כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

להחרים סוחרים המעסיקים פלשתינים?

מודעות קוראות להחרמה של עסקים המעסיקים פלשתינים • הגרש"ד ליפשיץ תומך נלהב: "פיקוח נפש גופני ורוחני כאחד" • הגר"א שלזינגר מתנגד: "זו לא הדרך" • ומה דעתכם?

להחרים סוחרים המעסיקים פלשתינים?



שאלת העסקת ערבים בחנויות או במפעלים יהודיים, כבר עלתה לא פעם לכותרות.

למעשה ניתן לומר שאיננה יורדת מסדר היום.

גדולי ישראל כבר הביעו דעתם בנידון לא אחת.

היה זה כבר לפני שנים רבות, כאשר הגרי"ש אלישיב הורה למנהל צרכניית 'ברכת רחל' , הרב דוד זיכרמן, לפטר, מסיבות בחוניות, את הפועלים הפלשתינים המועסקים אצלו.

גם דעתו הנוקבת של הגר"ח קנייבסקי ידועה בנידון, והוא מורה לכל שומעי לקחו שלא להעסיקם.

באחת ההזדמנויות, הגיע למעונו של הגר"ח אדם שביקש ברכה להצלחה במשפט שהתנהל נגדו בגין העסקת פלשתינים ללא רישיון, והגר"ח התבטא בתקיפות: "אכן מגיע לך עונש".

הפעם, המאבק חצה רף נוסף, כאשר מודעות התנוססו לאחרונה על גבי לוחות המודעות ברחבי ירושלים, ועליהם נחתם אנונימית 'בשם הרבנים שליט"א' - קריאה לציבור שלא לרכוש מוצרים אצל רשתות השיווק או בעלי החנויות שממשיכים במריים ומעסיקים פועלים פלשתינים.

אך בעוד שמה שעמד בבסיס דברי הגר"ח היה הסכנה הבטחונית, על פי הכרזה הנוכחית החשש הוא אחר בשל, "ההתבוללות הנוראה בעם ישראל, הנובעת מהעסקתם של ישמעאלים פרוצים, שפורצים את גדר הצניעות והקדושה בעם ישראל כדי למלא את תאוות ליבם".

המודעה מפנה את תשומת לב הציבור לכך, כי הינם "מטרידים קופאיות, עובדות ולקוחות ויוצרים קלקולים גדולים".

בשולי המודעה, צווינו שמות מספר חנויות המעסיקים עובדים יהודים בלבד

אין חולק על הבעיה הכאובה והכרונית: אך מה יעשה בעל חנות שאינו יכול לממן אחזקת פועלים יהודים?



בעד • הרה"ג רבי שלום דוב ליפשיץ, יו"ר יד -לאחים

"אני בעד. כל לקוח צריך לחשוב, שבכך שהוא רוכש מוצר בחנות כזו, הוא שותף לכך, שבגינו בת ישראל כשרה תתרועע עם בן הבליעל הערבי והתוצאות ידועות מראש.

"צריך להבין שזהו גדר של ספק פיקוח נפש, שכן כל פועל פלשתיני, מוחזק אצלנו בחששות מעין אלו.

"כל מי שיכול למחות, צריך לעשות כן. למרות שרצוי וראוי לשקול כל מקרה לגופו של ענין. בעלי החנויות ורשתות השיווק הרי אינם עושים זאת מתוך זדון וכוונה תחילה, ולכן יש לנקוט בצעדים אופרטיביים חיוביים, ורק אם אין בהם תועלת מעשית, יש להקצין את המאבק.

"מי כמונו ב'יד-לאחים', יודעים על כך: אנו רואים זאת כבר כמגפה.

"לפיכך אם היהודי בעל החנות רוצה להעסיק ערבי, הוא נותן את ידו לכך ועל כתפיו נופלת האחריות לכל אוון שיאונה לבת ישראל חלילה. הנימוק של משכורות נמוכים או העדר פועלים יהודים, אינו מצדיק בשום אופן, להפעיל חנות המבוססת על תשתית רעועה שכזו, שממנה יוצאים רק מכשולים והתבוללות כפשוטו, לעם ישראל. אין שום היתר לכך.

"אין ספק, כי כאשר בעלי החנויות יקיימו את הפסוק 'וחי אחיך עמך' הם יקיימו מצווה דאורייתא ולא יפסידו מכך. נהפוך הוא, אם חושש הוא לכיסו ולקופתו, ושיקולים כלכליים עומדים בראש מעייניו, הרי שמחשבה זו ותוצאותיה נידונים לכישלון".

נגד • הרה"ג רבי אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה צילום: נגד • הרה"ג רבי אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה
נגד • הרה"ג רבי אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה




הרה"ג רבי אליהו שלזינגר, מפצל את תשובתו לשני חלקים.

בעוד שהוא בהחלט מסכים עם הגישה שאוסרת העסקת פועלים ערבים, וזאת לאחר היכרות אישית עם מספר מקרים חמורים ומזעזעים, הרי שהוא שולל את התיזה הסבורה, כי יש למגר זאת באמצעות נקיטת חרם והדרת רגליים ממעסיקים.

"מתוך הניסיון שצברתי, יש מקום לחשש ומדובר בחששות אמיתיים. הגיעו אלי לא מעט מקרים שכאלו ולכן אסור להתעלם מהפן הזה כלל וכלל.

"אבל אם אתה שואל, האם ראוי להעניש בעלי חנויות, אינני יודע אם זה ראוי. הפועלים הערבים, אינם רק כח עבודה זול, שלכן מעדיפים אותם בעלי החנויות. גם אם הבעלים חפצים להעסיק יהודים, עומדים הם בפני שוקת שבורה. אין יהודים שמעוניינים לעבוד בעבודות אלו. הייתי השבוע במפעל מזון בעטרות, שם אנו מעניקים את השגחתנו, בכשרות מהדרין, ולא היה שם פועל יהודי אחד לרפואה! 150 עובדים מועסקים שם וכולם ערבים.

"יצא לי גם לראות את תלושי משכורתיהם הסבירות בהחלט. אין סיבה שיהודי המחפש עבודה לא ישתלב בעבודות אלו, אלא שהיהודים בררנים, וסוג העובדות הלו אינו לרוחם או לכבודם, ומה יעשה איפוא בעל החנות?

"האם אדם המחזיק בבעלותו צרכניה, ויתבקש להעסיק פועלים יהודים, אך לא ימצאם, או שלא יהא מרוצה מטיב עבודתם, האם עליו לסגור את החנות בגין כך?

"אי אפשר לקחת אחריות שכזו על כתפנו, שכן אנו מקפחים בכך פרנסתו של יהודי. ברור שאין לנקוט בחרמות נגד אותם מעסיקים, שנאלצים להתמודד עם הבעיה ואין להם פתרון.

"לפיכך יש לבדוק חלופות ודרכים שונות כדי למצוא פתרון עניני ויעיל לבעיה האמורה, אך לא על חשבון פרנסתם של יגיעי הכפיים".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד