י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

יהדות התורה לדרעי: "רסן את האנשים סביבך"

בצעד יוצא דופן, שיגרו אמש חברי הכנסת של 'יהדות התורה' מכתב ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי, נגד התבטאויותיו של יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי על אפליית הבנות הספרדיות במוסדות האשכנזים: "רסן את אנשי הציבור שבסביבתך", כתבו הח"כים לדרעי

יהדות התורה לדרעי: "רסן את האנשים סביבך"



בצעד יוצא דופן, שיגרו אמש חברי הכנסת של 'יהדות התורה' מכתב ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי, נגד התבטאויותיו של יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי על אפליית הבנות הספרדיות במוסדות האשכנזים. הח"כים שלא הזכירו במפורש את שמו של מרגי, ביקשו מדרעי לרסן את "אנשי הציבור שבסביבתך" ולטענתם, ההכללות בנושא "יוצרות אוירה עכורה, שאותה מנצלים גורמים שונים ללבות את אש המחלוקת העדתית", כך פורסם הבוקר בוואלה! חדשות.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי כבר ביום שני השבוע, בישיבת הסיעה, הח"כים התבקשו לחתום על המכתב לדרעי, אולם ח"כ ישראל אייכלר ביקש לדחות את שליחת המכתב במספר ימים, זאת בעקבות פרסום הקלטה שבה הוא נשמע מתייחס - לכך ש"אצל הספרדים יש רפיון ובשל כך הם הולכים לצבא", מה שגרר סערה תקשורתית גדולה. כעת אייכלר רצה להרגיע את הרוחות ולא לגרור לזעם נוסף.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים", כי שר הבריאות יעקב ליצמן הציע בישיבת הסיעה להזמין את מרגי למקום ולשוחח עימו גלויות, אך ח"כים אחרים טענו כי "אין טעם לעשות זאת".

המכתב נשלח לדרעי, בעקבות הבהרתו של מרגי כי במידה והוא יגלה ברשימות המחוז החרדי, כי קיימת השנה אפליה עדתית, הרי שהוא ידרוש לנקוט בהליכים נגד המוסדות המפלים ואף לעצור להם את התקציבים.

במכתב לדרעי כתבו הח"כים: "לאחר שבס"ד הגענו לתקופה בה רוב התלמידות כבר מסודרות בסמינרים, אנו מוצאים לנכון להעיר את תשומת לבך לנקודה חשובה בנושא שבנדון. השנה, וכך גם בכל שנה, וגם במהלך השנה, בכל הזדמנות שאפשר, אנו מגנים ומוקעים התנהלות שהפגיעה על רקע עדתי. למעשה, כאשר בוחנים היטב את מה שקורה בשטח, מגיעים למסקנה כי יש יותר ויותר מקרים שהסיבה למקרים של אי קבלת תלמידות לסמינרים, הם על רקע דתי ולא על רקע של השתייכות עדתית", טענו.

על פי מידע שהגיע ל"בחדרי חרדים", ח"כ משה גפני ביקש להוסיף את השורות הבאות למכתב: "ידועים מקרים לא מעטים, שתלמידות אשר לא התקבלו על ידי סמינרים ספרדיים פנו לסמינרים אשכנזיים, וכאשר לא התקבלו העלו טענות כאילו הדבר נעשה על רקע עדתי, בשעה שהיה ברור כי הסיבות הן על רקע דתי וכד', סיבות שבגללן לא התקבלו גם בסמינרים הספרדיים שאליהם נרשמו, ולא על רקע עדתי".

עוד כתבו כי "גם בית המשפט שדן בשנה שעברה בנושא זה הכיר בעובדה, שיש מקרים רבים שבהם אי קבלת תלמידות לסמינרים לא היו על רקע עדתי אלא על רקע דתי וכד'".

בשלב זה של המכתב, התייחסו ח"כי 'יהדות התורה' במכתבם לדרעי, לעובדה שח"כים מש"ס, כדוגמת מרגי, מפיצים מסרים על אפלייה עדתית, מה שלדבריהם לא נכון ומסוגל לגרום לנזק רב, "והנה, למרות המצב בשטח, אנו עדים שוב ושוב להכרזות שיש בהן הכללות, מפי אנשי ציבור שבסביבתך, ומיותר לציין כי במקרים כאלה הנזק רב על התועלת. שהרי אתה יודע כמונו, כמה מאמצים ויזע מושקעים במוסדות החינוך החרדי על ידי צוותי החינוך הרוחניים המבקשים לברר על המצב הרוחני של כל תלמיד/ה והתאמתו למוסד החינוכי, ועל כן סומכים על אותם מנהלי מוסדות החינוך, שכולנו מעריכים ומוקירים אותם".

"עלינו להדגיש", הוסיפו הח"כים, "כי מלבד העובדה שהכללות אלו יוצרות אוירה עכורה, שאותה מנצלים גורמים שונים ללבות את אש המחלוקת העדתית, הדבר עלול לגרום – על ידי הכללת תלמידות שאינן מתאימות מבחינה רוחנית – לירידה ברמה הרוחנית של המוסדות. דבר זה מנוגד גם להשקפתך ודעתך. למרות שאנו נמצאים במסגרות ארגוניות שונות ונפרדות".

"אנו מבקשים ממך למצוא תא הדרך להשתדל ולרסן אנשים אלו ולמנוע מהם לצאת בהכרזות שאינן מדויקות ואף מזיקות לכלל מוסדות החינוך והיהדות החרדית, ואחריתה מי ישורנו", ביקשו לסיום מדרעי.
אריה דרעי שס יהדות התורה משה גפני יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד