י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"אם לא יימצא פיתרון, יקומו ערי אוהלים" • ראיון זועם

ח"כ מירי רגב כועסת על שטייניץ, מופתעת מההזנחה של ש"ס, וזועמת על העברת אלפי דירות לקשישי הרוסים ללא דאגה לצעירים • "באוצר יושבים אנשים ללא חמלה"

פרויקט בניה בירושלים. צילום: בחדרי חרדים
פרויקט בניה בירושלים. צילום: בחדרי חרדים



חמישה חודשים כבר חלפו מאז נענשה על-ידי יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, אבל ח"כ מירי רגב מהליכוד עדיין לא הפסיקה לדבר נגד הממשלה.

העונש שהוטל עליה, כך נראה, לא ממש עזר.

מאז הוקמה הממשלה, עוסקת רגב שעות נוספות בכל הנוגע לנושא הדיור. לפני כשנה היא אף נפגשה בנושא עם שר האוצר, יובל שטייניץ, לדבריה, ללא כל תוצאה בשטח. בשלב מסוים החלה לנהל מגעים עם צוות משרדו, וגם עם אנשיו של ראש הממשלה.

היעד: הצעת חוק שלה בנושא הטבות לקבלנים שיבנו דירות קטנות באזורי הפריפריה.

ב-3 בנובמבר עלתה על דוכן המליאה כדי להסביר מדוע החוק שלה חיוני ויעיל. כדי להיות בטוחה שהיא לא עולה על מוקש שעוצמתו רבה מדי, ביררה קודם לכן אצל אלקין מה ייעשה לה כעונש, ושמעה כי ייאסר עליה לנאום במליאה למשך שבוע.

נו, שבוע הוא פרק זמן איתו תוכל להתמודד, חשבה לעצמה, ויצאה לנאום.

נאום חייה

אל מול פרצופו הנדהם של נתניהו, היא רגב את נאום חייה. היא שיבחה אותו, אבל תקפה את האוצר. רגב סיפרה על מצוקת הזוגות הצעירים, הקשישים, כל אלו שנאלצים לפלוש לדירות עמידר, ועל... הצלחתו של אריאל שרון.

כשירדה מהדוכן, הבינה שהרגיזה קצת יותר מדי. אלקין סינן לעברה את המשפט הבא: "עכשיו את לא מדברת במליאה עד להודעה חדשה, ללא הגבלת זמן".

רגב ניסתה למחות, לומר שזהו עונש לא מידתי ואף איימה לפנות ליו"ר הכנסת, רובי ריבלין.

"אמרת שבוע", הזכירה לאלקין.

"אבל לא ידעתי שתדברי נגד הממשלה, חשבתי שרק תצביעי נגדה", השיב לה.

"התכוונת שלא אשכנע את הח"כים לתמוך בהצעתי?", התקשתה להבין. אבל העונש הונחת, והיה זה סוף פסוק.

אל העונש הזה נלווה עונש נוסף, עליו לא הודיעו לה.

ה'מחטף' שעשה בית-ספר

רק כמה ימים חלפו מאז ההצבעה. רגב החליטה לכנס דיון בהיקף נרחב, ואף הזמינה אליו ראשי ערים ורשויות, ראשי ארגונים חברתיים, פעילי ליכוד והרבה מאוד תקשורת.

יום אחד לפני הכינוס המרשים שלה, ערך לה ביבי מחטף בתרגיל שראוי כי יילמד בבתי הספר לקומבינאטורים. בבהילות הודיע על מסיבת עיתונאים, שאפילו שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, לא ידע עליה לפני שהעיתונאים הגיעו להתעניין אצלו במה מדובר.

זו הייתה מסיבת העיתונאים בה הודיע נתניהו על שורת צעדים מרחיקי לכת בתחום הדיור, צעדים שהתבררו תוך זמן קצר כחסרי יכולת להשפיע על מחירי הנדל"ן. מאז נערכו עוד כמה וכמה כינוסים דומים, נושאי בשורות גרנדיוזיות. מחירי הדיור, נזכיר לכל מי שהספיק לשכוח, עדיין הולכים וגואים.

אבל בשביל רגב, העונש היה כואב. אחרי שהסתיים האירוע של ביבי, ניסו כמה מאנשי הליכוד הבכירים לשכנע אותה שחבל על זמנה, שהנה, ראש הממשלה פועל בכיוון הנכון.

רגב לא נכנעה, והכינוס שלה נערך על אף הכול.



"אני לא סומכת על אף אחד"

הראיון עם מירי רגב נערך ביום רביעי - היום האחרון למושב החורף של הכנסת, וזמן קצר לאחר שסיעת ש"ס החליטה, באופן סופי, להוריד מסדר היום את חוק המשכנתאות. מי שפגש ברגב ברגע בה נודע לה הדבר, לא יכול היה שלא להבחין בברק הזעם שבקע מעיניה.

למרות שהיא חלק מסיעת הליכוד, אין זה סוד כי בכל הנוגע לנושא הדיור, רגב היא אחת מהלוחמות הגדולות בממשלת נתניהו.

• חברת הכנסת מירי רגב, האישה 'הממונה' בכנסת על נושא הדיור אפשר לומר. אני חושבת שזהו יום קשה מבחינתך, כי ש"ס עומדת להוריד מסדר היום את נושא חוק המשכנתאות.

"קודם כל, זה לא מפתיע אותי. אני אמרתי מראש שאני לא סומכת על אף אחד, לא בנושא של סבסוד משכנתא ולא מענקי מקום, בוודאי לא על האוצר. אני פשוט מופתעת שש"ס, מפלגה שנבנתה על המזרחיים, על אלו שאין להם, ובנתה על החלשים שזקוקים כל-כך לדיור ציבורי, לא מצליחה להעביר חוק סבסוד משכנתא, כשביום ראשון האחרון, בישיבת ממשלה, אישרה הממשלה 10,000 דירות לקשישים מהמגזר הרוסי.

"לא שיש לי בעיה עם זה, כי צריך לאפשר לכולם דיור ציבורי. אבל זה לא יכול להיות שיש מפלגות שהן חזקות ומצליחות להביא לבוחרים שלהן תוצרים, ואנחנו נבוא בידיים ריקות בכל מה שקשור לדיור לזוגות צעירים, לדיור ציבורי ולשיקום שכונות.

"אני חושבת שזו בושה גדולה! אני מתכוונת לחזור למושב הבא ולקחת את הסוגיה הזו לידיים ולהמשיך לטפל בה. ואני מקווה שעד אז לא יבואו עם איזה רעיון יצירתי אחר שיובא ברעש גדול ובצלצולים ואחרי שלושה חודשים שוב הוא לא יבוא לידי ביטוי"...

מה בין מים לדיור

• אגב, בישיבות סיעת הליכוד את מדברת בגלוי על הנושא הזה, את אומרת בגלוי את דעתך.

"בוודאי. אמרתי את דעתי גם בנושא המים וגם בנושא הדיור: אני לא מתכוונת לא שש"ס ולא שעופר עיני ולא שאף אחד אחר יגזור את הקופונים החברתיים של הליכוד. הליכוד תמיד הייתה מפלגה חברתית עוד מימי בגין, מימי שיקום שכונות, בליכוד יש חברי כנסת חברתיים, אני אחת מהם.

"ואני מתכוונת להמשיך להוביל את הדגל החברתי, לייצג את הזוגות הצעירים, לייצג את מעמד הביניים, לייצג את אלו שעושים מילואים, שהולכים לצבא, שמשלמים מיסים, ורוצים לקבל את הדבר המאוד מאוד בסיסי: דיור הולם.

"לא בחינם, אבל לא במיליון ומשהו שקלים. אנחנו לא ילדים של אקירוב. אולי יש כמה כאלו במפלגות שהחליטו למשוך את חוק המשכנתא, שאני מאד מקווה שיחזרו בהם וימצאו פתרון הולם לזוגות צעירים. אחרת אנחנו נראה פה ערי אוהלים בכל הארץ הזאת".

• היה לך נאום אמיץ ותקיף מאד במליאה, בדיוק בנושא הזה. בתגובה, הענישו אותך שלא תנאמי תקופה מסוימת. סיימת עם העונש?

"כן, ריציתי את העונש, ואני אמשיך לעשות את כל מה שאני חושבת. היחיד שיכול לתת לי גמול או לא גמול זה הקב"ה. בו אני מאמינה. כשעושים דברים מהנשמה, למען החלשים, למרות שזה לא 'אין', למרות שזה לא נראה הדבר הכי חשוב, זו המצווה הכי גדולה שאנחנו יכולים לעשות. שזוג יהיה לו את הבית שלו, יוכל לשלם על מים, על לחם, יגמור את החודש בצורה מכובדת ולא להשפיל אותו בצורה כזו שהוא בעצם לא מסוגל לגמור את החודש".

בין מגדלים נוצצים לפריפריה עניה

• מה שאת אומרת מאד לא טוב לליכוד, שכמו שאמרת אמור לדאוג לטפל בבעיות הללו. לך, אישית, זה מאד טוב, לפריימריז. אני בטוחה שהחברים יידעו להעריך את מה שעשית ולתגמל אותך בקולם. אבל הליכוד בבעיה.

"אני מאד מקווה שראש הממשלה יקבל את ההחלטות הנכונות גם בנושא הדיור וגם בנושא מחירי המים, אחרת באמת יהיה קשה מאד לבוא לציבור שלנו ולהסביר למה למשימות החברתיות הכול כך בסיסיות הליכוד לא נותן מענה נכון".

• ניסית לדבר עם נתניהו על זה? להסביר לו את הבעיה?

"דיברתי איתו מספר פעמים, ואני חושבת שכל השינויים שקרו הם בעקבות ההתערבות של ראש הממשלה, כי האוצר לעולם לא יהיה חברתי ומעולם לא היה חברתי. יושבים שם, לצערי, אנשים שהם גם ללא חמלה, אנשים שלא חוו בחיים רעב ולא יודעים מה זה 'משפחה במצוקה'. שלא יודעים מה זה שישה שבעה ילדים בבית, ואין להם איך לגמור את היום חוץ מאשר לחם וגבינה ושוקולד למריחה".

"לכן אני אומרת: מי ששבע, קשה לו מאד להבין את מה שאנשים עוברים. אבל עם ישראל מורכב גם מכאלו וגם מכאלו. יש כאלו שגרים במגדלים ורואים משם עד למרכז תל-אביב, ויש כאלו שגרים בשכונות, בפריפריה. אם אנחנו נשכח אותם הם יזכרו לנו את זה. וחבל".

• את מבטיחה לנו לחזור למושב הבא ולהסתער על הנושא".

"חד משמעית, כן".





הצפיה בוידאו, לנשים בלבד
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד