י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

שנה וחצי לאחר אסון 'אוטובוס המוות': זהו גזר הדין לנהג • פרסום ראשון

גזר הדין של נהג אוטבוס המוות באסון קו 402 - 4 שנות מאסר ופיצוי - 12,000 שקלים לששת משפחות ההרוגים • הנהג התחתן בשנה האחרונה ונולד לו ילד "משתדל להאמין שבסופו של דבר איכשהו הכל לטובה, הקדוש ברוך הוא, משתדל לאחוז באמונה"

חיים ביטון על רקע האוטובוס. צילום: פלאש 90
חיים ביטון על רקע האוטובוס. צילום: פלאש 90



כשנה וחצי לאחר התאונה, בית משפט גזר ארבע שנות מאסר על נהג 'אוטובוס המוות' חיים ביטון, שברשלנותו גרם למותם של 6 נוסעי קו 402, ופציעתם של הנוסעים האחרים.

כפי שסוכם בהסדר הטיעון, נגזרו על ביטון ארבע שנות מאסר בפועל, ושנה נוספת על תנאי. ל'בחדרי חרדים' נודע כי בניגוד לדרישת פרקליטות מחוז ירושלים כי נהג קו 402 ישלם פיצוי של עשרות אלפי שקלים לכל משפחה, השופט יהושע צימרמן סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, גזר על הנהג פיצוי כולל בסך 80,000 ש"ח, כך שכל משפחת הרוג יקבלו 12,000 ש"ח ושרה שפרלינג הכלה שנפצעה קשות, תקבל 8,000 ש"ח. בנוסף, נשלל רשיון הנהיגה של ביטון למשך 15 שנים ושלילה לצמיתות ברכב ציבורי.

"יכולותיו הכלכליות של נאשם לא אמורות לקחת בחשבון את סכום הפיצויים למשפחות ההרוגים והפצועים", ובפרקליטות ביקשו מבית המשפט לגזור על הנהג פיצוי של עשרות אלפי שקלים לכל משפחה. לעומת זאת, עו"ד לאה גולדמן, פרקליטתו של חיים ביטון ביקשה להתחשב במצבו הכלכלי.

הסדר הטיעון כלל הסכמה על ארבע שנות מאסר ופסילה לצמיתות על רכב ציבורי, אולם על שאר הדברים לא הגיעו להסכמה. "העובדה כי מדובר בנאשם שאינו עבריין, פרנסתו נגדעת, מעשיו גורמים למצוקה כלכלית, גם בהקשר הפיצויים, מחזה שאנו רואים כמעט בכל העבריינים של גרימת מוות ברשלנות - לכן אין נסיבות יוצאות דופן, נבקש לכבד את ההסדר" אמר בדיון נציג הפרקליטות עו"ד אביעד דואק. לגבי נהיגה ברכב שאינו ציבורי ביקש לפסול אותו למשך 20 שנה.

לפני מתן גזר הדין, כך נוגע ל'בחדרי חרדים', ביקש הנהג חיים ביטון לומר כמה דברים ופנה לשופט: "אין לי כל כך הרבה מה לומר, פשוט אין לי מאיפה להתחיל, שום דבר לא ינחם אף אחד, לא יעזור. אני בשנה האחרונה התחתנתי, ובחודש האחרון זכיתי לילד, אני לא בא לדבר על הכאב שלי, אני רק בא לומר שאני יודע מה זה קרבה של קרוב משפחה ואני לא רוצה לדמיין לאבד מישהו קרוב, (בוכה....), אני משתדל להאמין שבסופו של דבר איכשהו הכל לטובה, הקדוש ברוך הוא, אין לי שמץ של מושג איך אבל משתדל לאחוז באמונה".

ביטון המשיך בדמעות: "אני לא מרשה לעצמי לדבר על המשפחות על הכאב שלהם, זה לא דבר שאפשר בכלל, גם לא ניסיתי לפנות אליהם, פשוט אני חושב שהם יראו את זה כלעג לרש, קרה מקרה מאוד טרגי סה"כ אני יצאתי לעבודה כמו כל יום רגיל, כל העניין של הרשלנות וחוסר זהירות שהודתי בהם בדיון הקודם, אני מודה כי כנראה באופן שאני התנהגתי באותם שברי שניות כנראה עשיתי שיקול דעת לא נכון שלא מתאים, כנראה שזה לא היה המקצוע שלי, לא היה מתאים לי תוצאה כזאת.

"כבר מעל לשנה מאז התאונה אני משתדל כמה שיותר אני ואשתי למזער את הנזקים להתנהג כרגיל עד שהכל יחלוף מהר, אני הייתי רוצה להתחיל את הריצוי של העונש, אבל הייתי רוצה להשתהות כמה חודשים בשביל התינוק, זה לא יהיה מאחורי גם לא אחרי שאני אשלם את עשרות אלפי השקלים, אמרתי לעו"ד". כך אמר נהג קו 402 לשופטים והמשיך: "לעניין הפסילה שהמשפחה שלי מירושלים ואשתי מדימונה, הנסיעות היו לה קשות ואני לא יכולתי להחליף אותה, אני ממש כואב כל יום את הדבר הזה, אני ממש מתנצל, (בוכה), אני לא יודע כמה שפע וכמה אור וכמה טוב גדעתי מהעולם על ידי שהרגתי אנשים בחיים האלה, אני מתנצל, אני מקווה שבע"ה כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה, עושה לטוב".

השופט יהושע צימרמן אמר כי "עונש המאסר ארוך ככל שיהא, אין בו כדי להחזיר לחיים את קורבנות נהיגתו הרשלנית של הנאשם ואין בו כדי לשקם מפציעתה החמורה את הנוסעת אשר נפצעה - יחד עם זאת יש בעונש המאסר כדי לבטא את האופן שבו על בימ"ש והחברה להתייחס לחומרת מעשיו של הנאשם ותוצאותיהם" ולכן החליט לקבל את הסדר הטיעון, למרות התנגדות בעלה של המנוחה לאה מלמוד ע"ה (61) ואמר כי זה הסדר "סביר ומאוזן".

בעניין הפיצויים לגבם היתה מחלוקת בין הצדדים, אמר השופט כי באופן כללי הוא תומך בהטלת פיצוי בהיקף משמעותי שיש בו אקט ענישתי עם היבטים מוסריים וחינוכיים. אולם, "משמעות קבלת עתירה זו (עשרות אלפי שקלים לכל נפגע א.ש.) הינה הטלת פיצוי מצטבר כבד ביותר". עוד הוסיף כי במידה וייעתר לבקשת הפרקליטות, יש בו כדי להביא את הנהג ביטון ביוצאו מהכלא "אל שוקת שבורה מבחינה כלכלית. אינני סבור כי הדבר נכון". באשר לפסילת רישיון נהיגה, קבע כי ייאסר עליו לנהוג ברכב שאינו ציבורי במשך 15 שנים, וברכב ציבורי ייאסר עליו לנהוג לצמיתות.



הנהג חיים ביטון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90צילום: הנהג חיים ביטון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
הנהג חיים ביטון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90


בכתב האישום המתוקן שהוגש, צויין כי נהג האוטובוס חיים ביטון, יכול היה להבחין במשאית, לראשונה, ממרחק של כ-840 מטרים לכל הפחות. ביטון לא הבחין במשאית מבעוד מועד והמשיך בנסיעתו הרגילה. הנהג סטה לשוליים ועדיין לא הבחין במשאית.

באיחור ניכר, כשהאוטובוס מצוי במרחק של כ-30 מטר לערך מהמשאית הבחין הנהג במשאית, רק אז הסיט את האוטובוס חזרה לנתיב הימני אך היה זה מאוחר מדי - הוא פגע במשאית עם חלקו הימני קדמי של האוטובוס בחלקה האחורי שמאלי של המשאית ובמנוף הממוקם שם.


וידאו מצמרר: שחזור אסון 'אוטובוס המוות'

כתוצאה ממהירות הנסיעה של האוטובוס ועוצמת ההתנגשות, המשיך האוטובוס להתקדם, תוך שחלקה האחורי שמאלי של המשאית והמנוף חודרים לתוך צדו הימני של האוטובוס. כתוצאה מכך, הדופן הימנית של האוטובוס התעוותה, נדחפה לאחור ובחלקה נהרסה לחלוטין וחלק מהמושבים בצד ימין של האוטובוס נעקרו ממקומם.

כתוצאה מהתאונה, נדחף חלקה האחורי שמאלי של המשאית שמאלה לתוך הנתיב הימני, חלקה הימני קדמי של המשאית נדחף ימינה ונתקע במעקה הבטיחות. חלק מהמטען שהיה על המשאית נפל בצד ימין ובצד שמאל של המשאית.

בתאונה נפגעה הנוסעת שרה שפרלינג באורח קשה בידה הימנית שנקטעה ברובה וברגלה הימנית שרוסקה. שרה, שהייתה אמורה להתחתן מספר שבועות לאחר מכן, עברה מספר ניתוחים לאיחוי הפציעות, אושפזה בבית החולים אסף הרופא למשך כ-6 שבועות, מחציתן במחלקה לטיפול נמרץ לאחריהן הועברה להמשך שיקום בבית החולים תל-השומר. חצי שנה לאחר מכן, נפצע חתנה קובי קסטלניץ בתאונת דרכים בירושלים, אך בחסדי שמים נפצע באורח קל בלבד. לפני כשמונה חודשים, השניים נישאו...
אוטובוס המוות גזר דין קו 402 חיים ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד