל צריך את הסוכנות ומדוע אין שקיפות ובקרה על התקציב האדיר שהיא מקבלת מהמדינה.

במהלך נאום שנשא אמש במליאת הכנסת, טען גפני כי "אני פי אלף יותר ציוני מהרפורמי שיושב בסוכנות ויושב בארצות הברית".

בתגובה שאלה אותו ח"כ עליזה לביא מ'יש עתיד': "אתה אומר הלל ביום העצמאות?", גפני השיב: "אני אומר הלל ביום העצמאות כמו ראש המפלגה שלך, אותו דבר". גפני חידד את דבריו: "רגע, אם מישהו לא יודע – בגלל שבפרוטוקול לא יראו את זה – אני רוצה להגיד שראש המפלגה שלך זה יאיר לפיד, שאמרתי שאני אומר הלל ביום העצמאות כמוהו. הוא ציוני?".

גפני התייחס למתחרה החדש של לפיד, היו"ר הנבחר של 'המחנה הציוני' אבי גבאי ואמר: "אה, כן, עכשיו אני לא יודע. אני דיברתי על המפלגה שלה, אני לא יודע לגבי 'המחנה הציוני' עכשיו, צריך לבדוק אם הוא אומר הלל ביום העצמאות. זה כבר דיון אחר".

על עצם הדיון אמר גפני בתחילת דבריו: "הרבה זמן מנקרת במוחי השאלה למה צריך את הסוכנות. יכול להיות שפעם היה צריך אותה – היא עשתה פעולות וכו' וכו'. למה צריך היום את הסוכנות? מה היא מועילה? מה היא תורמת לעם היהודי, לעם ישראל, למדינת ישראל?".

לדבריו, "תקציבה של הסוכנות לפעולות שהיא עושה זה מתקציב ממשלת ישראל. זאת אומרת, הממשלה בישראל, מכספי משלם המסים, מממנת את הסוכנות בפעולות שלה, לפחות 80%; לא יודע מאיפה הם מביאים את ה-20%. לפי דעתי הם לא מביאים, הכול מגיע מהממשלה כאן, ממשלם המסים".

"לא רק זה", המשיך גפני בדבריו, "היא פטורה ממכרז. הסוכנות עושה פעולה – היא פטורה ממכרז. זאת אומרת, אם אני רוצה להתמודד – אני, תושב ישראל, אני לא מטייל במטוסים בחו"ל, ואני לא מקבל ג'ובים בסוכנות היהודית. אני רוצה לעשות את הפעולה הזאת, ואני לא יכול לעשות את הפעולה הזאת, מכיוון שהסוכנות פטורה ממכרז. ואם כבר נכנסתי לעשות איזה פעולה כזאת – אגב, כל הפעולות זה פחות או יותר פעולות ישראליות: להחזיק דיור ציבורי ולעשות פעולות של – דברים שעושים כאן מאז שהתפתח המגזר השלישי, פעולות דרך תרומות שאוספים, נעזרים בממשלה במה שנקרא קול קורא והתנאים שנלווים לזה, שמקפידים על קוצו של יו"ד".

"פעם לא היו מעזים בכנסת להגיד נאום כזה כמו שאני נואם עכשיו. גם אני לא העזתי", הוסיף גפני, "יש לי חסינות, ומותר לי להגיד".

בהמשך, התערב היו"ר חסון ואמר לגפני: "אפילו ש"ס יושבת בסוכנות. הנה, נמצא כאן יושב-ראש ש"ס העולמית" גפני השיב: "באמת, באמת סתמת לי את הפה, סתמת לי את הפה בזה שנציגי המפלגות יושבים שם. אז ש"ס יושבת, אז מה? גם אם אנחנו יושבים הייתי אומר את אותו דבר".

לסיום הבטיח גפני: "לא ארפה מהם, בלי נדר ובעזרת השם: למה צריך לממן פעולות בארץ מכספי ממשלת ישראל? למה אי-אפשר לתת את זה לתושבים בישראל? למה הם פטורים ממכרז? למה פה אני צריך להשתתף במכרז? אתה יודע מה? אני, עמותה של הקיבוצים, שאני רוצה לעשות פעולה לחיילי מילואים, למה אני חייב במכרז, והסוכנות לא? למה? למה אני צריך לשלם מס, על כל המשתמע מכך, שזה הון תועפות, והסוכנות לא?".
משה גפני הסוכנות היהודית עליזה לביא יאיר לפיד יום העצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד