י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרסום ראשון: ברקת קיבל אור ירוק על מתחם ורבורג

לאחר שנים של מאבק: החרדים דרשו את המתחם למבני חינוך כפתרון למצוקה בקרית יובל, מנגד רה"ע ברקת התעקש שהמקום יהפוך למתחם בילוי שכונתי, אך דיל בין האחרון לרבני 'דגל' שנחשף ב'בחדרי' הוביל לדרמה כל הפרטים על מאחורי הקלעים

ברקת, מרחב ורבני 'דגל' סולובייציק ואפרתי. (ארכיון)
ברקת, מרחב ורבני 'דגל' סולובייציק ואפרתי. (ארכיון)



פרסום ראשון: כחלק מהעסקה שנרקמה בין 'דגל התורה' בירושלים לראש העיר ניר ברקת ושנחשפה ב"בחדרי חרדים", מתחם ורבורג בשכונת יובל בירושלים, שעם השנים הפך לסמל המאבק בין החילונים והחרדים בעיר, יעלה השבוע, יום שלישי, לשינוי תב"ע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, זאת לאחר שנים רבות שהתוכנית עוכבה בעקבות התנגדות החרדים שדרשו את המתחם הענק עבור אכלוס מוסדות החינוך של התושבים החרדים.

על פי התוכנית, הייעוד של המתחם ישונה מ"בנין ציבור לשימוש בית ספר עירוני", ויהפוך למרכז תרבות ופנאי, שישמש בעתיד עבור: בית לחייל הבודד, מעונות סטודנטים, מבנה למכינה צבאית ותוכנית בוגרים, מרכז תרבות ואולם, קפיטריה ובית קפה שכונתי, גינה קהילתית.

כאמור, במשך שנים, המקום עמד בשממתו, בעקבות עזיבת תושבים חילונים את השכונה, ובעקבות התנגדות חריפה של ראש העיר ברקת להעניק את המקום לצרכי החרדים. ברקת התעקש להפוך את המקום למרכז בילוי שכונתי, בעוד התושבים החרדים ונציגי הציבור טענו כי המבנה שנועד לשמש כבית ספר, יכול לפתור את המצוקה הגדולה הקיימת בשכונה, ולשמש כמקום עבור מוסדות החינוך החרדיים.

כעת, בעקבות כך ש'דגל התורה' הצליחה להביא לרשימת הישגים גדולה עבור המגזר החרדי המתגורר בשכונות המעורבות בירושלים, ובכללן קריית יובל – רבני התנועה בירושלים – נתנו לברקת אור ירוק להתקדם עם התוכנית בוועדה המחוזית, ולהסיר את הדרישה שהמקום ישמש את מבני החינוך החרדיים, זאת בשל קבלת הבטחה למבני קבע למוסדות וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים".

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי דבר התוכנית, שכאמור עוכבה שנים רבות, הועלה בסוף השבוע שעבר על ידי דלית זילבר המשמשת כיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים, זאת לאחר שהיא מסיימת את תפקידה בקרוב לטובת תפקיד מנהלת מנהל התכנון. זילבר ביקשה "לנקות שולחן" ולהביא לדיון בוועדה את התוכנית של ורבורג העומדת בהמתנה שנים רבות.

בעקבות כך, ברקת נפגש בשבוע שעבר עם רבני 'דגל התורה' בירושלים, שעימם הוא מנהל דיאלוג קרוב, ולאחר דין ודברים והתחייבות על אופי המקום המתוכנן ושכל התקדמות תעשה בתיאום מוחלט – הרבנים העניקו לו אור ירוק ובכך, באופן חריג, התוכנית הוכנסה לסדר היום של הועדה המחוזית.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי גם ללא בקשתה של זילבר, התוכנית הנוכחית הייתה צפויה לעלות בקרוב לדיון בוועדה המחוזית, זאת לאחר שכאמור, היא הייתה חלק מההסכם בעסקת הענק בין 'דגל התורה' לברקת, וכבר במפגש הראשון של "הצוות הסודי" של התנועה ואנשי ברקת – הנושא הועלה.

בנוסף, מלבד, תוכנית ורבורג, תעלה בצמוד בוועדה המחוזית – גם תוכנית מתחם חינוך בשכונת רמת אשכול, שחלקו עתיד לשמש את הציבור החרדי בשכונה, כחלק מן ההסכם המדובר.

בהחלט, מדובר בשינוי דרמטי ביחסי ברקת והחרדים בירושלים, מהלך שהובילו רבני 'דגל התורה' בעיר, במשך חודשים רבים, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים". כעת יהיה מעניין – האיך הנציגים החרדים מהסיעות האחרות בבירה – יגיבו לעסקת הענק של 'דגל התורה'. חלקם מסתבר, כבר עכשיו זועמים על הדרמה שנרשמה מתחם לאפם.

בעיריית ירושלים סירבו להגיב לפנייתנו בנושא. גורמים בעירייה המעורים בנושא אמרו ל"בחדרי חרדים", כי "תוכנית השטח בורבורג סוכמה כבר מספר פעמים בין ראש העיר לנציגים החרדים. גם בקדנציה הקודמת וגם בקדנציה הזו ואין בה כל חידוש. זאת במסגרת ההבנות על שורת פתרונות מוסכמים למבני ציבור חרדים כגני ילדים בתי ספר וכד'".

"תוכנית זו מקודמת בהסכמה לצד קידום תוכנית קריית החינוך ברמת אשכול שמוקמת לצד מוסדות חינוך כללים, הכוללת השכלה גבוהה ומכללות. כשהכל נעשה בהידברות ובהסכמה. כעת זה עולה לאישור תבע במחוזית. בהמשך יבוא כמקובל להקצאות ותכנון פרטני בוועדות העיריה הרלוונטיות על פי החוק ובשקיפות מלאה".

מנגד, תושבי השכונה החרדים זועמים וטוענים בשיחה עם "בחדרי חרדים" כי "מרנן הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף התנגדו לפני מספר שנים באופן נחרץ לשינוי התב"ע של מתחם ורבורג. מדובר בהפרה חמורה של דעת גדולי ישראל ואסור שהנציגים החרדים ייתנו לזה יד".
ורבורג קרית יובל דגל התורה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד