י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מה שאבי גבאי חייב להפנים כדי להגיע לשלטון

מאמר המערכת הבוקר ב'יתד נאמן', משרטט עבור יו"ר 'העבודה' הנבחר, את העקרונות אליהם הוא צריך לשאוף כדי להחזיר את מפלגתו לשלטון • "בדרך הזו שבה בחר, הוא אולי יחזיר הביתה קולות שנדדו ליאיר לפיד (ועל זה כמובן אין להצטער), אבל את השלטון לא יכבוש"

יו"ר 'העבודה' הנבחר, אבי גבאי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר 'העבודה' הנבחר, אבי גבאי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



להלן המאמר המלא הבוקר ב'יתד נאמן':

בשבוע שעבר, יום צום י"ז בתמוז, פקדו המונים את רחבת הכותל המערבי שריד בית מקדשנו, ושפכו צקון לחשם בתפילה ובתחנון לבנין ירושלים ובית המקדש במהרה בימינו. רחבת הכותל היתה מלאה בהמוני בית ישראל מכל החוגים והמגזרים, כל סוגי הכיפות והכובעים, וגם ציבור מסורתי גדול מאד שחובש כיפה לראשו רק כאשר הוא מגיע לכותל או לכל מקום קדוש אחר. גם ציבור ענק זה מצא לנכון להגיע לכותל בי"ז בתמוז, בדיוק כפי שהוא מגיע לשם בהמוניו בכל ימות השנה האחרים.

לא הרחק מהכותל, ישנה רחבה שהוקצתה לרפורמים ולקונסרבטיבים, בשל מאבקים שניהלו לקבל גם כן פינה באזור בו יוכלו לנהל את טקסי התיפלה הכפרניים שלהם. רחבה זו ריקה כל השנה, והיתה ריקה לחלוטין ושוממה גם ביום י"ז בתמוז, היום בו נבקעה העיר. איש לא פוקד את המקום, איש לא מגיע לשם. גם הציבור המסורתי הענק, ציבור שאינו שומר מצוות ואורח חייו הוא בעצם חילוני, בוחר תמיד להגיע אל הכותל המערבי ולהתנהג שם על פי המסורת וההלכה, ולא מתקרב כלל לאותה פינה שנועדה לאותם כת כופרים שכל מעשיהם ורצונם הוא להסית וליצור דת יהודית אחרת, ר"ל.

מציאות זו היא שמוציאה מדעתם את אותם חילוניים קיצוניים, אלו שהמציאו לאחרונה את ה"הדתה" ואלו שנלחמים למען אותו קומץ שהיה רוצה לראות פה מדינה המתנהלת ללא שום סממן יהודי שורשי, בכל נושא: שבת, תפילה, גיור, כשרות, נישואין וגירושין וכו'. מדינת ישראל היא מדינה שבה הרוב המכריע בוחר באופן טבעי בגישה אורטודוקסית כשיש לו צורך בכך, וזה מה שיותר מכל מרגיז את החילונים הקיצוניים.

רוב הציבור בישראל מתחתן על פי ההלכה. רוב הציבור הולך להתפלל בבית כנסת אורטודוקסי בחגים או בעת שמחה או חלילה אבל, ומדיר רגליו מאותם טמפלים של כתות הכופרים. רוב הציבור כשהוא רוצה לחגוג בר מצוה ועליה לתורה, עושה זאת בבית כנסת אורטודוקסי ועל פי מנהגי היהדות והמסורת היהודית. רוב הציבור מקיים לוויה יהודית ומבקש להיקבר בבית קברות יהודי על פי מנהגי ישראל, ולא באותם חלקות שהוקצו לקבורה שאין לה שום קשר למסורת היהודית. וכן הלאה והלאה על זו הדרך בכל נושא ועניין. רוב הציבור מכבד את המסורת, ושואף שהמונח מדינה יהודית יהיה בהתאם למסורת היהודית ולדת היהודית מקדמת דנא.

נכון שהוא שמדינת ישראל הפכה בעשור, או אולי בשני העשורים האחרונים, למדינה הרבה יותר חילונית מבעבר, בעיקר בהשפעת הקידמה הטכנולוגית, חברת השפע הגדלה פה והעליה התלולה ברמת החיים. רשות הרבים חילונית הרבה יותר מפעם. מרכזי קניות רבים פתוחים בשבת, מה שלא היה פעם, וכך גם בתי תיאטראות למרבה הצער. התקשורת האלקטרונית רב הערוצית שמצויה כמעט בכל בית, משדרת כמעט כל דבר, כולל תוכניות שחץ שפעם לא העזו להעלות על המרקע, והדבר כמובן משחית בצורה נוראה את בני הנעורים, וגם את המבוגרים. שלא לדבר על המפגע הגדול ששמו אינטרנט, שמצוי בכיסו של כל ילד חילוני. אבל כאמור, כל זה לא מונע גם מאותו ציבור הקרוי חילוני ובוודאי המסורתי, שכאשר הוא נזקק למשהו דתי, לעניין שיש לו קשר לדת, או כשאבא רוצה שבנו ילמד משהו דתי יהודי, הוא מבקש לעשות זאת על פי הדת המקורית, על פי היהדות וההלכה, בלי זיופים ובלי סממנים גויים וכפרניים.

ארגוני הרפורמים והקונסרבטיבים, יחד עם כל הקרנות והגופים הרבים שתומכים בהם ופועלים לקדם אותם, מהארץ אך בעיקר מחו"ל, שופכים הון עתק כדי להחדיר את הרפורמה למדינת ישראל, לתוככי הציבור הישראלי, אך ההצלחה שלהם מוגבלת מאד מאד. בוודאי יחסית לכסף הרב שנשפך. באופן עקבי, חילונים בישראל נוטים לבחור בגישה דתית אורטודוקסית, ולא בגישה החלולה, המתריסה, הזרה וחסרת הערך שמציעים הרפורמים והקונסרבטיבים, גישה שמצויה הרחק מאד והפוכה לחלוטין מזו שרוב הציבור בארץ רוצה ומעוניין. עולם הערכים והאמונות של הציבור בישראל הוא עולם מסורתי ושורשי, ושום קמפיין, גם של מיליארדים, לא מסוגל לשנות זאת.

אבי גבאי שנבחר בשבוע שעבר באופן מפתיע לראשות מפלגת העבודה, חייב להפנים, ומהר, עובדה זו. מיד ביומו הראשון כיו"ר העבודה, הוא דיבר על רצונו ושאיפתו לבצע שינויים במספר נושאים שהם במעמקי הסטאטוס קוו. כמו תחבורה ציבורית בשבת, גיור, סדרי התפילה בכותל, נישואין וגירושין ועוד. אבי גבאי כבש מפלגה שחפצה בשלטון. מפלגה שהיתה שנים רבות בשלטון אי שם בעשורים הראשונים של מדינת ישראל, אך הורחקה ממנו בעשורים האחרונים. בדרך הזו שבה בחר, הוא אולי יחזיר הביתה קולות שנדדו ליאיר לפיד (ועל זה כמובן אין להצטער), אבל את השלטון לא יכבוש. רק היצמדות לאמת היהודית, רק הידבקות לכך שמדינת ישראל תהיה ותישאר מדינה יהודית על פי המסורת והמורשת, יכולה, אולי, לגרום לכך שמפלגת העבודה בראשות גבאי תהיה אופציה אמיתית לציבור להנהגת המדינה. בדרך האידיאולוגית הקלוקלת של החילוניות הקיצונית, זו שרוצה לעקור מן השורש את המסורת והמורשת, רוב העם בוחל, ובלי רוב העם לא ניתן להגיע לשלטון במדינה דמוקרטית.

אבי גבאי מגיע כנראה מבית מסורתי, בית שמכיר ויודע מהי היהדות האמיתית והשורשית, נטולת זיופים, חיקויים והמצאות. מוטב לו לשמר את מה שגדל עליו, ולא להיסחף אחר גורמי שוליים, שלמצער גם קיימים במחנה ובמפלגה שלו. כאלה שאחריהם מפלגת העבודה הלכה שבי, ובגללם, בין היתר, היא נכשלת פעם אחר פעם בבחירות. וגם כאשר הצליחה בפעם האחרונה לנצח בבחירות לפני 18 שנה ולכבוש את ראשות הממשלה עם אהוד ברק, היא הושלכה מהכסא כעבור שנה וחצי, בקדנציה הקצרה ביותר שהיתה פה אי פעם לראש ממשלה. אפילו קצרה יותר מקדנציית לפיד-בנט.

אידיאולוגיה חילונית קיצונית רפורמית, זה מצרך בלתי מבוקש בישראל. מצרך ללא קונים. זה בדיוק מה שמוציא מדעתם את אותם בעלי ומובילי אידיאולוגיה זו. הם מתקשים להשלים עם העובדה שהעם בישראל לא קונה את הסחורה המקולקלת הזו ומעדיף את הדרך הישרה והמסורה מדור דור. הם מנסים שוב ושוב לרכוש את לב הציבור ונכשלים פעם אחר פעם, וחבל לה למפלגת העבודה, בדיוק כעת כשהיא מנסה עם יו"ר חדש לצאת לדרך חדשה, ללכת ולהתנהל בדרכה הישנה, בדרך שמשקפת קיצוניות ומיעוט שבמיעוט. עם הדרך הזו העבודה וגבאי לא יגשימו שום שאיפה משאיפותיהם, והליכוד יכול בהחלט להמשיך ולחכך ידיו בהנאה כי המשך החזקת השלטון מובטח לו.
יתד נאמן אבי גבאי הרפורמים העבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד