י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

השבת ניצחה: חרדי שרכש דירה באיזור מתחרד ניצח את שכניו

יחסי החרדים והחילונים בבית שמש: חרדי שרכש דירה באזור מתחרד בעיר, ניהל מאבק משפטי ארוך ובסיומו ניצח את שכניו שהתנגדו לשינוי שביקש לעשות בבניין • בינתיים, הוא נאלץ לנדוד מדי ערב שבת לבתי הוריו והורי אשתו בי-ם • כל הפרטים

אילוסטרציה. צילום: Yossi Zamir/Flash90
אילוסטרציה. צילום: Yossi Zamir/Flash90



באוגוסט 2016, רכש חרדי דירה, באיזור מתחרד בעיר בית שמש, אך גילה כי בבניין מותקנת מערכת תאורה עם חיישן המדליק את האור באופן אוטומטי, עם כניסתו של אדם לחדר המדרגות, דבר שמנע ממנו להכנס או לצאת מביתו בשבתות, היות ובכל תזוזה בחדר המדרגות האור היה נדלק. מה עשה אותו תושב? הפסיק לשהות בשבת בביתו ונדד לבית הוריו והורי אשתו בירושלים, בכל שבת וחג.

בתחילת התהליך ניסה לדבר על לב השכנים ולהסביר להם עד כמה השבת חשובה לו, אך נתקל במענה אטום. הם סירבו לקבל כל הצעת פשרה, גם כאשר הציע להתקין על חשבונו שעון שבת שינתק באופן אוטומטי את החיישן במהלך השבתות כך שהאור יפעל ברצף.

משכשלו נסיונות ההידברות, פנה למפקחת על המקרקעין בסיוע עורכי הדין ישראל ענדען וישראל הכט, בבקשה שתיתן פסק דין שמאפשר לדייר החרדי לנתק את החיישן בשבת, זאת מכוח תיקון מס' 27לחוק המקרקעין, לפיו "בעל דירה רשאי בלא הסכמת בעלי הדירות האחרים להתקין על חשבונו מנגנון המאפשר הפעלה אוטומטית של תאורה בלא חילול שבת ברכוש המשותף, והוא יישא בהוצאות החזקתו של המנגנון והפעלתו".

תחילה, המפקחת לא הסכימה לקבל את בקשתו של הדייר החרדי, תוך שהיא שואלת אותו "למה קנית דירה באיזור חילוני וכו". אולם בהמשך, במרץ 2017 היא ביקרה במקום שם ונכחה לראות כי לא קיימת גישה נוספת לדירת התובע החרדי. פרקליטיו של האחרון טענו, כי תיקון מס' 27 לחוק המקרקעין שהוזכר לעיל, לפיו מותר לו להתקין על חשבונו תאורת שבת וחג, זכאי אף לנתק את חיישן אור הגורם לו לחלל שבת. מנגד, טענה הנתבעת כי אמנם התיקון לחוק מאפשר לו להתקין תאורת שבת - אף אינו מקנה לו זכות לדרוש את ביטול מערכת החיישן המותקנת במקום זה כ-15 שנים.

יעל ענתבי-שרון, המפקחת על רישום מקרקעין, שדנה בעניין, אמרה כי לשון החוק "להתקין על חשבונו מנגנון המאפשר הפעלה אוטומטית של תאורה בלא חילול שבת", המונח "להתקין... בלא חילול שבת" יכול לכלול בתוכו מבחינה לשונית, גם ניתוק של תאורה קיימת שיש בה משום חילול שבת, שכן אחרת לא ניתן יהיה להפעיל את אותה התאורה בלא חילול שבת. בפסיקתה כתבה כי מקרה זה אכן עומד בתנאי הסף של תיקון החוק כך שהוא זכאי להתקין תאורת שבת, ובמידה ולא ינתקו את חיישן התאורה, אין בה כדי למנוע חילול שבת ופסקה כי ניתן לדייר החרדי לנתק את החיישן בשבת וחג. במסגרת זו פסקה גם כי הנתבעים ישלמו לדייר החרדי הוצאות משפט בסך 1,000 ש"ח.

ועד הבית, הדיירים החילונים, ערערו לבית משפט המחוזי בירושלים, שם השופט משה יועד הכהן קיבל את הבקשה לעיכוב ביצוע החלטת המפקחת עד לדיון בעניין, כך שהדייר החרדי עדיין נאלץ לעזוב בכל שבת וחג את הבית על מנת שלא לחלל שבת. עיכוב הביצוע נמשך כ-3 חודשים, אז הגישו עורכי הדין ישראל ענדען וישראל הכט בקשה דחופה לקיים דיון בערעור. התיק עבר לשופטת ענת זינגר ודיון נערך לפני שבוע וחצי. הדיירים הוותיקים באמצעות פרקליטם הזכירו את יחסי החרדים-חילונים בבית שמש, שהאחרונים לא יכולים לקנות דירה במקום חרדי, למשל במבצע של מחיר למשתכן מפורסם. "הדיירים פה רוצים לשמר את ביתם כמו שהוא גם מבחינת צביון עיצובי וגם מבחינה דתית" טענו וציינו כי ישנו חרדי שרכש דירה בבניין והוא משכיר אותה היות והוא מכיר בקביעות חיישן התאורה.

השופטת ענת זינגר אמרה, כי לא מצאה מקום להתערב בהכרעה של המפקחת ודחתה את הערעור שהגישו השכנים החילוניים, וכמובן שבוטל עיכוב הביצוע. עוד קבעה כי המערערים, החילונים, ישלמו לדייר החרדי הוצאות שכר טרחת עורך דין בסך 7,500 ש"ח. אומר ועושה, השכן הלך מיידית והתקין מנגנון שבת שמנתק בערב שבת את החיישן הפעלה ומותיר במהלך כל השבת תאורה דולקת ועם צאת השבת מחזיר לפעילות את החיישן תנועה.

"אין ספק שפסק הדין שניתן ע"י המפקחת ופס"ד שניתן בבית המשפט המחוזי, מהווה הישג ליהדות החרדית בבית שמש בפרט וליהדות החרדית בכל הארץ בכלל" אומר ל'בחדרי חרדים' עו"ד ישראל ענדען. "הרי אם חלילה היה נפסק שבעלי רוב הדירות זכאים לכפות שבכניסה לבניין פלוני יהיה חיישן אור שיפעל חלילה גם בשבת הרי שהדבר היה פוגע קשות בבעלי דירות חרדים אשר קנו דירות בבניינים מעורבים". לדבריו, "בשני ההליכים ראינו השגחה פרטית, אשר גרמה לשופטים לתת פרשנות מרחיבה לסעיף החוק, המאפשר לבעל דירה להתקין מנגנון שיספק לו תאורה ללא חילול שבת". במהלך ההליך המשפטי התברר כי בבניין שני בעלי דירות נוספים, שנאלצו לעזוב את דירתם ולגור בשכירות בגלל חיישן האור שפעל בשבת, הדבר נמסר לבית המשפט בהודעה מיוחדת מה שהשפיע על הקדמת הדיון בערעור.

עו"ד ישראל הכט הוסיף כי "בהליך נטען טענה נוספת שגם לשון החוק מצדיק את ניתוק החיישן בשבת, היות והחוק דיבר על הזכות להתקנת "מנגנון" ולא על "תאורה נפרדת", מה שמוכיח שהזכות להתקנת מנגנון הוא על התאורה הקיימת של הבניין. בסופו של דבר הסתיים ההליך לטובת בעלי הדירות שומרי השבת ואף לטובת שאר הדיירים שעדיין לא שומרים שבת אך כבר נמנעים מלחלל את השבת בהדלקת חיישן האור".
חיישן תאורה חרדים שבת בית שמש מאבק משפטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד