ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

פיגוע ירי מהר הבית; שני בני אדם במצב אנוש; 3 מחבלים נוטרלו

פיגוע קשה במתחם הר הבית: שלושה מחבלים פתחו באש לעבר שוטרים השוהים על ההר ופצעו שלושה • לאחר מרדף הם חוסלו, על גופותיהם נמצאו אמצעי נשק • בהוראת מפקד המחוז, הר הבית פונה מאנשים ולא תתקיים היום תפילת יום השישי בהר

פיגוע ירי מהר הבית; שני בני אדם במצב אנוש; 3 מחבלים נוטרלו
.



ירי מתוך הר הבית: שלושה פצועים בפיגוע ירי שבוצע מתוך מסגד אל אקצה על ידי מחבלים.

הבוקר בשעה 7:10 לערך, אירע פיגוע ירי בירושלים, אש נפתחה לעבר ישראלים בשער האריות מתוככי הר הבית, על ידי שלושה מחבלים.
צפו ברגעי הדרמה על ההר:

שניים מהישראלים כבני 25, נפצעו באורח אנוש ופונו לחדר הטראומה בבית החולים הדסה הר הצופים, פצוע נוסף כבן 40 במצב בינוני פונה לבית החולים הדסה עין כרם. שלושה מחבלים נורו למוות ובשלב זה נבדק, האם על מי מהם יש בנוסף גם מטען חבלה בירושלים.

מחקירה ראשונית של המשטרה עולה, כי שלושת המחבלים שהגיעו להר הבית, הלכו לכיוון אחד השערים כשהם חמושים. תוך כדי הבחינו בשוטרים, ירו לעברם ונמלטו לכיוון המסגדים בשטח הר הבית. התנהל מרדף אחריהם ושלושת המחבלים חוסלו על ידי השוטרים. על גופותיהם נתפסו שני קרל גוסטב ואקדח.

בתיעוד שפורסם ברשת, נראה אחד המחבלים, שוכב על הקרקע כשמסביבו אנשי כוחות הביטחון, והוא מעמיד פני מת. בשלב מסויים הוא קם ומתחיל לרוץ. השוטרים פותחים לעברו באש מטווח אפס והוא מחוסל בצרור יריות.

צפו:


יחיאל שטרן חובש 'איחוד הצלה' סיפר: "כשהגעתי למקום סייעתי בפעולות ההחייאה על פצוע אנוש שכבר פונה לבית החולים. פצוע נוסף אף הוא ללא הכרה ומתנדבים נוספים של איחוד הצלה מבצעים בו כעת פעולות החייאה. כמו כן הענקנו טיפול לפצוע שלישי באורח קל עד בינוני מרסיס".

"מחלון ביתי נשמעו קולות ירי מתוך מתחם הר הבית" סיפר נידאל סאדר חובש רפואת חירום של איחוד הצלה מצוות מזרח ירושלים שמתגורר בכניסה להר הבית, "יצאתי ועליתי מיידית על אופנוע החירום של איחוד הצלה ולבקשת השוטרים נכנסתי ראשון למקום והתחלתי בפעולות ההחייאה בחצר מתחם הר הבית ע"י המסגד על פצוע אנוש יחד עם צוות רפואי של הסהר האדום תוך כדי שהצטרפו אלינו צוותי רפואה של המשטרה ומתנדבים נוספים של איחוד הצלה. כמו כן נמסר לנו כי פצוע נוסף במצב אנוש ושני נפגעים קל וקל עד בינוני טופלו ע"י מתנדבים נוספים בכניסה למתחם הר הבית".

על פי תעודות הזהות שנמצאו על גופות המחבלים, מדובר בישראלים בעלי תעודות זהות כחולות, שניים מהם בני 19 ואחד בן 30 כולם תושבי אום אל פחם בצפון. אולם בשלב זה בודקים עדיין במערכת הביטחון האם אכן התעודות שייכות למחבלים.

בהמשך לדיווח ועל פי הוראת מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי נסגרו שערי הר הבית ושטח הר הבית פונה מאנשים. כמו כן לא יתקיימו היום תפילות יום שישי בהר. בנוסף סגרה המשטרה את הכניסות לכלי רכב ואזרחים בשער יפו ובשער שכם כך גם בכניסות נוספות, כחלק מטיפול המשטרה בפיגוע החריג בתוככי מתחם הר הבית.

בעקבות הפיגוע, מתח ודאגה בישראל מפני התגובות בעולם, שכן הר הבית כידוע, מקודש גם לדת המוסלמית, ופיגוע כזה המתחרש במקום המקודש להם ביותר, מעורר חשש מהבאות. נכון לעכשיו, מאות שוטרים פרוסים ברחבי הבירה להבטיח את שלומם של אזרחי ישראל ובשלב זה, השקט נשמר.

התגובות לפיגוע לא איחרו לבוא

מתנדבי זק"א בזירה. צילום: דוברות זק"אצילום: מתנדבי זק"א בזירה. צילום: דוברות זק"א
מתנדבי זק"א בזירה. צילום: דוברות זק"א


השר לביטחון פנים ח"כ גלעד ארדן, הגיב בדרכו לזירת הפיגוע: "הפיגוע היום הוא אירוע קשה וחמור שנחצו בו קווים אדומים, הפיגוע נמצא עדיין בחקירה ויחייב אותנו לבחון את כל סידורי האבטחה בהר ובסביבתו. אני קורא לכל מנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולשמירה על השקט בירושלים".

השר להגנת הסביבה, לירושלים ומורשת, זאב אלקין, אמר בעקבות פיגוע הירי בירושלים, שבמהלכו נפצעו שני ישראלים באורח אנוש ואחד נוסף במצב קל עד בינוני, כי "השימוש הציני בהר הבית, כמעין שטח של חסינות להסתה וטרור יצטרך להיפסק. אנחנו לא ששים לפעול בהר הבית, אבל כשצריך נפעל. עצם הרצון של המחבלים להשתמש בהר הבית מתחיל בהסתות, בעבר היו הרבה אירועים של הפרת סדר, שהפסיקה בעזרת מאמצי כוחות הביטחון והשר לביטחון פנים".

שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה לפיגוע הבוקר בירושלים ואמרה: "הפיגוע הרצחני שיצא היום ממתחם הר הבית, מחייב בחינה מן היסוד של הסטטוס בהר. הגיע הזמן שהר הבית יהיה מקום פתוח וחופשי לכולם, ללא הגבלת שעות או אזורים, כמו בכל מקום אחר בירושלים. הווקף צריך לנהל אך ורק את המסגד ולא את ההר כולו שהינו בריבונות ובאחריות ממשלת ישראל. רק כך יחזור השקט והביטחון להר ולעיר העתיקה. נתפלל כולנו לשלומם של הפצועים ומאחלת להם החלמה מהירה".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן הגיב על הפיגוע בהר הבית: "מערת המכפלה, הר הבית ושכם הם 3 המקומות שחז"ל אמרו שניקנו בכסף בארץ ישראל ואין ערעור על שייכותם לעם היהודי. אנחנו רואים שבשבוע האחרון יש מאמץ פלסטיני גדול לקעקע את השייכות דווקא של מקומות אלו לעם היהודי. זה התחיל בהחלטת אונסק"ו שמערת המכפלה היא אתר מורשת פלסטיני ונמשך היום בניסיון של שלושה טרוריסטים פלסטינים בהר הבית.

סגן השר הוסיף ואמר: "כנגד המאמץ הזה מדינת ישראל צריכה לחזק את שלטונה ואחיזתה בהם ולהבטיח את האפשרות שכל יהודי יוכל להתפלל בהם בכל זמן ובבטחה. אני מתפלל לרפואתם של הפצועים. טוב עשתה המשטרה שסגרה את הר הבית וכדאי שייסגר עד אשר יובטחו השקט והביטחון בהר".

חבר ועדת חוץ וביטחון חבר הכנסת מוטי יוגב מ'הבית היהודי' הגיב בדקות האחרונות לפיגוע הקשה ואמר: "אצלנו הר הבית הוא 'ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים'. אצלם, בסיס טרור ושנאה. יש לסגור את הר הבית למוסלמים לתקופה ממושכת ולהדק את השליטה הביטחונית והמדינית בו. הר הבית בידינו אינה רק סיסמא, וזו צריכה להיות מציאות ברורה בשטח. יש לרדוף את המחבלים, שולחיהם, המסיתים והסייענים עד חרמה. רפואה שלמה לפצועים".

כזכור, לפני כחודש אירע פיגוע דומה, סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים, בו נרצחה לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד. גם בפיגוע זה שלושה מחבלים עשו שימוש בכלי נשק ובסכינים.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך החלו בהערכת מצב בקרבת זירת הפיגוע הבוקר.

• ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים לפני זמן קצר שיחת עדכון בעקבות הפיגוע, בו השתתפו: שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך ומתאם הפעולות בשטחים תא"ל יואב פולי מרדכי.

בישיבה זו הוחלט לסגור היום, את ההר מסיבות ביטחוניות. יתבצעו סריקות כדי לוודא שאין עוד נשק על הר הבית. וכן סוכם כי הסטטוס קוו בהר יישמר.



בסיכום שפירסמה המשטרה בשעה 11:30 נכתב כך: בשעה 07:00 בבוקר נשמעו יריות בשטח הר הבית במתחם הסמוך לשער האריות.

שלושה מחבלים שהיו בשטח ההר מבצעים ירי לעבר כוח משטרה, ונוטרלו.

אחד מהמחבלים שנמלט לכיוון רחבת המסגד ניסה להימלט לתוך המסגד ומשהמשיך להוות איום על הכוחות נורה ונוטרל.

במהלך בדיקה שביצע חבלן משטרה על המחבל השלישי שנורה, הוא ניסה להתרומם אך נורה ונוטרל במיידי.

במקום נתפסו שני נשקים מסוג קרל גוסטב אקדח וסכינים.

בפיגוע נפגעו באורח קשה מאוד שני שוטרים ושוטר נוסף נפגע באורח קל .פונו לבית החולים.

בהוראת מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, מיד לאחר הפיגוע שערי הר הבית נסגרו ותפילות יום השישי לא יתקיימו.

במקביל בוצעה סריקה בהר הבית לאיתור מפגעים פוטנציאליים ו/או הימצאות אמל"ח.

במשטרה ציינו כי מדובר בפיגוע רצחני וחריג שמהווה קו אדום בו חולל מקום תפילה דתי על ידי מחבלים שניצלו את חופש הדת לצורך מימוש פיגוע טרור שכוון כלפי שוטרים. המשטרה הגיבה במיידי ולפי הנחיית מפקד המחוז נסגרו שערי הר הבית ותפילות יום השישי לא יתקיימו וזאת לצורך סריקה מבצעית בשטח ועד לקיום הערכת מצב מבצעית. המשטרה ממשיכה בפעילות מבצעית תוך תגבור הכוחות ופריסה הן בתוך שטחי העיר העתיקה, מבואותיה ושטחי הר הבית והן בגזרת ירושלים ועוטף ירושלים במטרה לשמור על השקט והבטחון ולהחזיר את הר הבית לשגרה

עודכן לאחרונה, בשעה 11:36
פיגוע ירי הר הבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד