י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

סערה: אב ביה"ד הרבני בתל אביב נגד הגרי"ד גרוסמן: "עדותו חלשה"

פרשת אבי סרבן הגט: לאחר שנפגש במשך שעות עם הסרבן בארה"ב, העיד הגרי"ד גרוסמן כי לאביו המוחזק כקלף מיקוח בישראל אין כל קשר לעובדה שבנו מסרב לתת גט ואין לו כל השפעה עליו, אך אב ביה"ד הרבני לא התרשם מעדות הגרי"ד וקבע שמדובר ב"עדות חלשה". אב בית הדין רמז כי הרב גרוסמן הובא להעיד רק בשל היותו "פוטוגני" ו"שם מצלצל" • כל הפרטים

צילומים: פלאש 90 וצילומסך יוטיוב
צילומים: פלאש 90 וצילומסך יוטיוב



פרשיית סרבן הגט שאביו מוחזק כקלף מיקוח בישראל מסרבת לגווע כאשר ביה"ד דוחה השבוע עדות משמעותית נוספת התומכת באבי הסרבן, הפעם של חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן.

'בחדרי חרדים' חושף כי בימים האחרונים הרב גרוסמן העיד בפני בית הדין הרבני ושב על טענתו לפיה אין לאב המבוגר כל קשר לעיגון, אך הרב שלמה שטסמן העומד בראש ההרכב תקף את הגרי"ד גרוסמן וכינה את עדותו "חלשה". כמו"כ ציין אב ביה"ד כי נראה שיש מאמץ מצד האב לגייס "שמות מצלצלים" והקניט את הגרי"ד כששאל אותו אם יתכן ומשתמשים בו לצרכי יחסי-ציבור.

הרב שלמה שטסמן פנה אל אבי הסרבן ושאל אותו מדוע שלח את הגרי"ד גרוסמן לשכנע את הבן והטיח בו בציניות כי אמנם הרב גרוסמן "הדליק משואה והוא גם מאוד פוטוגני אך אני שואל מה זה שייך לבן שלך?"

האב השיב כי שלח גורמים נוספים חוץ מהרב גרוסמן במטרה להשפיע על בנו לתת גט, וכי הוא מוכן לשלוח על חשבונו כל גורם שיוכל לשכנע את הבן לתת גט. האב הסביר כי ידיד משותף המליץ לו על הרב גרוסמן כיוון שהוא תלמיד חכם פיקח ובעל יכולת השפעה שזוכה להערכה גם במערכת הרבנות.

חרף כל זאת בחר הרב שטסמן לציין כאמור כי עדותו של הרב גרוסמן חלשה בשל העובדה כי הוא אינו מונח בתיק לפרטי פרטים.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי במהלך עדותו נדרש הרב גרוסמן לפרט על קשריו עם אבי המעגן. האב והרב גרוסמן הצהירו כי לא הכירו קודם וכי הרב נפגש עם הבן לבקשת ידיד משותף שמבקש להביא לסיום הפרשייה.

הרב גרוסמן הביע את מורת רוחו מכך שבתקשורת פורסם שאבי הסרבן תורם למוסדותיו - דבר שהוכחש הן על ידי הרב גרוסמן והן על ידי האב - כל זאת במטרה להטיל דופי בעדות הגרי"ד ובאבי הסרבן.

"אינני מבין מדוע, אך נראה שלבית-הדין יש מטרה מרכזית אחת – להקשות על האבא אומר דיין ותיק שנחשף לחומרים בתיק. "רואים שבית הדין דוחה ופוסל כל ניסיון של האבא להשפיע על הבן לתת גט. מנסים להצר את צעדיו. הוא הציג מכתבים של רבנים חשובים שניסו להתערב ולהשפיע על הסרבן בשליחותו אך ביה"ד מתעלם שוב ושוב מבלי לנמק מדוע".

יצויין כי מלבד הגרי"ד גרוסמן גם נשיא ביה"ד הגדול לשעבר הגרש"מ עמאר שיגר פסק הלכה ארוך ומנומק המנוגד לפסיקת ביה"ד הרבני וקובע כי הסנקציות כנגד האב פסולות, אך גם חוות דעתו של הגרש"מ נדחתה ע"י ביה"ד הרבני. אב ביה"ד הרב שלמה שטסמן התייחס לכך בדיון ואמר "אני מבין שחשבו ששמו (של הרב גרוסמן) עושה רושם גדול על ביהמ"ש כמו שחשבו שהרב עמאר עושה רושם על ביה"ד הגדול".

בדיונים הוצגו גם מכתביהם של זקן מועצת גדולי התורה לשעבר האדמו"ר מערלוי זצוק"ל, הגרמ"צ הלברשטאם והאדמו"ר מפאפא שהעידו כי ניסו לבקשת האב להשפיע על הבן הסרבן ללא הצלחה וכי אין לאב המבוגר כל קשר לעיגון, "נדמה שביה"ד הרבני סימן אותו מטרה ומתעלם בשיטתיות מראיות ועדויות של אישים מכובדים" סיים הדיין.



הבן, סרבן הגטצילום: הבן, סרבן הגט
הבן, סרבן הגט


כזכור, הסיפור החל כאשר בני זוג חרדים, אזרחי ארה"ב נישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדיהם. לפני כעשור ביקרו בני הזוג וילדיהם בישראל. ובמהלך הביקור נתגלע סכסוך בין בני הזוג. הבעל שב לארה"ב ומאז הוא מסרב לתת לאשתו גט, חרף פסק דינו של בית הדין הרבני. טענתו המרכזית היא כי ילדיו שוהים בישראל בניגוד לרצונו ולאמנה הבינלאומית נגד חטיפת ילדים והוא מתנה את מתן הגט בהשבת ילדיו לארה"ב.

בתביעה שהגישה האשה בישראל, הציג אגף העגונות בבתי הדין הרבניים עמדה כי אביו של הבעל הסרבן, איש עסקים ותורם גדול מהמגזר החסידי, ביחד עם אשתו, הם העומדים מאחורי העיגון. בפועל, אנשי האגף לא הצליחו לספק ראיות לטענה הזו. לפני כשנתיים כאשר הגיעו ההורים המבוגרים לישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות בתיק שבמהלכה החרים את דרכוניהם והוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ. בסופו של ההליך גזר אב ביה"ד הרב שלמה שטסמן על האב עונש מאסר בפועל עד שבנו המתגורר בארה"ב יתן גט.

הפרשה יצרה סערה גדולה כיוון שמדובר בהחלטה תקדימית, שכן לראשונה בתולדות בתי הדין ניתן עונש מאסר כנגד הורה – ולא כנגד סרבן.

לאחר מספר חודשים וללא סיבה הנראית לעין חזר בו ביה"ד במפתיע מהטענה כי האם קשורה לעיגון והורה על שחרורה, אך האב עודנו מוחזק כבן ערובה בישראל כשצו עיכוב יציאה תלוי ועומד כנגדו.

האב, שמכחיש כל קשר לעיגון, עתר לבג"ץ נגד פסק הדין כשלעתירה מצורף מכתב של הגרי"ד גרוסמן רבה הראשי של מגדל העמק וחבר מועצת הרבנות הראשית, שנתבקש על ידי ידידו של האב לדבר על ליבו של הבן. במכתבו לבג"ץ גולל הגרי"ד גרוסמן את דבר שיחתו עם הסרבן שארכה מספר שעות. הבן הסרבן הצהיר בפני הגרי"ד כי לא אכפת לו שאביו "יישאר בארץ גם 150 שנה" משום שילדיו שנחטפו לישראל חשובים לו יותר. עוד ציין הגרי"ד גרוסמן כי מההתרשמות הכוללת שלו האב עושה את מירב המאמצים העומדים לרשותו בכדי שבנו ייתן את הגט וישחרר את העגונה אך הבן לא נשמע לו.

בעקבות המכתב הורה בג"ץ לבטל את עונש המאסר שהושת על האב והורה לבית הדין הרבני לבחון שוב את התיק ולזמן את הגרי"ד גרוסמן למתן עדות.
סרבן הגט הנגיד החסידי הרב שטסמן הרב גרוסמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד