כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הרשם: חשש לשחיתות בעמותת ישיבת הנגב

רשם העמותות הודיע לעמותת ישיבת הנגב, על סיום ביקורת עומק המצביע על ליקויים בפעילות העמותה והמחייב את פירוקה

היכל ישיבת הנגב בנתיבות. צילום: יעקב כהן
היכל ישיבת הנגב בנתיבות. צילום: יעקב כהן





רשם העמותות הודיע הבוקר (ראשון), לישיבת הנגב, על סיום ביקורת עומק המצביע על ליקויים בפעילות העמותה והמחייב את פירוקה.

מדובר בבדיקה שנערכה על ידי משרד עו"ד מטעם רשם העמותות, שלאחר בדיקה מעמיקה המליץ לפרק את העמותה או לחילופין להצמיד מלווה תוך התחייבות על תיקון הליקויים.

"בהתאם לדו"ח, יבדוק הגורם המלווה נושאים שונים הקשורים לשימוש שעשתה העמותה בנכסיה, הקשר לצדדים קשורים, והחשש לחלוקת רווחים אסורה" נכתב במסמך.

המכתב של רשם העמותות הגיע לידי 'בחדרי חרדים', שם צויין כי במשרדי הרשם התקבלו פניות המעלות חשש כי ההתנהלות העמותה בעסקה שבוצעה למכירת נכס אינה תקינה, זאת "מאחר וגורמים בעמותה פעלו במכוון לביצוע עסקה שגוררת הפסד לעמותה, הטענות העולות מהפניות הנ"ל ייבדקו על ידי הגורם המלווה יחד עם שאר הליקויים כפי שעלו בביקורת".

מדובר בישיבת שער הנגב, שנוהלה בעבר על ידי הרב ישככר מאיר זצ"ל. לאחר שנפטר, מונו חברים חדשים שעל פי החשד ביצעו עסקאות מקרקעין מפוקפקות, כאשר טובת הישיבה והעמותה, לא בדיוק היו לנגד עיניהם, לכאורה.

רשם העמותות במכתבו, ציין כי ישקול המשך טיפולו בהתאם לתוצאות הבדיקה שנערך על ידי הגורם המלווה בעניינים שפורטו, וכי אין במינוי הגורם המלווה כדי למנוע החלטה בעתיד כי יש לפעול לפירוק העמותה ככל שהליקויים שיעלו בבדיקה יצדיקו זאת. במיה והעמותה מעוניינת לתקן את הליקויים, הם צריכים להשיב עד ליום 28.07.2017 לרו"ח אילן דנה מרשות התאגידים.

"ככל שהעמותה לא תביע נכונות לחתימה על התכנית עד למועד המפורט לעיל לרבות נכונות לבדיקת הנושאים כמפורט לעיל, וכן, ככל שהעמותה לא תפעל לתיקון הליקויים בהתאם להתחייבות, ישלל האישור ניהול תקין של העמותה, ותיק העמותה יועבר למחלקת אכיפה ובקרה אשר תשקול הגשת בקשה לפירוק העמותה" נכתב.

מישיבת שער הנגב נמסר ל'בחדרי חרדים' כי טרם קיבלו את ההודעה מרשם העמותות, ולכשיקבלו, יגיבו בהתאם לרשם העמותות.



העמותה של ישיבת הנגב מורכבת מתלמידיו של ראש הישיבה הגר"י מאיר זצ"ל, תלמידים שהביא ממרוקו וסמך עליהם את ידיו במהלך כל השנים.

לאחר פטירתו מונה רבי אריה לוי כממשיכו של הגר"י והוא מכהן כראש הישיבה. לפני מספר שנים התמזגה הישיבה עם ישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק ועלתה על דרך המלך בשמה החדש 'שכר שכיר' - על שם ספרו של ראש הישיבה הגר"י מאיר זצ"ל.

הישיבה המתחדשת שעומדת גם בראשות הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר - חתנו של הגאון רבי ראובן יוסף גרשונוביץ זצ"ל, הייתה מקובלת על חברי העמותה של הישיבה שהמשיכו להחזיק את הישיבה, כאשר כספי הישיבה ממשיכים להתנהל באמצעות העמותה. במהלך שנת 2015 העמותה החלה למשוך את ידיה מהישיבה, והוצאות הישיבה נפלו על כתפיו של הרב שלמה פרוכטר, מנהל הישיבה, שנסע לחו"ל לגייס כספים לישיבה, ולטענתו, כאשר בא לקבל את הכסף מהעמותה נתקל בסירוב. הרב פרוכטר פנה לדין תורה בהרכב בראשות הדיין הגאון רבי ישראל מרמרוש, ואף זכה בדין ובכספים.

הקש ששבר את גב הגמל במלחמה המתמשכת, היה כאשר העמותה הוציאה את בחורי הישיבה מרשימות הצבא ומשרד הדתות וכפי שדווח בשמנו ב'בחדרי חרדים', ביקשו להשכיר את המבנים למוסד אחר במקום הישיבה. לצורך כך, העמותה אף נעלה את בניין הפנימיה - שם אמורים לשכון בחורי שיעור א' המגיעים לזמן החדש.

עסקן בעיר נתיבות ששוחח עם 'בחדרי חרדים' בשנת 2015, אומר בדאגה גדולה: "לא ייתכן שראש ישיבה הרב לוי הוא הממשיך של ר' יששכר מאיר, וחברי העמותה הם אלו שמצרים את צעדיה של הישיבה שמתפתחת ברוך ה', וכעת רוצים להרוס ישיבה. הנשמע כדבר הזה?"

במסגרת המאבק הופצו פשקווילים נזעמים בנתיבות תחת הכותרת "עוצו עצה ותופר", שם גוללו הכותבים את הנעשה בעמותה וטענו כי העמותה מפקירה את הישיבה. הרב אהרן כהן, מנהל הישיבה אמר אז ל'בחדרי חרדים: "אדוני אדוני תסגור אני באמצע לימוד תעזוב אותי מכל השטויות".
ישיבת הנגב נתיבות פירוק שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד